Tilbud og etterspørsel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Boligmarkedet: Nedkjøling i hett marked?
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Markets for Factor Inputs
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Foreleser Finn R. Førsund
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Eksterne virkninger og offentlige goder
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Forelesning 4 12.september 2012
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Hvor åpen bør en økonomi være?
Velferdsøkonomi Forelesning nr. 4.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Arbeidsmarkedets - etterspørselsside Lønn Arbeidere Tilbud Etterspørsel Etterspørselskurven er sammenhengen mellom lønnsnivået og det antall arbeidstakere.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
AD-AS-modellen AD = samlet etterspørsel (”aggregate demand”)
Innføring i mikroøkonomi
Kapittel 23 Valutamarkeder og valutakurser
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Using the Economic Fluctuations Model
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
The Economic Fluctuations Model
The Economic Fluctuations Model
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Valutakurser og kapitalbevegelser
Etterspørsel og konsument-atferd
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
The Rise and Fall of Industries
Using the Economic Fluctuations Model
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Tilbud og etterspørsel
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Tilbud og etterspørsel Forelesning nr. 2

Spørmålene Hvorfor er vi interessert i priser? Hva bestemmer prisene? Hva påvirker tilbud og etterspørsel? Hva skjer når man endrer pris eller inntekt? Priser som ”koordineringsmekanisme” Priser er ikke det samme som ”verdi” (Osca Wilde=

Hva bestemmer prisen? Etterspørsel og tilbud Hvor kommer tilbud og etterspørsel fra? Preferanser og nytte-maksimering Profitt-maksimering Tre nivåer Individ/Firma, Enkeltmarked, Samlet (alle markeder)

Etterspørselkurven Skift vs. bevegelse PÅ kurven Hva kan skifte kurven Inntekt Priser på andre varer Befolkningsstruktur Endrede preferanser Informasjon Forventninger Med mer! Bevegelse på kurven Pris Kritisk merknad Hvorfor fokusere på pris? Makt?

Tilbudskurven Skift i kurven Faktorpriser Teknologi Forventninger Med mer

Likevekt Etterspørsel = Tilbud ”Excess demand” og ”Excess supply” Konsumentoverskudd og Produsentoverskudd Grensekostnad, Grensenytte prisreguleringer

Hvorfor koster diamanter mer enn vann?

Litt matte Ord Formler Etterspørsel = 20 – 5* pris Tilbud = 10 + 2* pris Lineær og ikke lineær Formler Etterspørsel: q=20-5p Tilbud: q=10+2p

Elastisiteter Priselastisitet (på selve varen) Inntektselastisitet Hva skjer med omsetningen når man endrer prisen med 1% Tre typer av goder Normale, Mindreverdige, Luksus Inntektselastisitet Krysspriselastitet Substitutter eller komplementer Tilbuds og etterspørselselastiteter Kort vs. lang sikt