Sparing eller forbruksvekst – Ja takk begge deler. 18.03.2013 Lars E Haartveit, sjeføkonom i Virke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk April 2011 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Pöyry og FINN.
Sportsbransjen Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Konjunkturseminar juni •Det store bildet! v/ adm. dir. Vibeke Hammer Madsen •Detaljhandelsprognoser v/ direktør Harald Jachwitz Andersen.
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
1 • Perspektiver –Oljepengebruk ned mot 2 pst. • 2011: God aktivitetsvekst – sterk inntektsvekst for Norge • To år til med internasjonal konjunkturnedgang.
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2013.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
1 Hvordan sikre finansiering av lønnsomme bedrifter FNHs årskonferanse Oslo, 31. Mars 2009 Leif Teksum Konserndirektør DnB NOR.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Dine penger= din fremtid
Den økonomiske situasjon
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Demografisk utvikling generelt
KBL 5/5-10 Er det umulig med sosial boligbygging i et fritt i marked? Kjell Senneset, Prognosesenteret as.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Makrosikt for.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Prognosesenteret November 2012
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2011 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Pöyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Oslo Børs i hverdagen…….
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Makrosikt for.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Hva sier tallene oss?.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Mellomoppgjøret forutsetninger
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Konjunkturseminar september 2013
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Økonomiske utsikter for 2015
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Markedsrapport November 2017
Markedsrapport November 2017
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Utskrift av presentasjonen:

Sparing eller forbruksvekst – Ja takk begge deler Lars E Haartveit, sjeføkonom i Virke

Mye ligner på i fjor.. Internasjonalt: Fortsatt usikkerhet og risiko – selv om frykten for Euro- sammenbrudd er klart redusert –Vi legger svak vekst hos våre handelspartnere (resesjon i Europa) til grunn for våre prognoser Fortsatt ”annerledeslandet”, med vekst i forbruk, produksjon og sysselsetting Uroen internasjonalt legger en demper på forbruk og investeringer i Norge

Høy sysselsetting og lav ledighet – fortsatt høy innvandring God realinntektsvekst Sterk krone Fortsatt høy sparerate – for 5. år på rad –Ser ikke tegn til at den høye sparingen avtar – legger til grunn at den fortsetter Det er fint å være norsk arbeidstaker og forbruker

Høy aktivitet i boligmarkedet

Høy sparing

Sterk krone demper prisveksten

Aktørene mener prispress er den største utfordringen for 2013 –Det har vært sterkt lenge – i mange bransjer Hard konkurranse innen bransjer: –Stor forskjell i vekstrater mellom aktører i samme bransje, vi ser det i dagligvare, sport, el-hushold, møbler, sko, klær. Hard konkurranse mellom bransjer: –De kjemper om de samme forbruker-kronene –Bredt vareutvalg ellers: En lavpriskanal med sterk vekst som fører varer som tradisjonelt har vært solgt gjennom andre kanaler Internett –En konkurrent og pris-presser Sammen med knallhard kamp om forbrukernes gunst:

Du får mye for pengene: Andelen i faste priser har vært stabil lenge selv om andelen i løpende priser faller

Detaljomsetningen: Svak høst i fjor

Korrigert for økt matmoms i 2012 har prisene falt de senere årene -samtidig som produsentpris- indeksen og jordbruks- oppgjøret i fjor trekker i retning av økte priser God vekst etter en litt svak periode rundt årsskiftet 2010/2011 Dagligvarer: Sterk priskonkurranse

Fortsatt satsing på egne varer Ferskvarer viktig – også i lavpriskjeder Ikke bare lavpris som gjelder lenger – supermarkedene kommer mer og mer Dagligvarer: 40 prosent av detaljomsetningen Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag på Verdivekst, % Prognose Bransje Dagligvarer/ kiosk 1823,63,5 Detalj i alt4583,23,5 Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

Høyt nivå etter mange år med sterk vekst – mer enn 50 prosents økning fra 2005 til 2011 Det etableres fortsatt nye stormarkeder Leverandørene etablerer stadig flere egne butikker – ”brand-stores” Netthandelen øker En sportsbransje i endring

Nyetableringer trekker opp Har fortsatt trendene på sin side Vareutvalget utvides – tar trolig markedsandeler fra andre bransjer På den annen side møter de økt konkurranse fra salg over nett Service vokser fortsatt Sportsbransjen: Moderat vekst fra høyt nivå Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag Verdivekst, % Prognose Bransje Sport163,33 Detalj i alt4583,33,5 Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

Høye volumer etter kontinuerlig prisfall siden midt på 90-tallet Vekst – men lavere enn detaljomsetningsindeksen viser Sterk krone bidrar til at prisene faller fortsatt Klesbransjen: Store forskjeller mellom aktørene

