Effektiv måling Må etikken og demokratiet vike? Foredrag SSØ-dagen 2009 29. januar 2009 Tom Colbjørnsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Etiske modeller - hva er det?
8 Det politiske systemet i Norge
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Sosiologi i barnehagen
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Viktige lover og regler
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Mangfold og fellesskap
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
Aktørenes roller i planprosessene
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Departementets styring og styrenes rolle
Etikk i pedagogisk arbeid
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Presentasjon for medarbeidere. Agenda Betydningen av offentleglova for en sunn åpenhetskultur Tilgrensende lovverk i vår sektor Åpenhetskultur og innsynsrutiner.
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er prinsippene i modellen
Den politiske styringskjeden
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Husbanken og kommunene
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Reformarbeidet i offentlig sektor
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Effektiv måling Må etikken og demokratiet vike? Foredrag SSØ-dagen januar 2009 Tom Colbjørnsen

Tom Colbjørnsen Oversikt  Nye politiske styringsformer  En politisert offentlighet legger flere føringer på statsforvaltningen  Konsekvenser for styring og måling  Målstyringens relevans  Måling i et demokratisk og etisk perspektiv  Legges det for stor vekt på kontroll, tilsyn og regelstyring?  Statsforvaltningens selvstendighet  Konklusjon  Lederrollens økte betydning

Tom Colbjørnsen Politikken endrer karakter  Demokratiet bygger på folkesuverenitetens prinsipp om at folkevalgte organer skal styre statsforvaltningen  Politikken skapes i økende grad i en politisert offentlighet preget av økt omskiftelighet og stemningsskifter

Tom Colbjørnsen Politikken endrer karakter  Stadig flere aktører gjør seg gjeldende  Aktive medier  Rettighetsbevisste NGO’er (organiserte særinteresser)  Advokater  ”Eksperter”  Økt offentlighet og innsyn  Politikeres markeringsbehov i offentligheten

Tom Colbjørnsen Politikken endrer karakter  Symbolpolitikken blir viktigere  Politikk som gir uttrykk for bestemte verdier og holdninger, uten nødvendigvis å ha merkbare konsekvenser  Retorikk får større betydning

Tom Colbjørnsen Politikken endrer karakter  Retorikk og forvaltningsreformer  Rundt 1980 startet det i mange land en moderniseringsbølge i offentlig sektor  Kjært barn har mange navn  Modernisering, fornying, ”New Public Management”, forenkling…..  Retorikken varierer med politisk ståsted  I praksis er formålet med forvaltningspolitikken ganske lik på tvers av politiske skiller  Brukerretting, forenkling, desentralisering, effektivisering, marked som virkemiddel

Tom Colbjørnsen Målstyringens relevans  Målstyring som demokratisk styringsmodell  politikerne velger målene  forvaltningen velger de beste midlene  Modellens forutsetninger  Forutsigbare mål  Forvaltningen rapporterer til folkevalgte organer

Tom Colbjørnsen Målstyringens relevans  Målstyringens forutsetninger oppfylles sjeldnere  Når politikken formes i en politisert offentlighet blir målene mindre forutsigbare  Et økende antall aktører stiller forvaltningen til ansvar  Det forventes at forvaltningen opptrer med ”klokskap” og ”musikalitet” overfor lederskribenter, særinteresser, m.m.

Tom Colbjørnsen Målstyringens relevans  Målstyring egner seg mindre for politisk styring av forvaltningen  Systemet egner seg bedre for styring innen de enkelte forvaltningsenheter og virksomheter

Tom Colbjørnsen Måling og demokrati  Økte forventninger om subsidierte ytelser fra staten øker behovet for politiske prioriteringer  Bedre målemetoder styrker demokratiet ved å gi et sikrere faglig grunnlag for politiske prioriteringer  Eksempel  Aktivitetsbasert kostnadsanalyse gjør at kostnader kan fordeles på konkrete statlige aktiviteter (for eksempel opplæringstiltak overfor arbeidsløse), heller enn på kostnadssteder (for eksempel NAV).  Kjennskap til aktiviteters/tiltak kostnader gir et sikrere faglig fundament for politiske valg ut fra kostnad/nytte – betraktninger  Trekkes bare det som kan tallfestes inn i vurderingen?

