Digitale tankekart i læring og undervising

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
HEKK, Workshop HiAk Velkommen til en ny dag.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Tverrfaglig prosjektarbeid Ett samarbeid mellom Tone Evant & Håvard Gundersen Fag: IKT 1 Faglærer: Terje Høiland.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Veiledet matematikk.
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan kan vi bruke det?
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Media og informasjon.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Tankekart og læringstrategi
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Skriving i begynneropplæringa
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Mål for kurset Informasjon er rundt oss heile tida, – men det er viktig å skilje mellom nyttig og unyttig informasjon. Kunne finne relevante informasjonskjelder.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
NY VRI Nina og Ingvild.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Ad. oppsummering av FINF4001
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 14: Tale og lytte
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Digitale tankekart i læring og undervising >Turistinfo for å sjekka teknikken. Guttorm Hveem guttorm.hveem.no Guttorm@Hveem.no twitter.com/ghveem This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Norway License.

Velkommen til Kirkenes. I utkanten av Noreg, men midt i Barentsregionen. Stor optimisme - gruvedrift - nordleg sjørute til Asia - verdas høgaste trehus - grenseboerbevis - sjukehus som tek i mot russiske pasientar? - Kirkenes = Svinesund for russarane - Gate-/vegskilt på minst tre språk (norsk, russisk, samisk) - russisktalande på dei fleste butikkar

Sett Nyrud på kartet? ca to timar, nordeuropas lengste blindveg midt mellom Russland og Finland. Mørketid, nordlys, midnattssol og med det avslutter med omvisinga...

Kirkenes vidaregåande Odelsgut Allmennlærar Master IKT i læring HSH Sandnes skole Kirkenes vidaregåande Odelsgut i Sunnhordland Allmennlærar Master IKT i læring, HSH Pedagogisk IKT-støtte på HSH Grunnskule, kontaktlærar på mellomtrinnet, Sør-Varanger kommune IKT-pedagog og lærar, mest spesialundervising, Kirkenes vidaregåande Teknologien er eit verktøy eller hjelpemiddel. Du treng ikkje å ha kontroll over alle verktøya, men vurderingskriterier og mål for prosess/produkt må du ha ei formeining om og ikkje minst visa desse til elevane. Men no, den typen verktøy eg er mest interessert i. Tankekart med meir

Tankekart? Kva er tankekart? Idemyldring: skriv ned 5 stikkord om tankekart -- Kvifor kan eg noko om tankekart? Papirversjonen var eg ukjent med fant: verktøy for å laga websider, trudde eg og så oppdaga eg at det var litt meir For å skriva/tenka Dysleksi: veninne med sterk dysleksi, produserte 1-2 sider tekst på ein arbeidsdag. Skreiv brått 11 sider til dagen i tankekartprogramvare... Finfint, her har me kanskje ei problemstilling til masteren. Men då fann eg ut at det ikkje var så enkelt som tenkt... Før me kan gå laus på tankekart må me ha litt teori, prekunnskap.. Figur: Buzan, 2001, Hveem 2005

1 2 3 4 Mindtools Grafiske organisatorar Begrepskart Tankekart Tankekart er eit smalt felt, som høyrer til fleire kategoriar - mindtools - grafiske organisatorar - begrepskart - og godsakene til slutt, korleis bruker du som lærar tankekart i undervising 2 Grafiske organisatorar 3 Begrepskart 4 Tankekart

Tenk og skap Mindtools bit.ly/ghmindtools bit.ly/mindtools Kategoriar innan mindtools: Verktøy for hypertekst Utvikling av modellar Samarbeid Visualisering Bildeproduksjon Komposisjon Semantiske nettverk (Begrepskart) Eg skal bare sei noko om verktøy for å laga semantiske verktøy, men det er element frå fleire kategoriar her. Jonassen, 2000 Tenk og skap bit.ly/ghmindtools bit.ly/mindtools

Aktiv og kritisk Mindtools bit.ly/tenking bit.ly/ghhattie - aktiv lærande - kreativ tenking - kritisk tenking - kunnskapsproduksjon Mindtools slår ut på John Hattie si undersøking om kva som verkar i skulen (Concept mapping på plass 33. Men hugs no at undersøkingane om IKT er frå 2005 og mest frå førre årtusen) Kva er concept mapping? Jonassen, 2000. Hattie, 2009 Aktiv og kritisk bit.ly/tenking bit.ly/ghhattie

