Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012 - Visjoner, realiter og veien videre Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN
Visjon: Norge universelt utformet 2025 En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder Bygg og anlegg Planlegging og uteområder Transport IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet
Visjon: Norge universelt utformet 2025 En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder Bygg og anlegg Planlegging og uteområder Transport IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet
Visjon: Norge universelt utformet 2025 En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder Bygg og anlegg Planlegging og uteområder Transport IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet
Sentrumsprosjektet Bakgrunn Formål Avgrensninger Gjennomføringen Markedsføring av resultater Bodø kommune – et eksempel
Dama mi Bryggerikaia Big horn Steakhouse Ny status: en rist som ikke fungerer Bryggerikaia Big horn Steakhouse
Frisør Camelli Clark’s Menswear Expert
Forts. Gaver og interiør G – sport og Riccardo Christiania Glassmagasin Gaver og interiør G – sport og Riccardo
Forts. Salongen din Privatmegleren
Lonni – helse og velvære Rørleggerbutikk
Din frisør og barbershop Agape Interiørbutikk Din frisør og barbershop Pizzarestaurant
Designforum KaffeLars Syd Øst Glasshuset
Ramper som stenger ute Kaia: For bratt rampe Tannhelsetjenesten Kaia
Magic Ice – velværesenter og frisør Tannlegegården
Caruso - undertøysbutikk Fryd og blomster Caruso - undertøysbutikk
15 virksomheter med samme inngang Waages regnskapskontor Elite service partner Union Eiendom 3 sivilingeniører Byggsøk Norge Scneider Electric Kulde Alfa Hud – og fotsalonger Nordland KRF Nordland SP Teknotherm AS Bodø kommune ved Helse og Miljøtjenesten Ved internasjonalt senter
Soundgarden + blomsterbutikk Eiendomsmegler Posten
Adecco, Arkitektstudio, senter for Helse og arbeid, Advokat Andersen og Samland AS Brilleland Frisør
Kafé Kafka Telefoni og frisør Gullbutikk
Fagforbundet Bodø kommunale pensjonskasse Kongeparken Tannhelse
Møre Design Bodø frisør og barbershop Mediegården 7 virksomheter
Datafirma Studio 23
Frisør Frisør 7. Himmel - velvære
Burgerking Nordlandsmuseet
Inngangsdør nede og betaling i 2. etasje Skandinavisk høyfjellsutstyr inngang fra Sjøgata
Rådhuset Ny status: Totalrenovering Rampe forside 2016 i forbindelse med byjubileum? Hvordan skårer Bodø sett i forhold til andre kommuner?
Statistikk - inngangspartier Nordkapp 90 10 Sør-Varanger 79 21 Alta 70 30 Båtsfjord 87,5 12,5 Hammerfest 84 16 Andøy 85 15 Bindal 100 0 Brønnøy 80 20 Sortland 73 27 Vågan 93 7 Narvik 90 10 Bodø 98 2 Nordreisa 90 10 Kvænangen 72 28 Harstad 87 13 Tromsø 84 16
Konklusjoner sentrumsprosjektet Gjennomsnittlig tall for alle kartlagte kommuner - 10 % > 9 av 10 virksomheter utestenger! Mange tunge dører – mangel på døråpnere Mange kun en kant som lett/billig kan rettes opp Manglende bevissthet på hvorfor man har ramper Total mangel på ledelinjer Utbredt mangel på rekkverk på ramper el. i dårlig forfatning Ramper har ofte feil utforming DTL er ukjent - og glemmes lett Er det noen bransjer som kommer bedre ut enn andre? Er det noen bransjer som kommer verre ut enn andre? Konklusjon: Hvilke tjenester er med dette tilgjengelige og hvilke er utilgjengelige?