Tom Colbjørnsen Måling og etikk  Den politiserte offentlighet krever stadig oftere at beslutninger og tiltak må begrunnes etisk  Det finnes svært sjelden entydige svar på hva som er rett eller galt å gjøre  Etikk egner seg derfor lite for absolutte regler  Retorikken rundt etikk har fått stor politisk symbolkraft  Begrepet misbrukes ofte til å rettferdiggjøre særinteressers krav og meninger

Tom Colbjørnsen Måling og etikk  Etikken gir holdepunkter for refleksjoner om hvordan ulike verdier og hensyn skal avveies  Etiske vurderinger innebærer valg som den enkelte må kunne argumentere for og stå ansvarlig for

Tom Colbjørnsen Måling og etikk  Vanskelig å argumentere for at måling i seg selv er uetisk  Eksempel: Innvandrerregnskap  Kan føre til stigmatisering og resignasjon hos de som kommer dårlig ut  Synliggjøring av situasjonen kan legge grunnlag for tiltak som bedrer situasjonen  Avveining av fordeler og ulemper bør basere seg på prinsipper som er robuste mot ulike utfall av målingen  Innvandringsregnskap vurderes ut fra hva det kan og skal brukes til, og ikke ut fra om resultatet av målingen er positiv eller negativ for innvandrerne

Tom Colbjørnsen Demokrati og styring  Politisk styring må balansere to prinsipper  Fristilling, delegering og lokal skjønnsutøvelse som tilpasser løsninger til varierte behov, utnytter lokal kompetanse, og stimulerer nyskapning  Kontroll, tilsyn og regelstyring som sikrer at ressurser brukes i samsvar med politiske vedtak, og ivaretar hensynet til tredjeperson og vitale samfunnsinteresser  Betimelig spørsmål: Er balansen i ferd med å tippe for mye i favør av kontroll og tilsyn?  Sterkt fokus på feil og mangler

Tom Colbjørnsen Styring i en politisert offentlighet  Sterke aktører i det offentlige rom jakter på avvik og feil  Finn fem feil - alliansen  Medier  NGO (Non Governmental Organizations)  Riksrevisjon  Advokater  Forskere  Offentlige tilsyn  Granskere  Dette skaper et politisk press for økt kontroll, tilsyn og regelstyring

Tom Colbjørnsen Fare for ubalansert styring  Mer ensidig fokus på feil og avvik gir uforholdsmessig stor oppmerksomhet på fortidens hendelser  Omfattende dokumentasjonskrav og omstendelige prosedyrer fører til for stort fokus på prosess (pliktetikk) sammenlignet med resultater (konsekvensetikk)  Frykt for konsekvensene av også bagatellmessige feil fremmer konformitet og hindrer nyskapning

Tom Colbjørnsen Demokrati, styring og maktfordeling  Folkesuverenitetsprinsippet  statsforvaltningen står ansvarlig overfor folkevalgte organer  Maktfordelingsprinsippet  Forvaltningen ivaretar hensynet til faglig grundig saksbehandling, helhetlige konsekvensvurderinger, likeverdig behandling, og borgernes rettssikkerhet

Tom Colbjørnsen Ledelse som styring  Statlige ledere må forme selv være med å forme grensesnittet mellom demokrati og forvaltning  Kravene til forutsigbar og faglig forsvarlig saksbehandling må imøtekommes, samtidig som politikken blir preget av mer omskiftelige stemninger  Ledere må aktivt utvikle en proaktiv rolle i forhold til den politiserte offentligheten

Tom Colbjørnsen Lederutfordringen  Foretrekker lederne selv den politiserte offentlighetens dynamikk og trykk framfor det grundige, helhetlige og mer anonyme lederskapet?  Er lederne selv med å skape en uheldig balanse, der den forutsigbare og faglig baserte administrasjon og tjenesteyting blir lidende?

Tom Colbjørnsen Oppsummering  Politikken formes i økende grad i en politisert offentlighet  Målstyring blir til et stadig mindre egnet redskap for demokratisk styring av statsforvaltningen  Samtidig gir bedre måleverktøy bedre muligheter for politiske prioriteringer  Målingen er etisk forsvarlig dersom den kan knyttes til et positivt formål, uavhengig av utfallet av målingen  Etikken gir ikke endelige svar på hva som er rett å gjøre – det handler like gjerne om politikk

Tom Colbjørnsen Oppsummering  Politisk styring vektlegger i økende grad kontroll og tilsyn på bekostning av lokal skjønnsutøvelse og nyskapning  En politiserte offentlighet står i fare for å svekke forvaltningens selvstendighet i strid med maktfordelingsprinsippet i vår statsforfatning  Lederrollen blir viktigere enn målstyring for å sikre den nødvendige maktbalanse mellom folkevalgte organer og statsforvaltningen

Takk for oppmerksomheten! Tom Colbjørnsen