Dette er concept mapping, eit semantisk nettverk, eller begrepskart laga av Geir Graff, Asker kommune. Dette er ei framstilling som viser assosiasjonar til omgrepet IKT. Kartet inneheld Nodar (t.d. IKT) og relasjonar (t.d. ”handler mye om”) Her ser ein t.d. at der er to ”ruter” til ”Bøker”. Den eine ruta er ”IKT omfattar og behandling av informasjon bl.a gjennom bøker.” Den andre ruta har fleire ”steg”: IKT handlar mykje om datamaskinar, er laga av metall som tinn, kan og brukast til å laga tinnsoldatar som HC Andersen har skriv om i ei av sine bøker. Bilde: Geir Graff

1 2 3 4 Mindtools Grafiske organisatorar Begrepskart Tankekart Innanfor mindtools har ein ein del verktøy som vert rekna for grafiske organisatorar. Kva er grafiske organisatorar? Det er ganske mykje eigentleg: 2 Grafiske organisatorar 3 Begrepskart 4 Tankekart

Organisera informasjon? Grafiske organisatorar Ein har mange ulike typar verktøy, i desse kan ein laga fleire forskjellige framstillingar eller produkt, samstundes så har ein ulike ”metodar” eller reglar for korleis ein kan arbeida med grafiske organisatorar. Organisera informasjon? bit.ly/grafiskorg

Mange måtar å framstilla informasjonen på, som t. d Mange måtar å framstilla informasjonen på, som t.d. fishbone, mindmapping, cycle. Det finst mange typar oppsett eller framstillingar, eg presenterer ut lite utval her.. Ein del av desse er tilpassa spesielle føremål, Desse framstillingane har ulike eigenskapar, ofte har dette ein samanheng med korleis ein systematiserer og relaterer informasjonen, t.d. rangordning. For å visa litt korleis dette kan sjå ut i ein grafiske organisator vil eg presentera nokre bilete frå forskjellige program Eit lite utval?

Kort fortalt har grafiske organisatorar funksjonar for visualisering av informasjon og relasjonar, desse relasjonane kan vere retningsstyrte. Vidare kan ein ofte bruka ulike fargar, størrelsar og former på tekst, nodar og relasjonar. Ein del program inneheld bibliotek med bilete, figurar og ikon ein kan bruka i kartet. Nokre verktøy er retta mot spesielle bruksformer eller arbeidsmåtar og har gjerne funksjonar som er spesialtilpassa dette. I nokre verktøy kan ein skriva tekst til nodar og relasjonar. Vidare kan ein bruke eksterne dokument, lenker og ressursar som ein del av kartet. Nokre program kan eksportera produktet til andre format og program. Ein del av programma er meir generelle og kan brukast på forskjellige måtar, mens andre er utvikla med tanke på å vere støtte i utforming av ein spesiell type kart.

1 2 3 4 Mindtools Grafiske organisatorar Begrepskart Tankekart Begrepskart og tankekart ser ganske likt ut for eit utrent auge, men det er to forskjellige ting... 2 Grafiske organisatorar 3 Begrepskart 4 Tankekart

Novak - Relasjon Begrepskart bit.ly/begrepskart bit.ly/ghcmap Teorien rundt begrepskart er utvikla av Joseph D. Novak for å forstå og sjå utvikling i kunnskap. Samanlikning av kart tidleg og på slutten av ein prosess vil visa forskjellar. Kartet med HC Andersen og tinnsoldatar er eit begrepskart. Barbro Grevholm - CMap i matematikk, t.d. Tangenten: bit.ly/ghcmap Novak, 2008 (http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryCmaps/TheoryUnderlyingConceptMaps.htm) Novak - Relasjon bit.ly/begrepskart bit.ly/ghcmap bit.ly/grevholm

Er forståelige for andre enn forfattar To begrepskart Er forståelige for andre enn forfattar Relasjonen er namngitt og har ofte retning. Kanskje meir presist? Lettare å vurdera? Forskjellar tidleg og seint i ein fase. Novak, Jonassen

1 2 3 4 Mindtools Grafiske organisatorar Begrepskart Tankekart Og no, tankekart og kanskje litt meir matnyttig. 2 Grafiske organisatorar 3 Begrepskart 4 Tankekart

