Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima www.buskerudbyen.no Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
Fylkesmannen Vest-Agder – Kristiansand kommune
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Eksempel 4: Smart transport
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Christian Grorud
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Aktørenes roller i planprosessene
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Rullering av Regional transportplan
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale – Videre prosess for beslutning. Informasjon til deltagerne på folkevalgtseminaret

Funksjonell region - byområde – økonomiske, sosiale og arbeidsmarkedsmessige relasjoner

Noen nøkkeltall for Buskerudbyen Innbyggertall pr : ca SSB prognose for 2030: ca En økning i løpet av ca. 20år som tilsvarer dagens innbyggertall for hele Lier og Nedre Eiker tilsammen Daglige antall reiser / turer samlet i Kongsberg, Øvre Eiker, Nedre Eiker, Drammen og Lier: –Ca turer pr. dag – de aller fleste med bil Reisemiddelfordeling Drammen, Lier og Nedre Eiker i 2005: –Bilfører 57,5 % –Bilpassasjer 11,0 % –Buss 5,0 % –Tog 2,7 % –Gående 18,6 % –Sykkel 3,6 %

Felles erkjennelse (1) Vekst i biltrafikken – økte utslipp - Effekt av tidligere infrastrukturinvesteringer spises opp - Utfordringene kan ikke løses kommunevis - Mangler arena/samarbeidsforum med gjennomføringskraft Ny transportstrategi – kollektiv/sykkel/gange/biltrafikkreduksjon Ny arealbruksstrategi – fortetting og knutepunkt  Areal- og transportpolitikken et sterkt instrument for utvikling av en konkurransekraftig region

Felles erkjennelse (2) Areal- og transportutfordringene kan bare løses gjennom økt politisk styring og samarbeid Staten forventer økt regionalt samarbeid i de større byområdene. Staten vil premiere de byområder som samarbeider – transport-/bypakker (jmf. NTP) og belønningsordningen for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk

Samarbeidsprosjektets hovedmål Samarbeidet skal utvikle byområdet fra Lier til Kongsberg til en bære- og konkurransekraftig byregion av betydelig nasjonal interesse. Hva innebærer dette ? En attraktiv byregion fører til vekst nye innbyggere på 20år. Nye felles utfordringer for byutvikling, arealutvikling og transport.

Felles prioriterte resultatområder: Attraktiv by-og stedsutvikling og en arealutvikling med mindre behov for biltransport. Effektive transportløsninger for næringslivet. Kollektivtransporttilbud som konkurrerer med bilen. God tilrettelegging for sykkel som transportform. Reduksjon av klimautslipp fra transport. Mål for endring i transportmønster: Redusere reiser med privatbil og øke andelen kollektivtrafikk og bruk av sykkel

Forprosjektfasen - den politiske prosessen hittil Beslutning om forprosjekt i kommunestyrer og fylkesting (våren 2008) Intensjonsavtale om samarbeid inngått mellom 5 kommuner, fylkeskommunen, vegvesen og jernbaneverket. (våren 2008) Bolkesjøseminaret for folkevalgte 1. og Felles utfordringer og muligheter ved samarbeid. Framtidsbilder. Trusler ved ikke å samarbeide. Dialogmøte med næringslivet. Mjøndalen Info. til kommunestyrer og fylkesting (febr. – mars09) Befaring.Jæren og Kristiansandsregionen Prosjekteiermøter (ordfører, fylkesordfører mv.)

r Organisering forprosjekt Partnere Buskerud fylkeskommune 5 kommuner 3 statlige transportetater Fylkesmannen (fra ) Næringslivet (observatør).

Noen sitater fra befaringen 14. og : Ordfører Elfin Lea, Klepp kommune; ”Uten regionalt samarbeid - ingen lokal omkjøringsvei og miljøtunnell i Klepp” Johnny Greibesland, ordfører i Sogndalen kommune; ”Viktig med kunnskapsbasert underlag for utøvelse av politikk” Fylkesvaraordfører Ellen Solheim, Rogaland fylkeskommune; ” Vi venter ikke på staten – må starte selv” ”Helt avgjørende å få redusert biltrafikken”

Impulser fra Jæren og Kristiansandsregionen (1) Vekst i byområdene går på tvers av kommunegrensene – krever samarbeid mellom kommunene og forvaltningsnivåene. Andel lokal egenfinansiering av transportsystemet gjennom trafikkantbetaling er avgjørende. Utbygging av kollektivtransporten i byområdet har gått for sent. Felles areal- og transportplan med felles virkemidler er grunnlaget. Et tillitsfullt og godt samarbeid mellom fylkeskommunen og kommunene er helt avgjørende.

