Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konjunkturseminar september 2013

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konjunkturseminar september 2013"— Utskrift av presentasjonen:

1 Konjunkturseminar september 2013

2 Detaljhandelsprognoser
Agenda Det store bildet! v/ adm. dir. Vibeke Hammer Madsen Detaljhandelsprognoser v/ sjeføkonom Lars E. Haartveit

3 Stortingsvalget vil ta Norge i en ny retning, eller?
Talepunkter: Det er lett å tenke at en borgerlig seier er en ubetinget seier for norsk næringsliv. Men det er nå drakampen mellom de borgerlige partiene. Hvem blir sittende med svarteper ved forhandlingsbordet? Virke skal bidra til å sørge for at det ikke blir næringslivet.

4 Velstandsøya Norge Ute blir Norge beskrevet som en øy av velstand
Mens arbeidsledigheten i Europa har økt med 10 millioner siden 2008. … har vi her til lands en arbeidsledighet på knappe 3,6 % … og en lønnsvekst på rundt 4 % i fjor. I Norge har vi det bra! Talepunkter: Når utenlandske medier dekket valget, ble Norge beskrevet som en øy av velstand – hvorfor ville det norske folk kaste en regjering som bragte oss trygt gjennom finanskrisen? Norge har en økonomi og en pengesekk de fleste land kan misunne oss. Vi har lav arbeidsledighet og har hatt en god lønnsvekst for arbeidstakerne i mange år. Virke lukker ikke øynene for at de ute i Europa sliter med langt større økonomiske utfordringer enn hva vi har vært i nærheten av å se her hjemme.

5 Så kan den nye regjeringen slappe av og fortsette som før?
6 av 10 i Norge tror ikke at en ny regjering vil få betydning for privatøkonomien deres. 4 av 10 tror heller ikke at regjeringsskiftet vil gi endringer i antall arbeidsplasser. Men norsk næringsliv er ikke upåvirket av det som skjer ute. 38 % av Virkes medlemmer mener at en konjunkturoppgang i Europa er nødvendig for å skape flere arbeidsplasser i Norge. Og hva har skjedd med produktivitetsveksten? Bakgrunn: Vi har gjort to undersøkelser, en blant befolkningen og en blant våre medlemmer. Befolkningsundersøkelsen er en omnibus gjennomført av Norstat og medlemsundersøkelsen er gjennomført av Virke selv (ca 600 svar) Vi har fått foreløpige tall fra omnibusen/befolkningsundersøkelsen, endelige resultater vil foreligge i løpet av uken.

6 Når vil pilen peke oppover?
Vekst i totalfaktorproduktivitet basert på produksjonstall. Indeks 1990=100. Fortsatt velstandsvekst fremover krever at vi hele tiden forbedrer oss. Produktivitetsveksten begynte å flate ut før finanskrisen, men er ennå ikke på vei oppover. Dette gjelder også innenfor oljesektoren. .

7 Vi må ikke bli liggende på været
[Bildeslide med bilde av båt uten vind i seilene] Talepunkt: Vi har noen klare forventninger – eller kall det forslag – til hva regjeringen må ta tak i.

8 Virkes tiltak Gi bånn gass på samferdsel – mange lønnsomme prosjekter står i kø Innfør skattefradrag for rehabilitering, oppussing og tilbygg - kr Forenkling av regler og innrapportering – halver kostnadene til næringslivet Fjern formuesskatten og arveavgiften Øk adgangen til midlertidige ansettelser Innfør mer fleksible arbeidstidsordninger Sats på den kompetanse arbeidslivet trenger - ikke ta en spansk en! Utvid SkatteFunn til å gjelde alle former for innovasjon. Bakgrunn: Gi bånn gass på samferdsel – mange lønnsomme prosjekter står i kø Skaper arbeidsplasser (kortsiktig gevinst) Effektiviserer næringsliv og hverdagsliv (langsiktig gevinst) Innfør skattefradrag for rehabilitering, oppussing og tilbygg - kr Gir økt sysselsetting og mindre svart arbeid Redd småbedriftene fra kapitaltørke Lette på kapitalkravene til bankenes utlån til smb Fjerne formuesskatten Reformer arbeidsmiljøloven Økt adgang til midlertidige ansettelser Fleksible arbeidstidsordninger Sats på den kompetanse arbeidslivet trenger Ikke ta en spansk en! Mester, ikke bare master Utvid SkatteFunn SkatteFunn er det viktigste virkemiddelet men treffer ikke godt nok næringslivets innovasjon

9 Knallhard satsing på samferdsel + Moderniser arbeidsmiljøloven
1 – 2 – 3 Virke vil hjelpe den nye regjeringen med å prioritere: Knallhard satsing på samferdsel + Moderniser arbeidsmiljøloven + Forenkling av lover og regler = Mer verdiskaping, vekst i produktiviteten

