Møte i referansegruppa Sverre Rustad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
NRT 13/07 Kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt råd for teknologisk utdanning.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Berit Karseth Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Forslag til felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Universitetet i Oslo, Etelka Tamminen Dahl.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Refleksjoner og reaksjoner rundt forslaget til et felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Berit Karseth Foredrag seminar om læringsutbytte.
Status 3+2 prosess farmasi
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Gjennomføring av tilsynet
Samarbeid mellom institusjoner
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Møte i referansegruppa 15.06.06 Sverre Rustad Nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning – bakgrunn og formål Møte i referansegruppa 15.06.06 Sverre Rustad

Hva er kvalifikasjonsrammeverk? National framework of qualifications (higher education): the single description, at national level or level of an education system, which is internationally understood and through which all qualifications and other learning achievements in higher education may be described and related to each other in a coherent way and which defines the relationship between higher education qualifications. (definisjon benyttet i Bologna-prosessen)

Hva er kvalifikasjonsrammeverk? II ”enhetlig systembeskrivelse, på nasjonalt nivå eller for et utdanningssystem, som kvalifikasjoner og andre oppnådde læringsresultater kan plasseres inn i og som viser sammenhengen mellom dem” (forsøk på norsk definisjon) et trappeverk med ”reposer” hvert nivå beskrives med kjennetegn som: læringsutbytte/-resultater/kompetanse arbeidsbelastning, studiepoeng evt. profil for utdanningene som inngår i nivået

Hva er en kvalifikasjon? Dokumenterte kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gir rett til vitnemål for grad/tittel (høyere utdanning) Bevis på tilegnet kompetanse som er vurdert og testet på en kvalitetssikret måte dokumentert Kompetanse kan være ervervet på ulike måter Rammeverket beskriver kvalifikasjonstyper

Tredje syklus Annen syklus Første syklus Videregående opplæring Dr.ing., Dr.art. osv Ph.D Dr. philos. Stip. prog. Spesialist utd. LLM osv. Annen syklus Siv.ing., Cand. polit osv. Master, Cand. med. osv. Erf. basert master Siv. øk. Videre- utd. helse- fag Alm. lærer Første syklus Cand. mag. Bache- lor Fag- lærer Høy- skole- kand. Fag- skoler Års- studier osv. Videregående opplæring

Formål med et kvalifikasjonsrammeverk dreie oppmerksomheten fra undervisning til læring lette planleggingen av utdanningsløp for enkeltpersoner støtte utdanningsinstitusjonene i deres utvikling av studieprogrammer og kvalifikasjoner legge til rette for livslang læring gjøre kvalifikasjonene mer forståelige for yrkeslivet, andre utdanningsinstitusjoner og samfunnet generelt lette godkjenningen av kvalifikasjoner over landegrensene sikre bedre utnyttelse av kompetanse til glede for både den enkelte og samfunnet primært et informasjonsverktøy, ikke normerende Hva ønsker vi å få ut av det i Norge?

Målgrupper utdanningssøkende, studenter foreldre rådgivere karriereveiledere studieplanutviklere programsensorer arbeidsgivere myndighetene (departementene, Lånekassen, NOKUT)

Organisering Arbeidsgruppe KD, UHR, NOKUT, NSU, StL primært UH-perspektiv oppgave: utvikle forslag til rammeverk Referansegruppe interesserte parter bredere samfunnsperspektiv oppgave: gi innspill som sikrer at rammeverket blir et nyttig verktøy

Mandat I Prosjektet for utvikling av et nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning i Norge skal: Vurdere begrunnelsene for og gevinstene ved etablering av et rammeverk som grunnlag for en anbefaling om omfang og detaljeringsnivå. Vurdere hvilke prinsipper og elementer rammeverket skal bygge på. Et hovedelement vil være nivåbeskrivelser med vekt på læringsutbytte. Det må vurderes om det er behov for definerte nivåer i tillegg til de formelle gradsnivåene. Vurdere behovet for horisontale inndelinger (fagområde, profil) og eventuelt foreslå kategorier for dette. Avklare hvilken rolle studiepoeng skal spille i rammeverket. Gi anbefaling om formell forankring av rammeverket, f.eks. i forskrift, og om hvordan det skal forvaltes og utvikles videre etter etablering. Sørge for helhetstenkning og nødvendig koordinering med andre nivåer og sektorer i forhold til at rammeverket for høyere utdanning er planlagt å inngå i et helhetlig rammeverk for livslang læring i Norge. Ta hensyn til erfaringer fra andre land i arbeidet.

Mandat II Rammeverket som utvikles, skal: Gi en klar, konsistent beskrivelse av systemet av formelle kvalifikasjoner i høyere utdanning i en form som gjør det mulig å vurdere kompetanse ervervet på andre måter og i andre sammenhenger opp mot de formelle kvalifikasjonene. Være i samsvar med det overordnede rammeverket som er vedtatt på europeisk nivå, jf. kommunikeet fra ministerkonferansen i Bergen. Møte behovene til lærende, høyere utdanningsinstitusjoner og arbeidsmarked. Legge til rette for livslang læring. Bidra til å forenkle godkjenning av norsk høyere utdanning i utlandet og utenlandsk høyere utdanning i Norge. Bidra til å forenkle overgangen mellom utdanning og arbeidsliv.

Internasjonal bakgrunn Bologna-prosessen Overordnet rammeverk for kvalifikasjoner innenfor EHEA vedtatt på ministerkonferansen i Bergen i 2005 Ministrene forpliktet seg samtidig til å utvikle nasjonale kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning EU Konsultasjonsdokument juni 2005 Konferanse Budapest februar 2006 Uformell ministerkonferanse mars 2006 Utkast til rekommandasjon juni 2006 Vedtak høsten 2007

Hvordan vil rammeverket se ut? Nivåer med deskriptorer kategorier for læringsutbytte nivå for læringsutbyttebeskrivelser mulige horisontale inndelinger startnivå detaljeringsnivå ”Award types” Innplassering

Tredje syklus Annen syklus Første syklus Videregående opplæring Dr.ing., Dr.art. osv Ph.D Dr. philos. Stip. prog. Spesialist utd. LLM osv. Annen syklus Siv.ing., Cand. polit osv. Master, Cand. med. osv. Erf. basert master Siv. øk. Videre- utd. helse- fag Alm. lærer Første syklus Cand. mag. Bache- lor Fag- lærer Høy- skole- kand. Fag- skoler Års- studier osv. Videregående opplæring