Velkommen til arbeidsstue

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
Rett på sak.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Å skrive for Internett Språktips.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Velkomst- og informasjonsmøte for nye studenter på årsenheten i spansk.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
God kommunikasjon på nettet
Prosjekt og forskningsrapport
Blogging med Google Blogger
Mandag 8. November Powerpoint..
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
10 regler for å skrive for web
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - påbygningsenhet Høsten 2010.
Institutt for spesialpedagogikk Velkommen til Informasjonsmøte SPED1010 Vår 2011.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
2005 Velkommen til Bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Lekseplan for 7.trinn uke august 2015.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Velkommen til arbeidsstue. Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med.
Informasjonsmøte for SPED3000 Høst Kontakt Administrativ ansvarlig Andrey Belovodskiy Kontor: 440 Faglig.
| Formelle tekster.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Hvordan skrive egne dilemma
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Bachelor Hva betyr det for deg?.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Nettredaksjonen 20. januar 2016
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon
NAVNET DITT Kontakt meg : Her skriver du selve søknaden på jobben.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Brukerundersøkelse, vår 2017
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til arbeidsstue

Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med språklige endringer? Vi arbeider med oppdatering av emne- og semestersidene.

Skrive for web

Hvordan skrive for nett - sjekkliste Målgruppa: Hvem skriver du for ? - potensielle søkere - nåværende studenter - alumni Unngå stammespråk, forkortelser etc.

Språksjekken Sett punktum Og, men, for, komma og tankestreker signaliserer at det kan være mulig å sette flere punktum i teksten. Punktum øker lesbarheten. Tips: les teksten høyt for å sjekk om den er leservennlig. Disse tipsene er de formelle tipsene og rådene ved UiO

Kutt ut overflødige adjektiv og andre fyllord Skriv så kort, presist og enkelt som mulig.

Bruk aktiv form Bruk aktiv form. Passiv form gjør teksten tung å lese, og du bruker flere ord enn nødvendig. Eksempler: I stedet for ”Strengere krav til publisering foreslås…” kan du skrive ”UiO foreslår strengere krav til publisering...”. ” Fyll ut skjema ” og ikke ” Skjema om.. ”

Bruk du-form, vær direkte Det virker fremmedgjørende når vi ved Universitetet for eksempel omtaler oss som ”dem” eller bruker ”man” og ”en” om noe vi mener. Skriv ”vi, du, oss” der det passer. Dette avhenger av tekst og innhold. Eksempel 2460 undervisning

Unngå ekko Sjekk om du har gjentatt ord og uttrykk ofte. Si ting bare en gang. Eksempel PED2460 PED2460. her gjentas informasjon om undervisning flere ganger. Her ser dere også eksempel på feilsetting av punktum og at man hvert år må lese teksten for å se om det har blitt gjort endringer, eks «se kontaktinformasjon nederst» mens kontaktinformasjonen står til høyre.

Unngå substantivsjuke Skriver du ”foreta en avveining” i stedet for ”avveie” eller ”gjøre en vurdering” i stedet for ”vurdere”, har du lagd unødvendige substantiveringer. Det gjør teksten tyngre og tyder på at du ikke bruker nok tid på å formulere deg godt. Husk målgruppe og leser. Målgruppen er studenter og ikke institusjoner

Unngå parenteser og anførselstegn En god skribent klarer seg uten.

Fjern forkortelser og symboltegn I løpende tekst bør alle ord skrives ut. Du kan bruke velkjente forkortede navn på organisasjoner, som FN og NATO. Skriv for eksempel, ikke f.eks. Er du i tvil om leseren kjenner forkortelsen, skal du skrive den fullt ut første gang den forekommer i teksten. Eksempel: Institutt for spesialpedagogikk (ISP). Eksempel DIDMET4000 Husk målgruppen kjenner ikke til vårt stammespråk. DIDMET4000- edid, ndid, rdid, sdid etc

Lenk mest mulig direkte Eksempel PED2230

Bruk ordbok og les korrektur Når du er i tvil, bruk ordbok. Bokmålsordboka og Nynorskordboka er tilgjengelige på internett. Skriver du engelsk sjekk med UHR-lista at du bruker riktige begreper. Har du lest korrektur? Få også noen andre til å lese gjennom teksten din.

