GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Den autentiske læringsdialogen
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Hva er Fronter.
Bokpresentasjon Bergen
Analyser en sakprosatekst
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Vurdering av pedagogisk programvare
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Hverdagen for Ruth og Sissel.
En multimedia presentasjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
PORTEFOLIO Ekrom skole.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
VURDERING Musikk trinn.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Og.
Mål og læring hos elever
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
1 Klikk for fasit! Klikk for fasit!
Lenny, en robot som lærer å snakke Pierre Lison University of Oslo.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
8C Skoleåret
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Etterarbeid Balkongen
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004 Presentasjon av en elevundersøkelse Diskusjon - Hvordan bruke GREI i undervisningen? © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

© TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO Elevundersøkelsen En liten pilotundersøkelse der 104 elever fra en 7. klasse, to 8. klasser og 1. klasse på videregående deltok Klassene ble delt i to: En del fikk spille spill og bygge trær med VISL En del fikk tradisjonelle grammatikkøvinger © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

En pilotundersøkelse: Grammatikktest Alle elever fikk en grammatikktest før undervisningen startet og en test etterpå Vi utarbeidet en fasit for hver prøve. Fasiten viser hvor mange poeng det er mulig å få på hver oppgave. For hver enkelt elev har vi sammenlignet poengsummene fra prøve én til prøve to © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

© TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO Grammatikktest  VISL-elevene forbedret seg mer enn elevene med tradisjonell undervisning For 7. klasse var forskjellen i forbedring mellom de to gruppene 14,5 prosentpoeng For 8. klasse var forskjellen 7 prosentpoeng For 1. klasse var den 12 prosentpoeng.  VISL-elevene forbedret seg mer enn de andre elevene både på oppgaver med ordklasse og setningsanalyse. Forskjellen var størst for setningsanalyseoppgavene © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

© TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO Brukerundersøkelse Brukerundersøkelsen skulle måle elevenes holdning til VISL-systemet Bare resultater fra 7. og 1. klasse hittil Bare VISL-delen av klassene besvarte brukerundersøkelsesskjemaet Alle bortsett fra én elev synes VISL er morsommere enn vanlig undervisning, én elev synes VISL og vanlig undervisning er like morsomt 78 % mener selv at de var blitt bedre i grammatikk etter å ha brukt VISL Alle synes spill er morsommere enn treanalyse, men 33 % tror at de har lært mest av treanalysen © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

© TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO Brukerundersøkelse Noen kommentarer fra 7. klasse: (VISL er) mer lærerikt fordi at man har det gøy. Da lærer man fortere Det er lettere å få ”hjelp” i timene, men man blir mer gira på å greie det på VISL Noen kommentarer fra 1. klasse, videregående Man må ha både og, tror jeg. Først må man læres opp, så kan man gjøre oppgaver i VISL Vi kan forskjellige ting, fint at man kan selv velge det man vil konsentrere seg om Får testet vår kunnskap og lærer av feilene våre © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

© TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO Konklusjon Bastante konklusjoner om pilotundersøkelsen er vanskelig å komme med siden utvalget er lite, men hovedtrenden virker klar: Elevene synes VISL-undervisning er morsomt Elevene lærer mer grammatikk med VISL enn med tradisjonell undervisning © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag Skriv ut oversikten over terminologiforkortelser slik at elevene kan ha dem ved siden av seg på pulten (Elevene kan også bruke quizz for å øve inn forkortelsene) Elever med et annet VISL-språk som morsmål kan eventuelt øve inn ordklasser og setningsledd på sitt eget morsmål © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag ORDKLASSER 1. Tavleundervisning, 2. Spill: Paintbox, WordFall og Shooting gallery For alle spillene kan man velge å jobbe med bare noen utvalgte ordklasser av gangen. Paintbox er lettest, Shooting gallery er vanskeligst. I WordFall kan man starte med å prøve seg på alle ordklassene, men senere la maskinen avgjøre hvilke ordklasser man bør øve mer på. 3. Spill: Labyrinth Her er alle ordklassene med, og det er ikke mulig å velge tempo selv. Men det er dette spillet de fleste elevene liker best … © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag ORDKLASSER 1. Tavleundervisning, 2. Trebygging – se på ferdig analyserte tre Velg setninger fra A, B eller C Finn fram til hvilke type setning du vil jobbe med, for eksempel verbal + subjekt Klikk på en setning – velg Bare form under Vis tre-menyen og studer treet! 3. Trebygging – bygg ditt eget tre Følg framgangsmåten ovenfor og velg Bygg trediagram under Verktøy-menyen © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag SETNINGSLEDD 1. Tavleundervisning, 2. Trebygging – se på ferdig analyserte tre Velg setninger fra A, B eller C Finn fram til hvilke type setning du vil jobbe med, for eksempel verbal + subjekt Klikk på en setning – (velg eventuelt Bare funksjon under Vis tre-menyen dersom du ikke vil se ordklassene samtidig) og studer treet! 3. Spill: Syntris og SpaceRescue I SpaceRescue må man selv bestemme hvor et setningsledd starter og slutter før man setter navn på det © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag SETNINGSLEDD (forts.) 4. Trebygging – bygg ditt eget tre Følg framgangsmåten fra 2. og velg Bygg trediagram under Verktøy-menyen © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag FREMMEDSPRÅKS- ELLER SIDEMÅLSUNDERVISNING VISL har 20 språk å velge mellom ved siden av bokmål og nynorsk, blant annet engelsk, tysk og fransk En klasse kan bruke VISL på flere språk i løpet av en undervisningstime eller flere. La for eksempel elevene spille spill ett kvarter på hvert språk © TEKSTLABORATORIET, UNIVERSITETET I OSLO