Innherred samkommune 1 Samarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 (ISK3?) Hva har skjedd siden sist? Administrasjonssjef Ola Stene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune 1 Innherred samkommune - hva nå? Administrasjonssjef Ola Stene Oppdal 3. juni 2008.
Advertisements

Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
samkommune.no Besøk fra Brønnøy kommune 15. Februar 2005 – Ola Stene, administrasjonssjef ISK 1 Innherred samkommune etter 1 år Hvor er.
Det kommunale og det statlige barnevern
Hva var utgangspunktet?
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Brannsjefkonferanse –Administrasjonssjef Ola Stene, Innherred samkommune 1 Innherred samkommune Landets første (og.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
STATUS PR Innherred samkommune
Innherred samkommune 1 Orientering om Innherred samkommune til kommunal- og forvaltningskomiteen, Holmen gård Ordfører Bjørn Iversen og Administrasjonssjef.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Planstatus Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer INNHERRED SAMKOMMUNE PLANSTATUS LEVANGER Kommuneplanens.
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Innherred samkommune fase 2 - Innretning og prosess – Åre Geir Vinsand og Jørund K Nilsen, NIVI Analyse Innherred fase 2 - innretning.
20.8, 8.9 og var historiske dager ! – Kommunestyrene i Frosta, Levanger og Verdal vedtok å ta steget ut i et ukjent, men forhåpentligvis fruktbart,
Presentasjon i forbindelse med Statsråd Bjarne Håkon Hanssen sitt besøk i Levanger – Kommunalsjef Øystein Sende 1 STATSRÅD BJARNE HÅKON HANSSEN.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
1 Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Regionrådskonferansen 2005 Interkommunalt samarbeid i et nyorganisert Norge – Vil staten stikke kjepper i hjulene.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Innherred samkommune 1 Gruppe 2 Tore Kolstad Geir Larsen Bjørn Holmli Lennart Johansson Brit Fredriksen Torbjørn Olsen.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Innherred samkommune 1 Status for landets første samkommune Regionrådet for Fjellregionen Kommunalsjef Inger Marie Bakken 25. november 2009.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
20. august 2003 var en historisk dag !
Utskrift av presentasjonen:

Innherred samkommune 1 Samarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 (ISK3?) Hva har skjedd siden sist? Administrasjonssjef Ola Stene

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 2 Bakgrunn Ettersom samkommunen bare fikk forlenga forsøket i to år fram til 2010, er det behov for å vurdere organiseringen og omfanget av det framtidige kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal. Forstudien skal beskrive det mulighetsrom som samarbeidet kan utvikles innenfor og vurdere egenskaper, forutsetninger og konsekvenser av ulike modeller for framtidig samarbeid. Forstudien skal gi samkommunestyret og kommunestyrene grunnlag for å fatte en beslutning på hva som skal forprosjekteres

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 3 Prosjektgruppa Rudolf Holmvik, rådmann Verdal - leder Ola Stene, rådmann Levanger Berit Lyngen, hovedtillitsvalgt NKF Levanger Lise Heggdahl, hovedtillitsvalgt NKF Verdal Trond Selseth, kontroller, Verdal Øystein Sende, kommunalsjef, Levanger Johannes Bremer, enhetsleder plan, byggesak, oppmåling og miljø Torbjørn Olsen, enhetsleder IKT

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 4 Følgende hovedmodeller vurderes nærmere Fortsatt samkommune Vertskommunemodellen Interkommunalt selskap Sammenslutning av kommunene Avvikling av samarbeidet

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 5 Vertskommunesamarbeid – nye bestemmelser i KL § 28 Innebærer at lovpålagte kommunale kjerne-/myndighetsoppgaver kan overføres til vertskommune Krever avtale mellom kommunene – avtalestyring Finansieres av medlemskommunene Vertskommunen ingen ny juridisk person Vertskommunen er arbeidsgiver To varianter – Administrativt vertskommunesamarbeid (uten nemnd) – Vertskommunesamarbeid med felles folkevalgt nemnd