Emneside versus semesterside Oppbyggingen av emnet og det statiske skal stå på emnesiden. Det som er spesifikk for det semesteret skal stå på semestersiden. F.eks. detaljert informasjon om praksis.

Skriftlig informasjon forplikter All skriftlig informasjon forplikter og vil kunne være bindende ved en klagesak. Det legger føringer for hvordan og når de delene av emnebeskrivelsen kan endres.

Endringer underveis i semesteret Endringer i studentens rettigheter og plikter på emnet skal ikke gjøres i en emnebeskrivelse etter at studentene har meldt seg til undervisningen/fått opptak til emnet et gitt semester.

Hva kan dere endre uten nytt vedtak? rette skrivefeil omformulere for å tydeliggjøre innholdet skjønnsmessige vurdering hvor du som studiekonsulent må vurdere når det er behov for faglig vurdering punktliste på riktig vis, se språkrådet. Eksempel SPED4000 endre til DU-språk fjerne utdatert innhold

Universell utforming skriv kort og lettfattelig bruk riktige overskrifter h1, h2, h3 skriv gode lenketekster legg inn alternativ tekst på bilder ved lag av tabell, legg inn litt ekstra info (tittel og sammendrag) det er flere sjekkpunkter for å sikre at PDF 'er er universelt utformet (veiledning kommer)

Ny timeplan på nett

Mer informasjon om Mine sider

Ressursside Språk på nettsider Språksjekken Redigere og publisere emnebeskrivelse

Arbeidsoppgaver

Arbeidsoppgaver i dag Dere skal lese igjennom emnebeskrivelsene og gjør endringer. De som har tid til overs kan også jobbe med semestersidene.

Sjekk kontaktinformasjon - emneside UV-studieinfo - semestersider institutt Eksempel PED3001 Sjekk om overskrifter passer til innholdet. Informeres det om mer eller mindre enn overskriften tilsier? Eksempel PPU3220 / UTLED4111/ LSS4210 Unngå duplisering under ulike overskrifter. Eksempel SPED4000 Er det uklar informasjon? Eksempel SPED4200 PPU3220: informerer om opptak til program under forkunnskaper Boks flyttes til opptak og adgangsregulering SPED4000: har samme tekst både under opptak og adgangsregulering og obligatoriske forkunnskaper UTLED41111: adgang til undervisning er misvisende, må deles opp og flyttes til undervisning og eksamen LSS4210: stemmer det at det ikke er lov å ha hjelpemidler på hjemmeeksamen? SPED4200: uklar informasjon. Når og hvor vil utfyllende retningslinjer for praksisundervisning legges?

Er overlapp registrert riktig? Eksempel SPED1001/PED2140 Sjekk at lenker går til riktig sted og ikke til generelle sider eller feil sider. Er overlapp registrert riktig? Eksempel SPED1001/PED2140 Sjekk hvilken informasjon som ligger under Annet. Eksempel SPED4200 PED2230:evaluering av emnet på ped2230 går til instituttside. Leser forventer å gå direkte til siden.

Brukes studiekrav og arbeidskrav konsekvent? Eksempel PED2460 Sjekk at tidligere eksamensoppgaver ligger tilgjengelig. Ta bort semester spesifikk informasjon. Eksempel PED2300 PED2300: ta vekk gammel informasjon. Pilot på digitaleksamen høst 2013 + ta bort revidering av emnet husk målgruppe

sjekk at det ikke er unødvendige mellomrom vær djevelens advokat: Er informasjonen på siden forståelig for utenforstående? Eksempel SPED4200 les korrektur Eksempel SPED3000 / SPED4000 sjekk at det ikke er unødvendige mellomrom ta vekk utdatert innhold Eksempel SPED3100 Sped 4200: tekst under praksis er vanskelig å forstå: studentene skal gjennomføre praksis i 7 uker, fordelt på 4 uker i høstsemesteret (uke 43-46)  og 3 uker i vårsemesteret (uke 5-7). (I tillegg kommer 3 ukers praksis i emnet SPED4000 - Rådgivning og innovasjon eller SPED4020 - Spesialpedagogisk utviklingsarbeid. De to praksisenhetene integreres.) SPED3000: fakta om emnet refererer til høst 2013 + korrekturlesing SPED3100: ta vekk gammel informasjon. Eksamen tilbys høst 2010 SPED4000: tekst til undervisning er uforståelig.

Kvalitetssikre en emneside og sjekk med naboen