Tenk på et tall! - En gjennomgang av NHO Service sitt notat ”Ressurs- og effektivitetsanalyse..” Av…. For hvem, dato.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Barnehageøkonomi og PwCs utredning om barnehage i Oslo
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Konsulenter, strateger, magiske innsparingstall og motmakt.
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Omsorg for barn og permisjon
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
Ta tjenestene tilbake! - og hvordan de kommersielle velferdskonsernene utarmer velferdsstaten Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Fagforbundet Oslo,
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Linn Herning, rådgiver i For velferdsstaten
Privatisering av kommunale velferdstjenester
Kontostreng og annet artig…
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Private sugerør i fellesskapets kasser
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Private sugerør i fellesskapets kasser
Pirat sektor? - hvordan de kommersielle velferdskonsernene utarmer velferdsstaten Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Midlertidig ansatt-undersøkelse Vinteren 2008 Amund Trellevik.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Fylkesmannens time.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Private sugerør i fellesskapets kasser - Hvordan de kommersielle tjenesteleverandørene utarmer velferdsstaten Linn Herning, rådgiver i For velferdsstaten.
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Konkurranseutsetting som virkemiddel – har det noen hensikt? v/ Mette Nord, leder i Fagforbundet.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Privatisering i offentlig sektor – situasjonen, aktørene og motmakt Fagforbundet Troms Valg kick-off
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Konkurranseutsetting -Norge i nordisk sammenheng Presseseminar 24. Juni 2013.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Rekommunalisering eller en entreprise?
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

Tenk på et tall! - En gjennomgang av NHO Service sitt notat ”Ressurs- og effektivitetsanalyse..” Av…. For hvem, dato

Dagsavisen 16.januar 2010Dagsavisen 13.august 2010 NHO Service spår eksplosjon av private aktører - Får de rett i at fremtida er privat…?

NHO Service ligger ikke på latsiden, - og de får lokal hjelp av Høyre og Frp.

Fem hovedargumenter mot NHO Service sitt notat ”Ressurs- og effektivitetsanalyse” 1. NHO Service sine beregninger er ubrukelige. Notatet baserer seg på misbruk av statistikk og brukerundersøkelser. 2. Det er ikke riktig som NHO Service påstår at man ikke kan si noe om forskjellene for de ansatte i offentlig sektor eller kommersielle selskaper i forhold til lønn, pensjon eller bemanning. Det er store forskjeller! 3. NHO Service har ikke grunnlag for å si at det er en «misforståelse at økonomisk effektivisering går på bekostning av kvaliteten på tjenestene». 4. Flere av påstandene i notatene er uten dokumentasjon eller referanser. Dette må derfor regnes som politiske påstander, ikke fakta. 5. NHO Service regner med en fortjeneste for sine medlemsbedrifter på rundt en halv milliard kroner på landsbasis. Disse pengene kunne heller vært brukt til bedre tjenester, enn til overskudd og profitt for kommersielle aktører som i de aller fleste tilfeller har eierselskaper i skatteparadis. NB: Det finnes mange utgaver av notatet, men metodene er de samme uansett. NHO Service har også produsert Bransjestatistikk over samme lest.

1. Misbruk av tall og statistikk NHO Service sine beregninger er ubrukelige. Notatet baserer seg på misbruk av statistikk og brukerundersøkelser. – NHO Service fraskriver seg ansvaret for KOSTRA-tallenes kvalitet, men bruker likevel tallene til å påstå hvor mye hver enkelt kommune kan spare på konkurranseutsetting. – Tallene som NHO Service bruker som grunnlag har store avvik fra faktiske kommunale budsjettog regnskap. Dette er påvist for både Trondheim og Bergen. Dette viser at NHO Service har en lettvint omgang med tall. Dette bekreftets også av KS – ”Vår halding er at notata frå NHO Service ikkje held mål fagleg. Dette er meir politikk enn fag”, seier Geir Halstensen, spesialrådgiver i avdeling for Analyse og kommuneøkonomi i Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS) til Klassekampen

