Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
SALTEN KONTROLLUTVALGSERVICE
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
To år inn i NAV-reformen
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Vi gir mennesker muligheter
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
NAV Sett fra en rådmannsvinkel
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal NAV Verdal Arbeid & Velferd
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Jan Arve Strand Formannskapet Levanger kommune 14. mai 2008 Orientering om Nav kontoret i Levanger.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Dag Ove Rognmo For tiden NDU. Min plass Arbeidet i NAV - interim i ca 1/2 år Prosjekt Kompetanse og kultur Arbeidsoppgavene var: utvikle forslag til.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Arbeidsrettede virkemidler
Riktig hjelp på riktig sted
Nettverksmøte den
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Utskrift av presentasjonen:

Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7 Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7. november 2006 Runar Hartvigsen, NAV Finnmark

It’s NAV or never Reformen Status Finnmark Organisering, bemanning, prosesser Samarbeidsarenaer Utfordringer Hva skal skje i tiden fremover?

Hovedmål for reformen Flere i arbeid og aktivitet – færre på trygd og stønad Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Færre kasteballer Redusere innelåsning på stønadsordninger

Flere betydningsfulle prosesser på samme tid NAV Pensjonsreformen Helsetjenesteområdet får betydning for innhold, bemanning, strukturer m.v. for den framtidige arbeids- og velferdsforvaltningen

NAV-reformen betyr Strukturendring, men er først og fremst en kompetansereform Nye arbeidsmåter Virkemiddelutvikling Nærmere brukeren

Bakgrunn: Tre reformer i én NAV skal fram til 2010 gjennomføre tre reformer: Organisering NAV Pensjon Helse- tjenester Arbeidsprosesser Regelverk Kompetanse IKT

Fra dagens situasjon til ønsket framtidsbilde Det nye Vi har Vi må få til Ett kontor Høy brukertilfredshet – effektivt for bruker Møte bruker på egen arena Tydelig arbeidslinje i front Forvaltningsoppgaver og arbeidsretta oppgaver atskilles så langt råd er Alle med behov får individuell tilpasset oppfølging Målretta løp fra passivitet til aktivitet Samordnede og samtidige tjenester Velferdskontrakt – økonomiske incentiver avhengig av deltakelse Betydelig bruk av selvbetjeningsløsninger Enkle henvendelser = enkle løsninger Tre atskilte kontor Skaper kasteballer og innelåsning Blanding av arbeidsretta prosesser og ytelsesforvaltning Lite effektiv utnytting av ressurser og kompetanse Flere datasystemer som ikke kommuniserer For lav brukertilfredshet For mange på stønad Felles kompetanse og kulturutvikling Felles ledelse Samordning av tjenestetilbud Felles arbeidsmetoder som understøttes av IKT Endring i arbeidsoppgaver og roller Ny kanalstrategi Tilpasning av lokaler

Kommune og statsetat er likeverdige parter i arbeidet med å få etablert NAV-kontor og få disse til å fungere best mulig Likeverdighet krever prioritering og engasjement fra kommunene

Ambisjonsnivå NAV-kontor avtale KS/ASD En gjenkjennelig inngangsport til samlede tjenester Oppleves av brukerne som samlet enhet Rask og helhetlig behovsavklaring Samordnet tjenestetilbud Individuell og tett oppfølging – evt. individuell plan

NAV Finnmark 263 årsverk i statsetaten 19 tidligere trygdekontor/5 tidligere lokalkontor i Aetat Fylkesleddet etablert 1. juli Første NAV-kontor: Nordkapp åpnet 3. oktober Samordning av regelverk, personalpolitikk, budsjett, lønnssystem, regnskap, IKT-plattform, lokalisering o.s.v. Ordinær drift/Utvikling Kulturbygging Kompetanseutvikling

Fremdrift Trinn 1 – Etablering av statsetaten – 1. juli 2006 11000 medarbeidere fra tidligere Trygdeetaten og Aetat Nytt fylkesledd på plass Trinn 2 – Etablering av 25 pilotkontor 2. oktober 2006 Trinn 3 – Etablering av NAV-kontor i alle kommuner – 2007 til 2010 5000 medarbeidere fra kommunene Ny Arbeids- og velferdsforvaltning på plass 1. januar 2010

NAV Finnmark

Spesialistfunksjoner Funksjoner i NAV kundesenter web-tjenester post Veileder Ekspedisjon- kanalisering Veiledning egenaktivitet Behovsavklaring og veiledning (mer skjermet) Drop inn aktiviteter Infomøter Korttidsoppfølging Beredskap for akutte henvendelser Spesialistfunksjoner Forvaltningsoppgaver Kartlegging Koordinering Veiledning Rådgiver Individuell oppfølging

Eksempler på arbeidsflyt Arbeidssøker Jobbskifter Alderspensjon Bestilling Bestilling Bestilling Kartlegging Kartlegging Kartlegging Inngangsvilkår ytelser Inngangsvilkår ytelser Plan Gjennomføring Midlertidige ytelser Evaluering Plan kan i dette tilfellet være en avtale om jobbsøking Alderspensjon Nytt arbeid Nytt arbeid Deltakelse

To hovedkilder til livsopphold NAV Arbeids- marked Med NAV vil personer i arbeidsstyrken ha i hovedsak to alternativer for livsopphold: egen arbeidsinntekt eller ytelser fra NAV. NAV viktigste oppgave blir tydelig: flere i lønnet arbeid, færre på stønad fra NAV NAV viktigste samarbeidspartner er arbeidsgiverne – det er her løsningen ligger… Integrering – hjelpe brukerne inn i arbeidslivet og hjelpe arbeidsgivere ved rekruttering Forebygging – hjelpe arbeidstakere i å beholde arbeid og hjelpe arbeidsgivere med å beholde arbeidskraft

Viktige elementer Partnerskapsavtale / Samarbeidsavtale Hvilke tjenester skal kommunen ta med seg inn? IKT-utfordringer Ledelse Lokaler Arbeidsprosesser Engasjement og aktiv deltakelse Kulturbygging og motivasjon

Fylkesmann Fylkeskommune Lokalt partnerskap Fylkesmann Fylkeskommune Partnerskaps- møte/styre Fullmakter budsjettstyring Fullmakter budsjettstyring NAV fylkesdir Rådmann Arbeidslivet Hj. middel sentral NAV – kontor-leder Andre Kommunale virkemidler/ enheter NAV-kontor Arb. livssenter Arb. rådg. ktr Koordinator

Samarbeidsarenaer Samordningsgruppe på fylkesnivå. Samarbeidet med Fylkesmannen og KS er meget godt Møteplasser med kommuner: i KS-regi, regionråd, ordførere, rådmenn, sosialledere Møter med enkeltkommuner og flere sammen Informasjon, medvirkning og involvering av medarbeidere i både stat og kommune Brukerutvalg og brukerorgansisasjoner

Takk for oppmerksomheten Utfordringer Endringsprogrammet Spesialenheter - hvem, hva, hvor, når, hvordan Kontorstruktur Tjenesteinnhold Regioner – styringsenheter Interkommunalt samarbeid Utrulling, fremdrift og økonomi Takk for oppmerksomheten