10 Alle gode ting er tre Samferdsel - Tut og kjør
Bånn gass på samferdselsinvesteringer En tydelig lønnsomhetsvurdering og prioritering av nye prosjekter Prioriter storbyene Arbeidsmiljølov – Modernisering må til Større mulighet for midlertidige ansettelser Mer fleksible arbeidstidsordninger Forenkling – spar 30 mrd. Rydd i dagens regler og innrapporteringskrav – reduser næringslivets kostnader med 30 mrd.! Handlingsregel for forenkling – sikrer at vi ikke innfører regler som koster mer enn de smaker. Talepunkter: Samferdsel Befolkningen har allerede store forventninger til samferdselspolitikken [ref. omnibus]. 6 av 10 nordmenn har forventninger til at den nye regjeringen satser på samferdsel. Arbeidsmiljølov Behov for fleksible arbeidstidsordninger: I dag er muligheten til å avtale fleksible arbeidstidsordninger i stor grad forbeholdt virksomheter med tariffavtale Arbeidsgivere og ansatte må få større mulighet til å avtale arbeidstidsordninger som er tilpasset lokale ønsker og behov Behov for en generell tidsbegrenset adgang til midlertidig ansettelse: Faste ansettelser bør fremdeles være hovedregelen i det norske arbeidslivet, men… Det bør innføres en generell adgang til midlertidig ansettelse i 12 måneder, noe som vil kunne bidra til nyskapende, effektiv og konkurransemessig drift. Det er da vi bidrar til et moderne arbeidsliv! Forenkling Noen må gå gjennom bunken av regler og rapporteringskrav – og kaste halvparten ut av vinduet. Det vil redusere næringslivets kostnader med 30 mrd. kr. Den rødgrønne regjeringen har feiret at den er halvveis til forenklingsmålet sitt på 10 mrd. kroner. Virke vil ha en HANDLINGSREGEL for nye regler! Nytten av enhver ny regel som blir foreslått skal måles opp mot belastningen den påfører næringslivet! Er belastningen større enn nytteverdien – hiv forslaget ut vinduet. Og befolkningen har store forventninger til regjeringen her også, 4 av 10 tror det blir mindre byråkrati med ny regjering.

11 Vi trenger supernæringsministeren!
Trond Giske hadde ambisjoner, men hvor var resten av regjeringen? Arvtakeren MÅ få Erna og de andre ministrene til å se næringslivets behov. Ledigheten vil stige i årene som kommer og veksten i olje- og boliginvesteringene vil bremse opp, ifølge Meglerhusene Nordea Markets og DNB Markets. Aftenposten, 18. september. "La oss få i gang næringslivet", Bjørn Kjos i DN, 10.september. Det er mangelen på produktivitetsvekst han snakker om. Vi må forberede oss på morgendagen. Omstillingen må starte mens vi fortsatt har det bra, ikke når vi ligger der med brukket rygg.

12 Hvor skapes verdiene? Detaljvarehandelen er en av de viktigste barometeret vi har for å ta temperaturen på den norske økonomien. Handel er den største sysselsetteren i privat sektor - går det bra her, har mange det bra i Norge.

13 Litt sterkere veksttakt i 2014 v/ sjefsøkonomi Lars E. Haartveit
Handel er den største sysselsetteren - går det bra her, har vi det bra i Norge. Dette må en ny regjering ta inn over seg – at handel er en del av det generelle kostnadsbildet. [Sett inn bilder]

14 Bakgrunn: Mye likner på fjor:
Internasjonalt: Fortsatt svakt, men litt bedre til neste år (forhåpentligvis). Fortsatt stor usikkerhet. Norge: Fortsatt: Høy innvandring Høy sysselsetting og lav ledighet Lave renter Høy sparing i husholdningene

15 Men: Ikke helt samme farten i boligmarkedet lenger

16 Kronen har gått svakere i det siste: Mange innkjøp/avtaler gjøres i disse dager..

17 Høy sparing bremser veksten i kjøpet av varer

18 Dagligvarer: Har stått mot prispresset lenge…
Fortsatt pris i fokus: Lavpriskanalene utvider ferskvareutvalget og gjør det best. Fortsatt høy innvandring. Prisene opp i juli/august etter lang tid med ”sidelengs” utvikling.