2. Lønn og pensjon for de ansatte Det er ikke riktig som NHO Service påstår at man ikke kan si noe om forskjellene for de ansatte i offentlig sektor eller kommersielle selskaper i forhold til lønn, pensjon eller bemanning. NHO Service velger å se bort i fra kunnskapen som finnes på dette området, men de kan ikke med rettepåstå at kunnskapen ikke finnes. Lønn: I følge Sykehjemsetatens fagforening i Fagforbundet Oslo tjener ansatte på kommersielle sykehjem i gjennomsnitt kr under kommunal minstelønn. I følge Norsk Sykepleierforbund tjener hver tredje sykepleier ved kommersielle sykehjem under kommunal minstelønn. Pensjon: I forhold til pensjon vil overgangen fra ytelsesbaserte pensjonsordringer som sikrer 66% av lønna i pensjonsutbetalinger, til innskuddsbaserte pensjonsordninger der det ikke foreligger noengaranti for hvor mye som utbetales i pensjon, utgjøre en stor risiko og i de fleste tilfeller føre tilmindre pensjonsutbetalinger for den enkelte. Stor konkurransefordel for de kommersielle med innskuddsbaserte pensjoner:.I notat nr 17/2010 til finanskomitéen skriver byråd i Oslo, Øystein Sjøtveit (Frp): «Kostnaden til pensjon for ansatte i Oslo kommunen er for ,5 % av pensjonsgivende lønn. Sammenlignbar sats for ansatte i NHOs tariffområde vil være 4 %»

3. Effektivitet og kvalitet NHO Service har ikke grunnlag for å si at det er en «misforståelse at økonomisk effektivisering går på bekostning av kvaliteten på tjenestene». For det første har bruker- og pårørende-undersøkelsene som NHO Service viser til har store mangler. Dette sies tydelig i undersøkelsene, men NHO Service bruker dem likevel uten å fortelle om undersøkelsenes manglende bruksverdi. Det er blant annet svært lave svarprosenter i undersøkelsen og kun de friskeste pasientene får svare. For det andre tar NHO Service undersøkelsene ut av sin sammenheng. NHO bruker undersøkelsene for å motbevise at det innsparinger går på bekostning av kvalitet, men undersøkelsene sier ingenting om forholdet mellom kvalitet og økonomisk effektivisering.

4. Manglende dokumentasjon Flere av påstandene i notatene er uten dokumentasjon eller referanser. Dette må derfor regnes som politiske påstander, ikke fakta. Dette gjelder blant annet: «Gevinsten som kan hentes ut ved beste praksis fremkommer primært gjennom lavere kostnader hos eksterne leverandører sammenliknet med tjenester i offentlig regi. Lavere kostnader oppnås ikke ved å øke arbeidsbelastningen til den enkelte ansatte, men heller gjennom endret sammensetning av bemanning, sterkere fokus på ledelse, flatere organisasjon, løpende kostnads- og kvalitets sammenlikning etter beste praksis og stor grad av delegering.» Her tar NHO Service seg store friheter til å påstå at effektiviseringen i de kommersielle bedriftene ikke går utover de ansatte. Dette gjør de helt uten å dokumentere sin påstand.

5. Fortjeneste for NHO Services bedrifter NHO Service regner med en fortjeneste for sine medlemsbedrifter på rundt en halv milliard kroner på landsbasis (dersom 20 prosent av de kommunale tjenestene innen omsorg, renhold og FVD (forvaltning, drift og vedlikehold) konkurranseutsettes.) Disse pengene kunne heller vært brukt til bedre tjenester, enn til overskudd og profitt for kommersielle aktører som i de aller fleste tilfeller har eierselskaper i skatteparadis. Eksempel: Norlandia Omsorg

Norlandia Omsorg AS - Norske omsorgsmillionærer og skatteparadisselskaper Nordic Healthcare Holding AS Norlandia Care AS Norlandia Omsorg AS Boganes sykehjem Madserud sykehjem Oppsal sykehjem Risenga sykehjem Mecca Invest AS Roger Adolfsen Formue 2008: 84 millioner Kristian Adolfsen Formue 2008: 80 millioner Klavenstern AS Fsn Capital Limited Partnership Il Skatteparadiset Jersey Hospitality Invest AS 44,95% 50%

Oppsummering: NHO Service ønsker mer konkurranseutsetting fordi det vil gi større markeder og mer fortjeneste til sine medlemsbedrifter. NHO Service sine notater kan ikke brukes som grunnlag for en seriøs debatt om konkurranseutsetting og privatisering fordi: – Utregningene er grovt feilaktige. – Notatet unngår kontroversiell kunnskap om lønn og pensjon – Notatet manipulerer sammenheng mellom kvalitet og effektivisering ved misbruk av brukerundersøkelser