Hvordan løse krav til effektivisering og kvalitetshevning med gode verktøy Universitetsdirektør Hanne Harlem, UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra ord til liv Mars 2011.
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Intervjuteknikk.
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
Nå har vi solgt skinnet. Hvordan dreper vi bjørnen?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Software Requirements Elicitation
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Suksesskriterier.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Rekommunalisering eller en entreprise?
Skolebasert kompetanseutvikling
CAMPAIGNING From vision to action.
utfordringer i en ny region
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Skolebasert kompetanseutvikling
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan løse krav til effektivisering og kvalitetshevning med gode verktøy Universitetsdirektør Hanne Harlem, UiO

Ifølge Hitchhiker's Guide, så bygget noen hyperintelligente vesener fra et annet sted i galaksen datamaskinen Deep Thought, som var den nest største datamaskinen i all tid og i hele verdensrommet. Den var bygget for en oppgave – å finne det endelige svaret på spørsmålet om meningen med livet, universet og alle andre ting. Etter syv og en halv million års regnetid kom svaret. Svaret var 42. "Forty-two!" yelled Loonquawl. "Is that all you've got to show for seven and a half million years' work?" "I checked it very thoroughly," said the computer, "and that quite definitely is the answer. I think the problem, to be quite honest with you, is that you've never actually known what the question is." Douglas Adams, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Ballantine Books, London 1979

Så innfallsvinkelen må heller være behov for nyskapning enn (bare) effektivisering. Effektivisering kommer som følge av nyskapning. Lett å si - vanskelig å gjøre

Endringene rundt oss krever endringer hos oss Informasjonssamfunnet Kundenes krav Konkurranse Mobilitet

Tja, vi kan åpenbart bli bedre… Kilde: OECD Science, Technology and Industry Outlook 2004 ManufacturingServices

En observasjon Det er enkelt å introdusere nødvendige endringer i en organisasjon når det er dårlige tider, men hvordan kan vi få til endringer i gode tider, eller i trygge organisasjoner? “Leading Change When Business is Good”, intervju med Samuel J. Palmisano, Harvard Business Review, desember 2004

Hvorfor er det så vanskelig? Behovet for nyskapning – er det opplagt? –En historie om kvalitetsreformen….? Hvorfor er ikke regelendringer nok –Et eksempel: Virksomhetstyring på et universitet Multidisiplinær: er det så vanskelig da? –Et eksempel: Prosjektstøtteverktøy på et universitet Hvorfor er ikke systemendringer nok –Eksempel 1: Database for høyere utdanning –Eksempel 2: Nytt økonomisystem på et universitet

Hvorfor er det så vanskelig? Behovet for nyskapning – er det opplagt? –Fortellingen om hvorfor ! Hvorfor er ikke regelendringer nok –Et eksempel: Virksomhetstyring på et universitet Multidisiplinær: er det så vanskelig da? –Et eksempel: Prosjektstøtteverktøy på et universitet Hvorfor er ikke systemendringer nok –Eksempel 1: Database for høyere utdanning –Eksempel 2: Nytt økonomisystem på et universitet

Hvorfor er det så vanskelig? Behovet for nyskapning – er det opplagt? –Fortellingen om hvorfor ! Hvorfor er ikke regelendringer nok –Det er ikke nok, og reglene må passe virkeligheten… Multidisiplinær: er det så vanskelig da? –Et eksempel: Prosjektstøtteverktøy på et universitet Hvorfor er ikke systemendringer nok –Eksempel 1: Database for høyere utdanning –Eksempel 2: Nytt økonomisystem på et universitet

Hvorfor er det så vanskelig? Behovet for nyskapning – er det opplagt? –Fortellingen om hvorfor ! Hvorfor er ikke regelendringer nok –Det er ikke nok, og reglene må passe virkeligheten… Multidisiplinær: er det så vanskelig da? –Ja - bare bit tennene sammen… Hvorfor er ikke systemendringer nok –Eksempel 1: Database for høyere utdanning –Eksempel 2: Nytt økonomisystem på et universitet

Så hva må vi i hvert fall få til: Vi må vite hva vi vil og hvorfor – og vi må fortelle det Vi må overvinne stengslene mellom fagdisiplinene Vi må ikke tro regelendringer er nok Vi må heller ikke tro at systemendringer er nok … og verktøyene må virke sammen

Gode informasjonssystemer kan være et kraftig verktøy IT er ikke bare et verktøy som kan bidra til å gjennomføre endringene, riktig brukt kan det også utløse endringer når det er påkrevd IT-støtte blir lang mer effektiv når arbeidsprosessene og systemstøtten blir sett i en klar sammenheng. IT-baserte informasjonssystemer, organisasjonsutvikling og tjenesteutvikling er tre sider av samme sak, og med et felles mål

Viktige virkemidler Tett kopling mellom primærvirksomheten og IT –Primærvirksomheten må vite hva de vil –Klare mål og en lederstruktur som kan og vil gripe inn dersom målene ikke nås. Tydelig ansvars- og oppgavedeling –Noen spesifisere og finansierer systemene (Kunden) –Andre produserer og leverer (Leverandøren) Fleksibel og robust informasjonsarkitektur –sammenstiller informasjon fra mange kilder til en konsistent helhet, –tåler at enkeltsystemer skiftes ut uten massiv konsulentbruk på integrasjonssiden

Systemporteføljen ved Universitetet i Oslo Behovet for å kunne bytte ut enkelt- elementer uten å ødelegge helheten er kanskje åpenbar…

Hvilke krav stiller dette til SSØ for å være en fullverdig aktør i dette bildet?

SSØs muligheter SSØ kontrollerer mange av rammebetingelsene i samspillet mellom institusjonene i statlig virksomhet Denne muligheten må brukes aktivt for å legge til rette for nyskapning og kvalitetsheving av tjenesteproduksjon i statlig sektor

Kompetansen må bygges opp Ressursene må bygges opp SSØ må ha ressurser til å gjennomføre sine meget ambisiøse mål for 2006 og 2007 –og ikke minst ta vare på eksisterende kunder samtidig Organisasjonen må ha tilstrekkelig egenkompetanse til at kunden møter SSØ, og bare SSØ. –Underleverandører er en sak mellom SSØ og de enkelte firmaene. SSØ må bli en kompetent aktør innenfor informasjonsarkitektur. SSØ må kjenne sine kunder tilstrekkelig godt til å kunne være med å bygge neste generasjons IT-løsninger sammen med kunden SSØ må erkjenne at det er en tjenesteleverandør som har kunder, og ta disse kundene på alvor. Med andre ord: Vi må kunne stille de samme krav til SSØ som til hvilken som helst annen leverandør!

Jeg ønsker SSØ lykke til videre!

Takk for oppmerksomheten!