Hvordan kommer de ulike bransjene ut? Disse kommer godt ut: Kjøpesentre Banker Matbutikker Posten NAV - kontorer Disse kommer varierende ut: Tannklinikker Kontorer - helse Byggevarebutikker Barnebutikker Apotek
Disse kommer dårlig ut: Rådhus Klesbutikker Optikere Reisebyrå Meglere Lampebutikker Musikkforetninger Smykkeforetninger Elektronikk Hobbybutikker Solstudio Håndarbeidbutikker Bruktbutikker Møbelbutikker Frisører Parfymeri Interiørbutikker Blomsterbutikker Restauranter Kafeer Utesteder Velværesentre Fotobutikker Dyrebutikker Brudebutikker Rørhandlere Fritidsbutikker
En realitetsorientering Tilgjengelige tjenester Mat Sendt brev og pakker Besøkt banken og NAV Utvalgte tjenester i kjøpesenter - dersom det finnes! Utilgjengelige tjenester Klær, musikk, dyr, håndarbeid, reiser, bolig, møbler og interiør, bilder, smykker, briller, klokke, velvære, elektronikk, brudeklær, sosialt samvær på restauranter, kafeer og utesteder, fritidsutstyr, delvis tannpleie og fysioterapi. Det er for så vidt bra at de tjenestene som er tilgjengelige faktisk er det, samtidig ønsker vi jo at livet skal fylles med så mye mer enn dette i dag. For hva er det gode liv i dag? Hva er vi oppfatter som meningsfullt i dag? Jo, vi ønsker å drive med håndarbeid, vi ønsker å gå på kafe med venner, få ut å spise en bedre middag, ta en øl eller et glass vin på byen, gå på forestillinger på kulturhuset, gå på kino, drive med friluftsaktiviteter, unne oss en massasje eller en hårklipp – fordi vi fortjener det, vi ønsker å kunne handle oss nye klær og bestille oss en ferietur til varmere strøk. Vi interesserer oss for politikk og med det vil vi delta på kommunestyremøter. Vel, svært mange av disse arenaene er man som bevegelseshemmet utestengt fra i nordnorske kommuner. Så hører vi at det er jo blitt mye bedre enn det var før. Vel, det er det jo, men samtidig ser vi her tydelig at det er svært mye som gjenstår før vi er likestilt og likeverdige – og det er vel ikke for mye forlangt?
Til tross for alle fordelene ved universell utforming - ALLE kan komme inn Flere kan være i arbeid og betale skatt 3. Trygghet og sikkerhet 4. Konkurransefortrinn 5. Imøtekomme utfordringen med flere eldre - Hvilke reaksjoner møter hos næringslivet og kommunene? -
Holdningsmessige barrierer Det er ikke jeg som eier lokalene, snakk med byggeier! Dem kan gå til en annen butikk Jeg har nok med de andre kravene Det er altfor dyrt! Jeg legger ned! Hva med kommunen? Har ikke de ansvar? Hva blir det neste? (Kravstorhet) Vi bruker å hjelpe dem inn – det er ingen problem. Hvorfor oss? Hva med de andre? Men også generell forståelse og imøtekommenhet der og da - Men hva skjer etter at vi forlater kommunene?
Resultater sentrumsprosjektet Nesten ingenting skjer! Konklusjon: Kun informasjon gir svært få resultater. Vi må klage inn utvalgte virksomheter i hver kommune Hvilke utfordringer ser vi når vi sammenligner visjoner med realiteter? Nu har vi vært gjennom Regjeringens ambisjoner, vi har sett på de fysiske realiteter som møter bevegelseshemmede i kommunene vi har besøkt – så hva nå?
Veien videre Hva med eksisterende bygningsmasse? Hvordan forankre arbeidet med uu politisk? Må de kommunale rådene styrkes? Dreier det seg om økonomi? Er uu synliggjort nok som noe som gjelder alle? Hvorfor takker butikker nei til kjøpelystne kundegrupper? Hvordan skape et nødvendig samarbeid mellom kommune og næringsliv? Hva dreier uu seg egentlig om?
Muligheten til å leve – og likeverd!