En sammenlikning – grunnskole – videregående skole og høgskoler Av. Ole J. Sørensen Leder –FFFH Presentasjon på Fagpolitiske foreningers OU-seminar Kielferga.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Litt mer om PRIMTALL.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Styret har bestått av: Leder: Geir Maldal Nestleder: Gry Wiik Sekretær: Simon Pedersen Kasserer: Espen Andersen Medlem: Alexander Skoland Medlem: Inger.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Arbeidstid i kommunale barnehager
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
HVA SKAL JEG VELGE? 1T eller 1P.
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Velkommen til felles opplæring, 2008
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Lokal arbeidstidsavtale
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Formålet med denne økta
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Tiltak for å redusere sykefraværet
D2275 Samfunnsprosjekter – Stjørdal 2. Februar Samfunnsprosjekter Distrikt 2275 Arne Markussen Knut Sletten.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Overgangsprosjektet NY GIV
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Velkommen til møte i Salten Regionråd Fauske Hotell 20. – 21. november 2008.
SKATTESMELL Verdens største
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
100 lure ord å lære.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Og.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Lokal arbeidstidsavtale
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Arbeidstidsavtalen.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Drop-In metoden i skolen
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Prioritering av lederoppgaver i grunnskolen av Ole Wiig En presentasjon av hovedtrekk i Kommunerevisjonens Rapport 19/2006. Kultur- og utdanningskomiteen.
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Å drive samtalegrupper
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Utskrift av presentasjonen:

En sammenlikning – grunnskole – videregående skole og høgskoler Av. Ole J. Sørensen Leder –FFFH Presentasjon på Fagpolitiske foreningers OU-seminar Kielferga 13-15/

Bakgrunn for å foreta denne vurderingen Ble utløst våren 2012 da HiNTs ledelse ville foreta dyptgripende endring i arbeidsvilkår for faglig tilsatte Formålet var å samle FoU-ressurser (timer) fra alle og gi til de som kunne dette og ville – MER FoU + publiseringspoeng! Det ble kampsak – også kommentert i Forskerforum i vår og i høst VI VANT FRAM med vårt syn – men gikk med på noen kompromisser Har nok medlemmer som syntes at dette ikke var helt greit – støttet delvis ledelsens syn I kampens «+hete» fikk jeg innsyn i skoleverkets betingelser – og oppdaget noen forhold som var betenkelig der og da. 2

En liten gjennomgang av historien På HiNT skiller vi mellom: Undervisningsbelagt tid/Pedagogisk virksomhet Tidsnormer for hvert fag (Akkord – dårlig) Inkluderer alt fra fagbeskrivelser – plan- gjennomføring – oppgaveretting – lab/feltkurs + eksamen og eventuell klagebehandling – studentkontakt/veiledning Tid til egenadministrasjon Møtevirksomhet – informasjon/være internt oppdatert og aktiv Tid til «egenutvikling» - faglig oppdatering men kan bukes til FoU FoU-tid – prosjektrelatert etter søknad 3

Vår enkle tabell for arbeidsvilkår /tidsbruk : Året = 45 uker OppgaverTidsressurs 2011 Tidsres.forslag 2012 Arb.vilkår 2012 Egenadmin Egenutvikling/ FoU ikke krav 150 krav til plan for bruk – studieleder Undervisning – 660 FoU – SUM1687,5 4

Hva annet oppnådde vi ? Professor/dosent fikk ca 50 % FoU-rett, men må dokumentere/avtale bruk Sikret timer/bevilgning til avdeling Aksepterte en litt skjerping på bruk av egenutviklingstid Rapportering av planlagt bruk – ikke styring så lenge den er rimelig fornuftig. 5

Arbeidsvilkår i skoleverket Dette er en analyse basert på info i egen kommune Samtale med en norsklærer i ungdomsskole /tillitsvalgt Samtale med en lektor i VGS Samtale med en rektor i barneskolen Kommunal utdanningssjef som også har vært i HiNTs styre + medlem av et programområde i Forskningsrådet 6

Sammenligningstabell OppgaverBarneskoleU-skoleVGSHiNT 2013 Ukeverk39 45 U.tid pr uke x 38 uker Planlegg tid Ca t 45 Ca Ca t 45 Ingen norm 120 adm. tid Kontaktlærer Inspeksjoner Ca 40 t Ca 50 t Ca 40 t Ca 50 t ?? SUM Planfestet ped. tid (1487) FOU000 (?)Varierer Sjølstendig tid Sum1687 7

KONKLUSJON ? Alle sammenligninger er ikke lett eller rettferdig Noe kvalitetssikring må til mht tallene Vite mer om hvilke oppgaver som ligger hvor Det er noen hundre timer tilgjengelig innen planfestet tid til forberedelse og etterarbeid Men om en sammenligner ikke planfestet tid – sjølstendig tid - så er vi på «barneskolenivå». Sjølstendig tid brukes i bgs/vgs kanskje mer til undervisningsrelaterte oppgaver ?? Man er mer bundet i grunnskoleverket Mer tid til elevkontakt Alle særskilte oppgaver får en tidsressurs 8

ET spørsmål ? – men og å banne i kirka ! MÅ VI AKSEPTERE TYDELIGERE (FASTE?)RAMMER FOR UNDERVISNINGSOPPGAVER FOR Å SIKRE OSS FOU-TIDA OGSÅ ? 9