Over hav og fjell Avstand ingen hindring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Kapittel 28 Norgeskartet
Sett inn riktig tid/form av verbet
Spøken som gir deg lykke!
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
Mestring og forebygging av depresjon
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Taushetsplikt for frivillige
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Samtale 2.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
SMIL – styrket mestring i livet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Værmelding – og noen fakta om Norge
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Over hav og fjell Avstand ingen hindring Videokonferanser for pasienter med demensdiagnose deres pårørende og helsepersonell

Omsorgstjenesten Jadeveien Spesialsykehjem for personer med demens Sykehjemmet har tre avdelinger: Solstrand Dalheim Strimmelen Dalheim har 20 plasser

Målsetninger Kort oppsummert: Vi ville finne svar på om videomøter er en nyttig samarbeidsform i en sykehjemsavdeling

Metoder Utvalg av pasient  Observatør ( Ergoterapispesialist Carina Ryssdal) Observasjonskriterier: Blikkontakt Ansiktsuttrykk Konsentrasjon Endring i bevegelsesmønster Interaksjon med andre møtedeltagere i rommet og på skjermen Emosjonelle uttrykk i egne utsagn Registrering Evaluering

UTFORDRINGER Avstand

Uforutsette hendelser

Både vi og de pårørende måtte kunne beherske utstyret

Finne tidspunkt som passet for mange deltagere

Utvalg av møtedeltagere Det var stor interesse fra personalet Dette førte til at vi måtte gjøre et nøye utvalg

Pasient 1 Kvinne: I femtiårene Diagnose: Frontallappsdemens Innlagt: 2009 Gjenkjenner pårørende Adferd preget av problemer med kommunikasjon og konsentrasjon Tar lite initiativ til samtale selv Må ha hjelp til å fullføre handlinger Har forståelse for hva en videokonferanse er

Til stede i studio Tromsø Tilsynslege Representant fra alderspsykiatrisk poliklinikk, ergoterapispesialist Sykepleierkontakt Støttekontakt Primærkontakt Venn av pasienten Prosjektansvarlig

Samarbeidsmøter

Kjeksmøtet

Pasientens kommentarer etter møtet: ”det va fint å se han (bror)…. ”ho ( søster)…si æ e gjeldfri” ”det gikk fint på videokonferansen i dag” etter flere dager: ”æ syns det va fint å snakke med søskenan mine” ”syns du videokonferansen gikk bra?”

Uromøtet

Pasientens kommentarer etter møtet ”æ klarte ikke sitte lenge i dag” ”ho (søster)….ordne mye for mæ” ”han (bror)….skal hente mæ” I flere uker etter og nesten daglig: ”han (bror)…skal hente mæ”

Snømøtet

Pasientens kommentarer etter møtet ”æ syns det e fint med videokonferanse” ”han (bror)….ha klipt sæ” ”æ syns han (sønn)….ska være med ”han (bror)….kommer og hente mæ

Deltakernes evaluering av pas opplevelse i videokonferanse Det ser ut som dette er noe pasienten vil Hun viser umiddelbar glede ved møtene Overrasket over hennes utholdenhet Hun virker usikker hvis hun får mange spørsmål Sier hun gleder seg dagen før videokonferansene Pårørende får en bedre kontakt og annet inntrykk av pasienten enn ved en telefonsamtale

Pasient 2 Kvinne 88 Diagnose Demens Innlagt 2008 Husker sine nærmeste Sosial og har en høflig væremåte Stort ordforråd og kommuniserer godt Kan være preget av uro

Til stede i studio Tromsø Pasient Observatør Sykepleierkontakt Prosjektansvarlig

Samarbeidsmøter

Evaluering Etter første møte sier datteren: At det opplevdes som et godt møte med moren, men hun syntes det virket strevsomt for henne Hun er i tvil om dette er en bra møteform for moren Hun synes det var vanskelig å holde samtalen i gang med så mange til stede

Evaluering Etter siste møte sier datteren: Dette har vært en positiv opplevelse Det var et besøk som føltes veldig godt Hun opplevde at moren følte seg trygg sammen med pleieren Det var bra å oppleve dette gode samspillet Hun oppfatter videomøter som en svært god erstatter til telefon Det som manglet var en kopp kaffe og noe å spise

Pasientens kommentarer ”Dette gleder jeg meg til, men jeg er litt nervøs” ”Det skal bli hyggelig å se henne igjen” ”Jeg blir varm om hjertet når jeg hører om dette” ”Det var så hyggelig å få snakke med henne og samtidig se henne” ” Jeg blir så glad for å få oppleve dette” ”Jeg blir så glad når jeg tenker på det” ”Tenk at jeg skulle få oppleve dette”

Evalueringer fra del en, oppsummert fra evalueringsskjema og eget evalueringsmøte Oppleves som man er i samme rom, god stemning Vet hvordan de ulike involverte rundt pasienten ser ut, lettere å snakke med hverandre enn ved telefoner eller besøk. Fint å stille spørsmål og få svar der og da. Konklusjoner blir fulgt opp mellom møtene. Viktig informasjon fra spesialist. Fått tips om aktiviteter for pasienten. Fått tilgang til enkelthistorier om pasienten som brukes til glede for pasienten. God tovegs kommunikasjon hvor personlige møter er vanskelig å gjennomføre.

FILM

Oppsummering Positive evalueringer Stor overføringsverdi Enkelt å gjennomføre Billig

Viktig Hensyn til pårørende og pasientens behov Forberede studio Kamerainnstilling Deltagernes plassering Individuell tilrettelegging og forberedelse Forbered deg på å hjelpe til å holde samtalen i gang Utvalg av pasient?

To be continued