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 6 Prosjektgruppas vurdering Vertskommuneløsningen er i dag den eneste lovlige løsning gitt at kommunene skal samarbeide om lovpålagte oppgaver Uten forlenget forsøk eller permanent løsning gjennom endring i kommuneloven, kan overgang til vertskommuner ikke utelukkes. Vertskommunemodellen gir en oppsplitting av oppgavene og dårligere forutsetninger for å videreføre et politisk og administrativt balansert samarbeid sammenliknet med dagens samkommune. Erstatning av dagens samkommunestyre med én eller flere politiske nemnder vurderes som et tilbakeskritt. Innføring av vertskommuner kan innebære et redusert omfang på samarbeidet fordi oppgaver som krever balansert styring overføres fra en av kommunene til den andre. Vertskommuner innebærer også økt usikkerhet i forhold til tilslutning fra de ansatte ettersom modellen vil innebære permanente endringer i arbeidsgiveransvaret.

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 7 Selskaper (IKS-er) Ut fra lovgivningen er ikke selskap en mulig løsning for alle samkommunens oppgaver. Overgang til selskaper kan være en aktuell løsning for enkelte av dagens oppgaver, men samtidig vil det være behov for vertskommuneløsninger for lovpålagte oppgaver som i dag løses av samkommunen. Selve begrunnelsen for å etablere selskap er å fristille og profesjonalisere ett oppgaveområde. Konsekvensen vil være mindre mulighet for detaljstyring og mer behov for strategisk overordnet eierstyring. Forsøk med myndighetsoppgaver i selskap vil neppe godkjennes

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 8 Prosjektgruppas vurderinger Selskapsmodellen anses ikke som alternativ til dagens samarbeid Selskapsmodellen har demokratiske og styringsmessige svakheter sammenliknet med en samkommune. Prosjektgruppa vektlegger også at en ev. selskapsorganisering av lovpålagte oppgaver bryter med sentrale prinsipper i etablert lovgivning og at løsningen neppe vil få tilslutning fra sentrale myndigheter

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 9 Sammenslutning Prosjektgruppen mener kommunesammenslutning mellom Levanger og Verdal ikke er en aktuell løsning. Prosjektgruppen mener at alle sentrale aktører bør ta som utgangspunkt at et sterkt og forpliktende samarbeid mellom to selvstendige kommuner er en ønsket og god langsiktig løsning.

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 10 Avvikling Avvikling betyr at kommunene gir avkall på en rekke gevinster som både er av politisk, faglig og økonomisk karakter. Avvikling betyr lavere ambisjoner i administrasjon og tjenesteyting med svakere muligheter for kompetanseoppbygging, ivaretakelse av kvalitet og god ressursbruk. Kommunenes utviklingsoppgaver og regionalpolitiske påvirkningskraft vil bli svekket. Avvikling betyr omfattende omstillinger i innarbeidet forvaltning med tilbakeføring av personell, fare for tap av verdifull kompetanse og økte kostnader ved reetablering av egne tilbud i morkommunene. I en situasjon hvor kommunene står overfor behov for økonomiske innstramninger og et generelt meget stramt arbeidsmarked, framstår avvikling som en dramatisk løsning.

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 11 Fortsatt samkommune Modellen har gitt muligheter for et balansert, oversiktlig og forpliktende samarbeid underlagt politisk styring. Kompetansen i fagmiljøene har økt og det er oppnådd resultater som kommunene vanskelig ville kunne oppnådd hver for seg. Prosjektgruppen mener en samkommune etter dagens mønster kan være en langsiktig bærekraftig modell for utvikling av et sterkere samarbeid mellom to selvstendige kommuner.

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 12 Justering av forsøket? Skal vi få godkjent nytt forsøk må noe være nytt. Andre oppgaver enn i dag ? Annet styringssystem?

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 13 Lovfesting av modellen Arbeidet for lovfesting viktig Nasjonale og regionale aktører støtter oss, herunder kommunalkomiteen, fagdepartementer og fylkesmannen Komme i inngrep med disse, KS og Kommunaldepartementet Innherred må hjelpe og støtte andre kommuner som vurderer samkommuneløsningen – ikke minst Midtre Namdal regionråd

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 14 (Nye?) Toner fra Oslo:

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 15 Teksten Fristen for å søkja om forsøk er 1. juni Kommunal- og regionaldepartementet minner om at fristen for å søkja om å få gjennomføre forsøk etter forsøkslova er 1. juni. Siktemålet med desse forsøka er forvaltningsutvikling. Forsøk etter lov av 26. juni 1992 nr. 87 om forsøk i offentleg forvaltning inneber at det vert gjeve unnatak frå gjeldande regelverk for ei avgrensa forsøksperiode. Føremålet med forsøksverksemda er å utvikla funksjonelle og effektive drifts- og organisasjonsformer i offentleg forvaltning, og ei føremålstenleg oppgåvefordeling. I rundskriv H-26/05 Forsøk i kommunar og fylkeskommunar, får kommunane og fylkeskommunane ei oversikt over kva forsøk etter forsøkslova inneber, og kva forsøk kan nyttast til og ikkje nyttast til. Det er vedteke nye lovreglar i kommunelova som opnar for interkommunalt vertskommunesamarbeid om myndigheitsutøving, jf. kommunelova §§ 28a-28k og Ot.prp. nr. 95 ( ) Om lov om endringar i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommunar og fylkeskommunar (interkommunal samarbeid). Departementet meiner difor at det ikkje vil vera aktuelt med ytterlegare forsøksverksemd innanfor interkommunale samarbeidsmodellar. Unnataket er likevel forsøk med interkommunalt samarbeid etter samkommunemodellen. Departementet vil koma attende med nærmare informasjon om dette. Nye forsøk med kommunal eller fylkeskommunal oppgåvedifferensiering vil vere mindre aktuelt. Departementet viser i denne samanhengen til at regjeringa og Stortinget legg til grunn at generalistkommuneprinsippet skal vere rådande både når det gjeld kommunar og fylkeskommunar, jf. St.meld. nr. 12 ( ) Regionale fortrinn – regional framtid og handsaminga i Stortinget av denne (Innst. S. nr. 166 ( )).

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 16 Oppdatert framdriftsplan

Informasjonsmøte for ansatte – Ola Stene 17 Vedtaket i Verdal kommunestyre 27.3 ”Verdal kommunestyre viser til at Innherred Samkommune er et politisk initiert pilotprosjekt innen interkommunalt samarbeid. Kommunestyret understreker at målsettingen om full politisk styring av prosjektet ligger fast. Verdal kommunestyre vil framholde at Samkommuneforsøket i høy grad har bidratt til å forbedre samarbeidsklimaet mellom Levanger og Verdal kommuner. Det er kommunestyrets oppfatning at det er en selvstendig politisk målsetting å ivareta denne samhandlingen framover. 1. Verdal kommunestyre åpner for under bestemte forutsetninger å søke om et nytt ISK 3–prosjekt etter at inneværende toårsperiode er avsluttet. 2. ISK 3 bør innholdsmessig legge stor vekt på å prøve ut samkommunen som interkommunal samarbeidsmodell. Eksempelvis kan dette skje ved å prøve ut ISK som vertskommune, ved endringer i samkommunens organisasjonsform eller ved å vurdere sider av arbeidsgiverpolitikken. Arbeidslivets spilleregler skal selvfølgelig respekteres. 3. Verdal kommunestyre inntar en i utgangspunktet restriktiv holdning til å flytte nye driftsområder fra morkommunene og inn i Innherred Samkommune. Det vises i denne forbindelse til at samkommunemodellen ikke er lovregulert. Det er heller ikke registrert signaler om slik lovregulering fra sentralt politisk hold. Kommunestyret ser likevel at mindre justeringer av porteføljen kan være nødvendig i en framtidig ISK 3 – søknad. 4. Verdal kommunestyre viser til uttalelser fra Kommunal- og Regionaldepartementet gitt i møte med Varaordførerne 25/2–08 der det ble sett på som gunstig å samkjøre en eventuell ISK 3–søknad med mulige andre samkommuneforsøk. Departementet understreket videre at en ISK–søknad vil bli behandlet når den kommer. En tidsmessig samordning med en eventuell søknad fra Midtre Namdal regionråd vil være naturlig. 5. Med bakgrunn i mangelen på lovregulering og med bakgrunn i et eventuelt avslag på søknaden ser Verdal kommunestyre det som hensiktsmessig også å utrede en videreføring av dagens samarbeid mellom Levanger og Verdal kommuner innenfor de lovregulerte modellene vertskommune og Interkommunale Selskaper.”