19 Dagligvarer: Over mot mer normal prisutvikling?
Kioskene taper fortsatt markedsandeler i bransjen. Fortsatt hard konkurranse. Egne merkevarer har stått for ¼ av veksten i det siste. Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Dagligvarer/ kiosk 181 3,5 4 Detalj i alt 458 3

20 En sportsbransje i endring
Utviklingen med nye stormarkeder som tar markedsandeler fortsetter: Utgjør snart ¼ av bransjen Lang vinter i år gunstig for denne bransjen - viser vekst på over 4 prosent hittil i år

21 Sportsbransjen: Stormarkedene driver veksten
Har fortsatt trendene med seg Nyetableringer bidrar til at stormarkedene fortsatt tar markedsandeler På den annen side møter de økt konkurranse fra salg over nett Elektriske sykler Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Sport 16 4 Detalj i alt 458 3

22 Klesbransjen: Så vidt i pluss hittil i år
Knallhard konkurranse – sommersalg allerede tidlig i juni Det selges mer av middels- og litt dyrere klær, lavprissegmentet nokså flatt Ujevn utvikling samlet sett så langt i år

23 Klesbransjen: Litt sterkere vekstrater fremover
Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Klær 39 2 3 Detalj i alt 458 4 Relativt svak kronekurs nå – i en viktig innkjøpssesong Svak sommer – været – høye forventninger til høsten Fortsatt størst forventninger til ”merkeklærne”

24 Kosmetikk – selges gjennom mange kanaler
Inklusive flyplassene selger faghandelen om lag 40 prosent av det vi kjøper av kosmetikk Andre store salgskanaler er dagligvare, klær og apotek Netthandel viktig konkurrent også her

25 Kosmetikk Taxfree står for mesteparten av veksten
Nye nettaktører i det siste Stabil vekst i det samlede kosmetikksalget de senere år. Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Kosmetikk 5 3 Detalj i alt 458 4

26 Skohandelen taper til andre salgskanaler
Den svake utvikling de senere år har fortsatt i 2013 Mister salg til sports- og klesbutikkene Store variasjoner fra måned til måned

27 Sko: Økt forbruk bør gi bransjen muligheter
Prisene flater ut Tegn til at forbrukerne velger litt dyrere produkter Fortsatt sterk konkurranse fra andre salgskanaler Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Sko 6 -2 3 Detalj i alt 458 4

28 Bredt vareutvalg ellers (”lavpris”)
Bransjen domineres av lavpriskonsepter som: Europris, Clas Ohlson, Nille – og nå kommer TGR stadig sterkere Høye vekstrater over flere år – tar markedsandeler fra nær sagt alle andre bransjer NB: SSB har revidert opp 2012 uten at dette er med i figuren!

29 Lavpris: Fortsatt god vekst
Vi ser ingen tegn til at markedet for lavpris er mettet Kraftig etableringstakt siden 2010, og flere etableringer kommer Vareutvalget utvides – gode på sesongvarer – tar markedsandeler i nær sagt alle bransjer Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Bredt vare- Utvalg ell. 13 6 7 Detalj i alt 458 3 4

30 Møbler: Svak sommer i år
Bransjen melder om dyrere import - og prisøkninger nå i juli Juni og juli klart svakere enn ventet Sommersesongen har blitt klart viktigere for bransjen de senere år

31 Møbler: Vi tror det tar seg opp i høst og videre frem
Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Møbler 21 3 4 Detalj i alt 458 Mindre fart i boligomsetningen, men fortsatt høyt nivå ”Senior-markedet” har blitt stadig viktigere Skjer mye rundt struktur/eierforhold i bransjen pt

32 Elektrobransjen: Fra minus til pluss
Etter noen svake år ligger 2013 an til å vise en viss vekst Sterk konkurranse Bransje som er avhengig av nyheter

33 Elektrobransjen: TV har begynt å røre på seg igjen
Ipad/medie-brett og ikke minst smarttelefoner går fortsatt bra Det samme gjør hvitevarer og småelektrisk samt helse- og velværeprodukter TV-markedet omsider på vei opp Salg over nett Bransjen snakker mye om design – ikke minst mht kjøkken Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 El. Hushold.app 18 4 Detalj i alt 458 3

34 Byggvarehandelen: Kald og lang vinter
Kulde ga sammen med kalender-effekter store minustall på begynnelsen av året Denne ”tapte” omsetningen har bransjen ikke fått igjen senere

35 Byggvarehandelen: Bedre vekstrater fremover
Fortsatt høy befolkningsvekst Fortsatt sentralisering Men litt mindre fart i boligmarkedet – selv om bygg under arbeid ligger på rekord-nivåer Ble en del prosjekter som ikke ble igangsatt i år utsatt til 2014? Statistikk Mrd kroner Prognose Verdivekst i % Bransje 2012 2013 2014 Byggvarehus 27 2 5 Detalj i alt 458 3 4

36 Litt sterkere vekst til neste år
Tall for Detaljhandel i alt er eksklusive motorkjøretøyer og bensin.

37 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Konjunkturseminar september 2013"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google