Mange nyetableringer Butikker/kjeder med store merkevareinnslag har sterkere vekst enn gjennomsnittet Tendens til at forbrukerne velger færre og dyrere plagg Tradisjonelle ”ungdomsbutikker” får kunder fra en stadig bredere aldersgruppe Klesbransjen: Forsiktig optimisme Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag Verdivekst, % Prognose Bransje Klær392,13 Detalj i alt4583,23,5 Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

Med unntak av en veldig god start på 2012 har det godt mye på det jevne, men med Store svingninger fra måned til måned (vær og sesong) Bransjen selger nå om lag 2 av 3 sko som selges i Norge 5 store kjeder dominerer bransjen Skobransjen: Taper markedsandeler

Som klær: –Prisene har falt her også – om enn ikke i samme grad –Forbrukerne velger litt dyrere produkter Viktig å treffe moten om bransjen skal gjenvinne markedsandeler Sko: Nettsalget øker her også Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag Verdivekst, % Prognose Bransje Sko6-1,11 Detalj i alt 4583,23,5 Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

Bransjen domineres av lavpriskonsepter som: –Europris, Clas Ohlson, Nille, Smart Club Høye vekstrater over flere år – tar markedsandeler fra nær sagt alle andre bransjer Dobbelt så høy veksttakt som detaljhandelen totalt de siste tre årene Bredt vareutvalg ellers (”lavpris”)

Vi ser ingen tegn til at markedet for lavpris er mettet 100 nyetableringer 3 siste år for Clas Ohlson, Nille og Europris samlet Åpnes mange nye butikker også i år Vareutvalget utvides – gode på sesongvarer – tar markedsandeler i nær sagt alle bransjer Lavpris: Fortsatt god vekst Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag Verdivekst,% Prognose Verdivekst i % Bransje Bredt vare- Utvalg ell. 126,87 Detalj i alt4583,23, Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

God vekst i fjor – store forskjellene mellom aktørene helt siden finanskrisen Den høye aktiviteten i boligmarkedet en viktig driver bak utviklingen Samlet sett sto prisene nær sagt stille i fjor, etter to år med prisfall En møbelbransje i god vekst

Boligmarkedet trekker fortsatt opp ”Urbane” konsepter kommer mer og mer – også på hytta. Nyetableringer trekker opp Møbler: Veksten fortsetter Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag Verdivekst, % Prognose Bransje Møbler2144 Detalj i alt4583,23,5 Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

Prisras på audiovisuelt utstyr. Prisene ligger under 40% av 1998-nivå. Hvitevarene faller også i pris. En økende andel selges over nett Kjedene tilbyr både butikk- og netthandel 2012 litt men ikke mye bedre enn 2011 Svak høst for elektrobransjen

Nettbrett i kraftig vekst på bekostning av PC Smarttelefoner: Færre men dyrere mobiler Også småelektriske produkter kan bli vekstdrivere Boligmarkedet positivt for hvitevarene, og en viss bedring i radio/TV Internett-salget øker Elektrobransjen: Nettbrett og nettsalg Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag Verdivekst,% Prognose Bransje El. Hushold.app 201,14 Detalj i alt4583,23,5 Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

Etter et meget godt 1. halvår ble de siste månedene av året noe skuffende Fortsatt høy aktivitet i boligmarkedet Sterkere vekst enn detaljomsetningsindeksen viser – får de ikke med seg den sterke veksten på vestlandskysten? Byggvarehandelen: Godt år samlet sett

Fortsatt høy befolkningsvekst Fortsatt sentralisering Høyt vedlikeholdsbehov og strenge byggeforskrifter Mye av det som omsettes her oppfattes som sparing/investering av forbruker Byggvarehandelen: God vekst også fremover Mrd kroner Inkl. moms Foreløpig anslag Verdivekst, % Prognose Bransje Byggvarehus286,47 Detalj i alt4583,23,5 Beregnet på grunnlag av varehandelsstatistikk 2010 (SSB) oppdatert med endring fra terminstatistikk(SSB) og detaljomsetningsindeksen (SSB)

Lavpris og byggvarer med sterkest vekst

Våre prognoser: For året totalt ser det ut til at 2013 kommer ut med en vekst om lag som i 2012 – men med et helt annet forløp: –Begynnelsen på året vil vise lave – til dels negative - vekstrater målt mot samme periode i fjor –mens dette tas igjen utover høsten og vinteren Risiko begge veier – men kanskje mest på oppsiden: –Sparingen har vært høy lenge – dette kan fort snu selv om vi ikke har sett tegn til det ennå

Takk for oppmerksomheten