Over hav og fjell Avstand ingen hindring Videokonferanser for pasienter med demensdiagnose deres pårørende og helsepersonell
Omsorgstjenesten Jadeveien Spesialsykehjem for personer med demens Sykehjemmet har tre avdelinger: Solstrand Dalheim Strimmelen Dalheim har 20 plasser
Målsetninger Kort oppsummert: Vi ville finne svar på om videomøter er en nyttig samarbeidsform i en sykehjemsavdeling
Metoder Utvalg av pasient Observatør ( Ergoterapispesialist Carina Ryssdal) Observasjonskriterier: Blikkontakt Ansiktsuttrykk Konsentrasjon Endring i bevegelsesmønster Interaksjon med andre møtedeltagere i rommet og på skjermen Emosjonelle uttrykk i egne utsagn Registrering Evaluering
UTFORDRINGER Avstand
Uforutsette hendelser
Både vi og de pårørende måtte kunne beherske utstyret
Finne tidspunkt som passet for mange deltagere
Utvalg av møtedeltagere Det var stor interesse fra personalet Dette førte til at vi måtte gjøre et nøye utvalg
Pasient 1 Kvinne: I femtiårene Diagnose: Frontallappsdemens Innlagt: 2009 Gjenkjenner pårørende Adferd preget av problemer med kommunikasjon og konsentrasjon Tar lite initiativ til samtale selv Må ha hjelp til å fullføre handlinger Har forståelse for hva en videokonferanse er
Til stede i studio Tromsø Tilsynslege Representant fra alderspsykiatrisk poliklinikk, ergoterapispesialist Sykepleierkontakt Støttekontakt Primærkontakt Venn av pasienten Prosjektansvarlig
Samarbeidsmøter
Kjeksmøtet
Pasientens kommentarer etter møtet: ”det va fint å se han (bror)…. ”ho ( søster)…si æ e gjeldfri” ”det gikk fint på videokonferansen i dag” etter flere dager: ”æ syns det va fint å snakke med søskenan mine” ”syns du videokonferansen gikk bra?”
Uromøtet
Pasientens kommentarer etter møtet ”æ klarte ikke sitte lenge i dag” ”ho (søster)….ordne mye for mæ” ”han (bror)….skal hente mæ” I flere uker etter og nesten daglig: ”han (bror)…skal hente mæ”
Snømøtet
Pasientens kommentarer etter møtet ”æ syns det e fint med videokonferanse” ”han (bror)….ha klipt sæ” ”æ syns han (sønn)….ska være med ”han (bror)….kommer og hente mæ
Deltakernes evaluering av pas opplevelse i videokonferanse Det ser ut som dette er noe pasienten vil Hun viser umiddelbar glede ved møtene Overrasket over hennes utholdenhet Hun virker usikker hvis hun får mange spørsmål Sier hun gleder seg dagen før videokonferansene Pårørende får en bedre kontakt og annet inntrykk av pasienten enn ved en telefonsamtale
Pasient 2 Kvinne 88 Diagnose Demens Innlagt 2008 Husker sine nærmeste Sosial og har en høflig væremåte Stort ordforråd og kommuniserer godt Kan være preget av uro
Til stede i studio Tromsø Pasient Observatør Sykepleierkontakt Prosjektansvarlig
Samarbeidsmøter
Evaluering Etter første møte sier datteren: At det opplevdes som et godt møte med moren, men hun syntes det virket strevsomt for henne Hun er i tvil om dette er en bra møteform for moren Hun synes det var vanskelig å holde samtalen i gang med så mange til stede
Evaluering Etter siste møte sier datteren: Dette har vært en positiv opplevelse Det var et besøk som føltes veldig godt Hun opplevde at moren følte seg trygg sammen med pleieren Det var bra å oppleve dette gode samspillet Hun oppfatter videomøter som en svært god erstatter til telefon Det som manglet var en kopp kaffe og noe å spise
Pasientens kommentarer ”Dette gleder jeg meg til, men jeg er litt nervøs” ”Det skal bli hyggelig å se henne igjen” ”Jeg blir varm om hjertet når jeg hører om dette” ”Det var så hyggelig å få snakke med henne og samtidig se henne” ” Jeg blir så glad for å få oppleve dette” ”Jeg blir så glad når jeg tenker på det” ”Tenk at jeg skulle få oppleve dette”
Evalueringer fra del en, oppsummert fra evalueringsskjema og eget evalueringsmøte Oppleves som man er i samme rom, god stemning Vet hvordan de ulike involverte rundt pasienten ser ut, lettere å snakke med hverandre enn ved telefoner eller besøk. Fint å stille spørsmål og få svar der og da. Konklusjoner blir fulgt opp mellom møtene. Viktig informasjon fra spesialist. Fått tips om aktiviteter for pasienten. Fått tilgang til enkelthistorier om pasienten som brukes til glede for pasienten. God tovegs kommunikasjon hvor personlige møter er vanskelig å gjennomføre.
FILM
Oppsummering Positive evalueringer Stor overføringsverdi Enkelt å gjennomføre Billig
Viktig Hensyn til pårørende og pasientens behov Forberede studio Kamerainnstilling Deltagernes plassering Individuell tilrettelegging og forberedelse Forbered deg på å hjelpe til å holde samtalen i gang Utvalg av pasient?
To be continued