Fylkesmannens time.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til dokumentasjon i kap
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
1. Bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling 2
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Nytt rundskriv om forskrift om likeverdig behandling Udir
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH KS og PBL: Felles veileder og modell + = SANT! Nettadresse:
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Høringsnotat Bruk av offentlig tilskudd og foreldrebetaling i ikke-kommunale barnehager. Ny lovbestemmelse i barnehageloven som fastslår at offentlig tilskudd.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Div. regnskapsspørsmål
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Byrådsavdeling for barn og utdanning
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Private barnehager 10. februar 2011 Informasjon til og fra private barnehager Tema 1.Kommunens ansvar – kommunens barnehagebudsjett 2.Kommunalt tilskudd:
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
3 Marius Stub.
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Nye regler for tilskudd til private barnehager fra
Økonomiregler for private barnehager og kommunens tilsyn
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Finansiering av private barnehager 2016 Christian Duus og Martin Tvedt.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Rammefinansiering av barnehager
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
3 Marius Stub.
Lokallagsledermøte Om økonomi – om felles forståelse og forutsigbare løsninger Johannes Rindal.
Rammefinansiering av barnehager
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Undervisning og barnehage
3 Marius Stub.
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannens time

Orienteringssaker Barnehage GKRS Selvkost avklaringer Ny nøkkel – hva skjer da? Likeverdig behandling - foiler Videre opplæringsbehov? GKRS Rammeverk og grunnleggende prinsipper KRS nr 4 Selvkost avklaringer

Orienteringssaker Etterslep pensjon Vedlikeholdspakken Diskusjon GKRS Vedlikeholdspakken Kjell Rundskriv - status Skjønn kommuner som faller utenfor distrikts- og veksttilskudd Kostrarapporteringen for 2008 Samsvar regnskap / kostra Kommunereformen i Danmark Forbedrede produksjonsindekser TBU Robek – underskuddsdekning ut over 4 år - brev

Anordning ??

Barnehage – Øk. likeverdig behandling

Kostnadsdekningsbehovet – den private barnehagens kostnader og inntekter Kostnadsdekningsbehov = kommunalt tilskudd Kostnadsdekningsbehov = kommunalt tilskudd Utgifter Foreldrebetaling Offentlig tilskudd Statstilskudd

Sammenligning offentlig tilskudd til kommunale og private barnehager 100 % 85 % Kommunalt tilskudd Kostnadsdekningsbehov = kommunalt tilskudd Statstilskudd Statstilskudd Kommunal barnehage Privat 1 Privat 2 Privat 3

Enhetstilskudd 100 % 85 % Kommunalt tilskudd Kostnadsdekningsbehov Statstilskudd Statstilskudd Kommunal barnehage Privat 1 Privat 2 Privat 3

Likeverdig behandling Alt 1: Tilskuddet til private barnehager er et eksakt beløp som forskriften har definert Dette betyr at alle godkjente modeller i prinsippet skal gi samme tilskuddsbeløp Hva da hvis kommunen ikke bruker regnearkmodell eller gjør endringer i denne, og dette gir et lavere tilskudsbeløp? Formaliafeil – f.eks brukt metode som veileder ikke åpner for, eller har gjort andre åpenbare feil – Vedtaket oppheves Kommunen korrigerer regnearkmodellen ut fra egne oppfatninger om hva som er et rimelig resultat, og dette gir systematisk vesentlig lavere tilskuddsbeløp for private bhg Påstand: Dersom likeverdig behandling er en eksakt tallstørrelse som best kan regnes ut på regnearkmodellen, vil andre beregninger som gir vesentlig lavere tilskudd i seg selv være et ”bevis” for at kommunen har brutt forskriften om likeverdig behandling Altså at Telemarksforskning har en modell som regner riktig (”fasitmodellen”) I slike tilfeller må kommunen bevise at de har en riktig beregning selv om de kommer ut med lavere tilskuddsbeløp enn regnearkmodellen

Alternativ 2 – Tilskuddet er ikke en eksakt størrelse Alt 2: Forskriften gir noen prinsipper for hvordan tilskuddet skal beregnes – altså at tilskuddet er ikke en eksakt størrelse Likeverdig behandling er en skjønnsmessig størrelse fordi forskriften bare gir grov anvisning på noen prinsipper Målet er å komme fram til den kalkyle som på best mulig måte både oppfyller forskriften og kommunens oppfatning av riktig tilskuddsnivå Da skal det relativt mye til før fylkesmannen kan hevde at kommunen har feil Forutsatt at det ikke er en ren kalkyleteknisk feil Kommunens dokumentasjonsplikt I alternativ 2 må kommunen kunne dokumentere hvordan de har regnet og hvilke forutsetninger de har tatt. Fylkesmannen kan ikke overprøve skjønnsvurderinger fordi likeverdig behandling ikke er en eksakt størrelse. Fylkesmannens kan likevel angripe åpenbare feil.

Prosess og tidspunkt Forutsigbarhet Tilskuddet skal beregnes så tidlig i året som mulig Vedtatt og utsendt tilskudd må vi påregne at private bhg har innrettet seg etter – derfor begrenset adgang til å rette opp feil til ugunst for private bhg Senere reduksjoner i vedtatt tilskudd gir problemer for private bhg

Hvilke korreksjoner tillates? Rette opp åpenbare feil i kostra For eksempel brudd på kostraveileder har gitt feil registrering på funksjoner og/eller arter Eks åpenbart feilfordelt mellom F201 og F120 Men ikke korreksjon bare begrunnet i at tilskuddet blir urimelig høyt Stillingen barnehageansvarlig (F120 eller F201) ”Luftposteringer” kan ikke tillates (altså udokumenterte endringer) Kommunen skal dokumentere sin beregning. Korreksjoner på kostratallene skal i prinsippet ikke forekomme. Dersom de likevel skal godkjennes må det redegjøres i detalj hvordan og hvorfor kostratall er endret. Dette gjelder ikke korreksjoner som regnearket åpner for. Her skal det korrigeres (som for eksempel på sykelønnsrefusjon) og regnearket dokumenterer her korreksjonen. Trekke ut deler av F201,F222, F120 og F130 fordi det ikke er knyttet til drift av barnehage? Altså avgrense drift i snever forstand til ren produksjon Veileder sier at myndighetsutøvelse ikke kan trekkes ut av indirekte kostnader (som da må bety at det heller ikke kan trekkes ut av F201 hvis det var et tema) Utgifter til kurs og opplæring for hele bhg-sektoren kan holdes utenfor Jf brev av 23.01

Hvilke korreksjoner tillates? Bruk av alternativ metode indirekte utgifter Usikker på om denne metoden kan brukes bare på indirekte (tror en da må ha en fullstendig beregning på alle direkte og indirekte Hele beregningen av selvkost må være dokumentert Se veileder. Deler av støttefunksjoner kan holdes utenfor selvkost (eks politikk, rådmann og ledergruppe jf strategisk ledelse)

Regnearkmodellen ”Fasitmodellen” godkjent av KD og utarbeidet av Telemarksforskning Utgifter i kommunale bhg Direkte kostnader m justeringer i regneark Justeringer er her det som ikke er kostratall, for eksempel ikke økonomisk støtte og familiebarnehager Pluss påslag indirekte kostnader