Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Den ideelle kommunesammenslåing
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Inge Fornes DNFK - oppsummert Regionalt politisk nivå Arbeidsformen – partnerskapet Forholdet.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Møte med Fylkesmennene - Oslo 26.februar 2003 Statsråden Kommunenes moderniseringsarbeid.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Naturvernets utvikling
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Ot.prp. nr. 45 ( )1 Innledning ”Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)” Politikken som motiverer til deltakelse Valglovutvalgets.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunesektorens utfordringer fremover
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Den ytre reform Bygget opp nytt styringssystem for en av de aller største samfunnssektorer Etablert 5 regionale helseforetak Etablert 47 foretak.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regionale forskningsfond
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Regionreformen – status og veien videre
Utskrift av presentasjonen:

Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal styrkes. Samarbeidsregjeringen vil arbeide for et slankere og mer effektivt byråkrati, slik at ressurser bli frigjort til offentlige kjerneoppgaver. Vurdere oppgavene til fylkeskommunene slik at ansvarsforholdene mellom fylkeskommunene og fylkesmannen, samt fylkeskommunene og primærkommunene blir bedre klargjort. En slik gjennomgang av oppgavefordelingen må i tillegg til å avklare ansvarsforhold bidra til reduksjon av byråkrati. Det er viktig at fylkeskommunene ikke blir overkommuner for primærkommuner og arealdisponering. Etter noen tid vil det bli lagt til rette for en evaluering av ”den nye fylkeskommunen”.

Statsråden 2 ”Fra ord til handling” Moderniseringsredegjørelsen Hovedprinsippet for effektivisering skal være delegering og desentralisering Hovedprinsippet i effektiviseringsarbeidet vil være lokal frihet og lokalt ansvar

Statsråden 3 Flere oppgaver til kommunene Miljø- og landbruksoppgaver som krever lokalpolitisk skjønn overføres til kommunene

Statsråden 4 Fylkesmannens oppgaver Nasjonal miljø- og landbrukspolitikk Myndighetsutøving og tilskuddsforvaltning

Statsråden 5 Regional utvikling Fylkeskommunen gis større ansvar og myndighet over økonomiske midler Viktigere enn å overføre miljø og landbruk

Statsråden 6 Partnerskap Fylkeskommunen som leder av et partnerskap regionalt Kommuner, regional statsforvaltning, næringsliv og fylkeskommunen

Statsråden 7 Fylkesinndeling Eventuelle sammenslutninger på frivillig grunnlag Ikke ønskelig å opprette et rådgivende utvalg Statlige kompensasjonsordninger: - Delvis dekning av engangskostnader - Fylkeskommunene får beholde effektiviseringsgevinster Regjeringen ønsker å stimulere til interfylkeskommunalt samarbeid

Statsråden 8 Forsøk Nasjonale forvaltningsløsninger ikke alltid optimale i alle lokale sammenhenger Mulighet for å sammenlikne ulike løsninger Omfattende kostnader og konsekvenser knyttet til større endringer: bør prøves ut i mindre skala Vinne erfaring som grunnlag for eventuelle varige reformer eller endringer

Statsråden 9 Forsøk med differensiert oppgavefordeling Ønskelig å myke opp generalistkommunesystemet Kommuner med ulike forutsetninger - spesielt mht størrelse - får ulike oppgaver Både statlige og fylkeskommunale oppgaver kan overføres til forsøkskommuner Fordeler: - Skreddersydde forvaltningsløsninger - Brukervennlig - Effektivisering

Statsråden 10 Forsøk med enhetsfylke Fylkeskommunen integreres med fylkesmannsembetet En felles administrasjonsleder Fordeler: Forenkling og oversikt for brukerne Interne samordningsgevinster Klart skille mellom tilsyns- og kontrolloppgaver og øvrige oppgaver

Statsråden 11 Hva er tidligere sagt om sykehusoppgjøret ? Sem-erklæringen: Foreta justeringer i oppgjøret etter statlig overtakelse av sykehusene for å rette opp skjevheter som rammer enkelte fylker Stortinget: Ber regjeringen i RNB 2002 om å komme med et opplegg for et rettferdig oppgjør til fylkeskommuner som har framtidige dokumenterte inntektstap. Særlig oppmerksomhet på Østfold og Nord- Trøndelag. Ta hensyn til økt skjønn i 2002 på 200 millioner kroner

Statsråden 12 Hovedprinsipper Underbalansen i fylkeskommunene deles mellom fylkeskommunene og helseforetakene etter den andel spesialisthelsetjenesten utgjør av totalutgiftene Fylkeskommunene skal etter overføringen av spesialisthelsetjenesten ha tilstrekkelig økonomisk evne til å løse de gjenværende oppgaver

Statsråden 13 Oppfølging av prinsippene Vekst i frie inntekter 2002: tilsvarte om lag underbalansen i Tilskudd til feriepenger: om lag 1 milliard til å dekke akkumulerte underskudd. Tilskudd til gjeldsslette: kan benyttes til å dekke øvrig underskudd

Statsråden 14 Vurderinger i RNB 2002 /kommunepropen 2003 Oppdatering av sykehusgjeld pr – korrigering av tilskudd til gjeldsslette Vurdering av underbalanse knyttet til spesialisthelsetjenesten oppstått i 2001 Fordeling mellom fylkeskommuner

Statsråden 15 Dialog med fylkeskommunene Møte på administrativt nivå 15. februar Administrativ kontakt med KS Kontaktkonferansen Møte med fylkesordførernes arbeidsutvalg i april Eventuelt kontakt med enkeltfylkeskommuner

Statsråden 16 Forslag til ny valglov Mandatfordeling v/stortingsvalg Personvalg Folkeavstemninger – innbyggerinitiativ Gjelder fra valget 2003