Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Forventninger og videre arbeid…...
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
2B: Nåværende empirisk analyse
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Melding til Stortinget…
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 Anne Kristin Dahl
Veiledning av nyutdannede
Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Vurdering av lærerkompetanse
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Organisering og arbeidet i kommunene
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - påbygningsenhet Høsten 2010.
Idrett og ledelse Ønsker du å bli en bedre leder, trener eller dommer? Ønsker du å utvikle klubben din? Ønsker du en formell, nyttig.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skolevandring.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Informasjon - rådgiversamling
Autoritet i klasserommet
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak Tilbud til partnerskolene Anne Kristin Dahl annekda@ils.uio.no 22 84 45 97

Profesjonsutvikling Å lære å være lærer – vi lærer hele tida! Lærerutdanning: gir startkompetanse Ny som lærer: Å leve i sårbarhet i gapet mellom egne og andres forventninger – og kompleksiteten i skolehverdagen Å være lærer: Å leve i drakampen mellom egne ambisjoner, system, intensjoner – og virkeligheten

Ansvar? Læreres profesjonsutvikling og ansvar diskuteres på alle nivåer i utdanningssystemet Det kan ikke være et individuelt ansvar for lærere å fylle gapet mellom intensjon og virkelighet Damsgaard, Bedre skole, 3/11 OECD, NRK 23.9.11 ”Norske lærere må evalueres bedre” Halldis Holst, Utdanningsforbundet, 23.9.11: Lærere ønsker tilbakemeldinger fra kolleger og ledelse. Men vi har ingen gode systemer for tilbakemelding og profesjonsutvikling

Hva kan ILS tilby partnerskolene? Muligheter til å være trygge i veiledningsarbeidet? Veileder- og mentorutdanning Veiledning av nyutdannede lærere i vgs (støtte fra Utdanningsdirektoratet) 3. Partnerskoledagen, 1.11.11

1 VEIL 4010 15 studiepoeng, 2 VEIL 4020 15 studiepoeng, 1 Utdanning av veiledere ILS Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 1 VEIL 4010 15 studiepoeng, masternivå vår 2011: 45 studenter høst 2011: 46 studenter 2 VEIL 4020 15 studiepoeng, høst 2011: 35 studenter vår 2012: 40 studenter (opptaksnorm) http://www.uv.uio.no/ils/studier/evu/veiledning-og-mentoring-i-laererprofesjonen-1-og-2/

Målgruppe Personer med lærerutdanning som ønsker å utvikle seg i læreryrket arbeider eller skal/kan tenke seg å arbeide med veiledning av lærerstudenter og/eller nyutdannede lærere liker å være den som støtter og utfordrer kollegaer i deres (og egen) profesjonsutvikling kan tenke seg andre funksjoner, oppgaver og større ansvar i tillegg til å arbeide som lærer på skolen, i kommunen ønsker karriereutvikling i skolen Vår målgruppe er spesielt yrkesfaglærere, men vi tar også inn andre. Har åpnet for at praksisveiledere også kan tas inn. Ofte er dette samme personer

Smakebiter – undervisningstema Profesjonskvalifisering. Veiledning og kommunikasjon, tradisjoner og metoder Skrivekurs Å være lærerstudent – og å være nyutdanna. Praksisveiledning. Litteraturseminar Å forske på egen undervisning, profesjonsutvikling. Symmetri og asymmetri i veiledning. Makt og etikk. Klasseromsforskning. Hva vet vi? Observasjon i klasserommet. Metode. Lærerarbeidet – klasserommet Lærerarbeidet – kollegaene og organisasjonen Lærerarbeidet – roller og relasjoner Tilbakemeldingskultur og fagveiledning Profesjon og kunnskap – forholdet mellom teori og praksis. Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag. Fagdidaktikk og metoder (fagvis inndeling)

2 Veiledning av nye lærere For Nyutdannede lærere og veiledere i Oslo og Akershus Praksisveiledere ILS ønsker kontakt med alle partnerskoler (vgs) som har nye lærere så fort som mulig Ta kontakt med britt.berge@ils.uio.no annekda@ils.uio.no

Innhold Støtte i veiledningsarbeidet på skolen Støtte til oppbygging av veileder- og mentorordninger på skolen Oppfriskingskurs for veiledere med kompetanse Tre samlinger for veiledere og nyutdanna Samling 1: TEMA: Planlegging av veiledning med utgangspunkt i skolens årshjul Samling 2: TEMA: Veiledning i klasseledelse Samling 3: TEMA: Veiledning i vurdering Ta kontakt!

https://wiki.uio.no/uv/ils/ppu/index.php/M%C3%B8teoversikt 3 Partnerskoledagen 1. november 2011 kl 09.14 – 15.00 Program: https://wiki.uio.no/uv/ils/ppu/index.php/M%C3%B8teoversikt