Impulser fra Jæren og Kristiansandsregionen (2) Ikke rokke ved formell myndighetsstruktur myndighetsutøvelse basert på omforente strategier fremfor sektorisert / territoriell tenkning Samarbeidet må bygge på felles prosesser og konsensusprinsippet – ”oppmannsfunksjon” kan være nødvendig Bygge opp politisk styring basert på kunnskap og faglig legitimitet Tidkrevende å bygge felles forståelse og tillitt

Felles erkjennelse gjennom forprosjektarbeidet i 2008/09: Tunge veiinvesteringer (Veipakke Drammen + E134 til Kongsberg) + uhensiktsmessig arealdisponering og befolkningsvekst → fortsatt trafikkvekst → fare for sprengt veinett på nytt Lite regionalt perspektiv i kommunale arealplaner, kombinert med manglende legitimitet hos stat/fylkeskommune for overordnet styring Prioritering av bilbasert virksomheter gir biltrafikkvekst og svekkede by-/tettstedssentra. NTP: Krav om helhetlige bypakker for å utløse statlige midler Bærekraftige og klimavennlige løsninger er nødvendig for framtidig by- og næringsutvikling Problemforståelsen er støttet av næringslivet

Underlag for politisk beslutning om videreføring fra : Forslag til samarbeidsavtale om et felles prosjekt – areal, transport og miljøprosjekt Buskerudbyen. Tilbud fra Samferdselsdepartementet om en 4- årig avtale om statlig tilskudd fra belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk

Samarbeidetsprosjektets anbefalte arbeidsoppgaver 1.Felles areal- og transportplan etter plan- og bygningsloven, med relevante virkemidler. 2.Buskerudbypakke 1 (tiltakspakke for kollektivtransport, sykkel og mindre bilbruk) med finansiering fra SDs belønningsordning for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk. 3.Utarbeide felles forslag til Buskerudbypakke 2 - transport-/bypakke tilknyttet NTP 2014 med lokal/regional og statlig finansiering 4.Samordningsarena – samordning av samferdsel, JBVs KVU for godsterminal og jernbaneinfrastruktur, samordning av kollektivtrafikk, større planer og prosjekter, Framtidens byer etc 5.Kommunikasjon og formidling

Buskerudbyen = Forpliktende regional areal- og transportsamarbeid - Faglig og territoriell samordning 5 kommuneplaner Buskerudby- prosjektet Fylkes(del)-planer NTP - HP KVU jernbane/gods Kollektivtrafikk – fk, NSB Regional arena for areal- og transportrelaterte saker (koll.transp, KVU, FB) Regional arena for areal- og transportrelaterte saker (koll.transp, KVU, FB) Buskerudbypakke med finansiering Buskerudbypakke med finansiering Veisystem Felles regional areal- og transportplan Samordnede prosesser

Finansiering – bypakker for investering og drift Kr ”Buskerudbypakke 1” Belønningsordningen, SD ”Buskerudbypakke 2” Med lokal/regional og statlig finansiering Tid mill kr

Forslag til politisk styringsmodell Fylkestinget By-/kommune styre By-/kommune- styre Statsetat Areal-, transport- og miljø-utvalg Adm. styringsgruppe Faglig/adm. organisasjon - (Fylkes-) ordførere - Reg. ledere i transportetatene - Fylkesmannen Politikk Administrasjon

Forslag til arbeidsmåter som bidrar til bred politisk involvering –Drøfting i formannskap/fylkesutvalg før møter i ATMutvalget –Utvidet møtedeltagelse i ATMutvalget. –Felles folkevalgtseminar for fylkeskommunen og de 5 kommunene. –Behandling i alle 5 formannskap/fylkesutvalg (evt. kommunestyrer/fylkesting).

Tidsplan - politisk beslutning Prosjekteiermøte Beslutning i kommunestyrer og fylkesting innen : –Drammen kommune –Kongsberg kommune 2.12 –Nedre Eiker kommune 9.12 –Lier kommune –Buskerud fylkeskommune (hovedutvalg 24.11) –Øvre Eiker kommune Evt. oppstart av prosjekt Buskerudbyen som 5 årig hovedprosjekt fra