Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Advertisements

Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Teknologi i klasserommet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
La ungdommen undervise kidsa!
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Lær kidsa programmering med
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Østlendingen og skolene i tospann
Veiledning av elever / lærlinger
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
Traineeprogram for RDA-bedrifter i Nordland. Utviklet i et samarbeid mellom; Innovasjonsprogram SaltenInnovasjonsprogram Salten Abelia-bedriftene i Nordland.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Røde Kors Flyktningeguiden
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
KLASSEKONTAKTER: RANDI TONJE HELENE ELIN.  Et godt samarbeid skole/hjem er grunnlaget for en god opplæring og utvikling. Vi må sammen slutte om skolen.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Lyshovden Oppveksttun!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Problemløsning.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Som ble fylt med programmering
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Herdis Moldøen, prosjektleder Burningplatform.dk april 2019
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli

Tenk på at... Barn og unge har lett for å lære seg dataferdigheter Det er få lærere som har kompetanse til å undervise i koding Vi LKK-aktivister er ikke mange nok, og har ikke tid nok, til å undervise alle Flinke ungdommer klarer skolen lett og har tid til overs → Vi bør bruke flinke ungdommer som instruktører

Universitetene bruker eldre studenter som assistenter Postdoc-stipendiater Universitetene bruker eldre studenter som assistenter Doktorgrads-studenter Master-studenter Bachelor-studenter Ungdoms-skoleelever Barneskole-elever VGS-elever La oss gjøre det samme i skolen! Kurs på barneskolen kan ungdommene holde helt selv!

Ungdommer kan holde kurs for de små, det går helt fint! Barna på SFO (3-4 klasse) får en introduksjon til enkel programmering og lærer hvordan de kan lære seg mer selv hjemme Elever fra ungdomsskolen er instruktører, med veiledning av en voksen, og får litt lønn for timene (eller at jobben inngår som del av undervisning) For SFO-elevene gir dette opplegget avmystifisering av programmering ved å lære litt Scratch lære at de kan gjøre dette hjemme, og fortsette å lære nye ting grunnlag og motivasjon for å ta mer omfattende kurs senere ungdommene fungerer som rollemodeller For ungdomsskoleelevene oppnår vi flinke elever blir verdsatt og kan være forbilder for medelever veilederen fungerer som rollemodell for ungdommene flinke elever kan etablere nettverk seg imellom

Årvoll SFO 2010

Opplegg for Scratch-kurs på Årvoll SFO 1 time i uka over 5 uker (kortere og lengre varighet er også mulig) All undervisning gjøres av ungdommene, voksne holder seg i bakgrunnen Instruktørene og veilederen blir enig om et undervisningsopplegg, f.eks. å bruke de første oppgavene fra Kodeklubben I hver time er det også et annet innslag, f.eks. SketchUp Instruktørene viser ting de har laget Demonstrasjon av tekstbasert programmering Veilederen kommer og gir en presentasjon om jobben sin Elevene lærer hvordan de kan installere Scratch hjemme Informasjonsark til barn og foreldre med bl.a. tips om lærestoff på nettet.

Årvoll SFO 2010

Årvoll SFO 2013

Årvoll SFO 2013

Veilederens oppgaver Ta initiativ overfor SFO Samarbeide med ungdomsskolen for rekruttering av instruktører Koordinere det praktiske: tid, sted, utstyr, varighet, antall elever Veilede instruktørene og være en god rollemodell Følge opp underveis, samle inn tilbakemeldinger og erfaringer* * Det er fint om erfaringer bringes tilbake til LKK v/Torbjørn Skauli!

Skolens oppgaver Rekruttering av instruktører Påmelding for barneskoleelevene Lokaler og utstyr Lønn til instruktørene (hvis ikke del av deres undervisning) Beholde ansvar for SFO-barnas orden og sikkerhet

Fellesarrangementer for instruktører fra flere skoler Arrangere Skole-etaten Lær kidsa koding Fellesarrangementer for instruktører fra flere skoler Arrangere Faglig inspirasjon Erfarings- utveksling Koordi-nering Verving, opplegg Nettverk Veileder Instruktører fra ungdomsskolen SFO Veiledning Lønn Rollemodell Rekruttering Rolle- modell Scratch-instruksjon Selvstudium Lokaler og utstyr Elever i 3./4. klasse Faglig kvalitet Påmelding

Gode erfaringer på Årvoll skole Pilotkurs i 2010 og 2013 Nytt kurs starter feb. 2014 og skolen betrakter det nå som en fast ordning Barn, instruktører, lærere, SFO og foreldre er fornøyde Naboskolen ønsker å låne instruktørene etterpå Lærere og foreldre sier at barna snakker om Scratch og prøver det hjemme I pilot-kursene har det hver gang vært med instruktører som kan en del programmering fra før, det er nyttig. Trenger mer erfaring med rekruttering av instruktører Er det tilstrekkelig med selvstudium dersom ingen av instruktørene kan noe programmering fra før? (Ja, antakelig siden Scratch er så lett.) Hvilke andre kvalifikasjoner er viktige? (Skolen kjenner elevene som velges.) Er det mange nok som både vil og kan være instruktører? Hvordan "selge" opplegget slik at instruktørene føler eierskap? Hva er et godt opplegg for selvstudium?

Varianter av opplegget kjøres mange andre steder Ellingsrud ungsomsskole (valgfag) i samarbeid med Bakås barneskole Grorud skole Skoler på Elverum Narvik ...

Hva koster kurs for Oslos 4.-klassinger? Anta veiledning fra frivillige (evt. lærere) bruk av skolens datautstyr og lokaler alle 6000 fjerdeklassinger tar kurs 4 elever per instruktør 5 timer per kurs lønn etter statens satser: 120 kr brutto per time → Totale utgifter til lønn: 900 000 kroner per år → Dette er et veldig billig tiltak!

Ungdomsgruppe som ekstra tilbud til instruktørene Første møte i LKKs ungdomsgruppe i Oslo-området var 31. januar (pizza og omvisning hos Cisco) Gir interesserte ungdommer et nettverk av likesinnede: ungdommene har etablert kontakt seg imellom Det vil bli flere møter i vårsemesteret, hos interessante bedrifter og institusjoner

Det finnes ferdig materiell og opplegg Detaljert huskeliste for veilederen Undervisningsmateriell, bl.a. Kodeklubbens oppgavesett Informasjon til alle involverte parter Planer for veilederen, ungdomsskolen og SFO Forslag til påmeldings- og informasjonsskriv Her: http://goo.gl/KcBrx5

Oppsummert: ● Kursinnhold: bare elementær programmering ● Kan vi finne nok kvalifiserte instruktører? ● Vi kan introdusere programmering til mange barn og vise dem en vei videre på fritiden ● Vi skaper et tilbud til faglig flinke ungdommer ● Tiltaket er veldig billig ● Det krever ikke mye innsats av veilederen ● Ferdig opplegg er tilgjengelig Sett i gang!