Tony Buzan - Husk Tankekart bit.ly/ghbuzan Utvikla av Tony Buzan, bilete, fargar og ikon gjer det lettare å huska Egentleg papir-teori, har utvikla seg. Ringominstituttet, Bjørn Ringom driv kursing, sannsynlegvis i papirversjonen: http://www.ringom.no/skoleutvikling/tankekart-mindmap.html Tony Buzan - Husk bit.ly/ghbuzan

Starta med papirversjonen, driv no med digitale tankekart. bilete, fargar og ikon gjer det lettare å huska. Bredde og plassering spelar ei rolle. Starta med papirversjonen, driv no med digitale tankekart. Digitale kart er meir dynamiske og kan innehalda meir informasjon. Samstundes kan ein velja å filtrera eller skjula deler av kartet. Bilete: Buzan, Hveem

Kva passar? Både begrepskart og tankekart har forslag til korleis ein skal utforma karta sine. Den viktigaste forskjellen mellom desse to typane kart er at relasjonane i tankekart ikkje er namngivne, og det vert opp til utformaren å tolka eller ha kontroll på dette Teori: kognisjon - minnefunksjonar sosiokulturell: stimulerande omgivnadar der slike verktøy kan vere ei støtte. ... kunnskap må konstruerast av individet gjennom deltaking i bestemte former for sosial praksis (Ae-Hwa, Beth, 2004) konstruktivistisk læringssyn: Jonassen sitt arbeid med Mindtools sentralt. Eit anna perspektiv som støttar opp under dette er gitt gjennom Salomon og Perkins sin analyse av effekten av, med og gjennom teknologi. Der dei mellom anna hevdar at bruk av grafiske organisatorar gjer at ein kan konstruera ei framstilling det kan vere vanskeleg å laga utan bruk av teknologi. Person Pluss, kva får ein til dersom ein bruker tankekart eller mindtools i læring? Det som passar brukaren og målet er best... Og i skulen?

Kva og kvifor? Kven lærer mest i klasserommet? Læraren? Kven produserer, styrer prosessen og deler? Fronter/its learning for å gi informasjon. Powerpoint for å gi informasjon. Word for å skriva informasjon.... Figuren er kanskje litt vanskeleg å lesa, sjekk side 20 på lenka. Bok: mindtools av David H. Jonassen. Alle programma og aktivitetane høyrer til i delen MINDTOOLS: kjenneteikna av: aktive, engasjerte elevar som skapar noko og er kreative. Salomon og Perkins skriv og noko fornuftig om temaet. Det som heng igjen hos meg er at me skal jakta på dei situasjonane der me klarar å få til meir med PC enn utan. Å skriva raskare er kanskje ikkje så relevant, men å skriva saman med andre er kanskje meir relevant. Sjekkspørsmål (Fritt etter George Siemens): - kan ein laga noko? - kan ein dela/visa noko? - kan ein samhandla? - kan ein diskutera/kommentera? http://bit.ly/ghtankekart http://bit.ly/avmedgjennom

Kunnskapsløftet udir.no/grep handlar det mykje om informasjon å finna søkje etter informasjon… utøve kjeldekritikk…velje ut relevant informasjon… å utarbeide, presentere og publisere eigne og felles multimediale produkt, kommunisere og samarbeide...å søke informasjon og for selv å produsere informasjon i tekst og bilder…presentasjon av egne og andres arbeid…å søkje etter informasjon, samanlikne og vurdere… og presentere fagleg innhald…å mestre sammensatte tekstformer og uttrykk…produksjon og komponering og i redigering av tekster. I den sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bevisst bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan også støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner... utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat…utforske religioner og livssyn for å finne ulike presentasjoner og perspektiver... handlar det mykje om informasjon å finna å vurdera å bruka å visa å huska Passar ikkje dette ypperleg då? - ikkje til alt - ikkje for alle, for mange blir det rot, t.d. autistar og ADHD Eit døme udir.no/grep

Prosjektarbeid? Finna informasjon Fant masse informasjon God start Finna informasjon Fant masse informasjon Ehhh. For mykje? Prøv på nytt? Er det ikkje slik mange elevar «strandar»? Mange slit med starten. Tankekart: Kva er temaet? Kva kan du frå før? Bygg stillas, bruk prekunnskap. Dei fleste kan noko frå før, dei må berre systematisera det Bygg rammeverk først, revider, revider, revider

Kva tid? Det er hovedsakleg i to fasar tankekart er nyttig: Søkefase Vurdering Suksess! Det er hovedsakleg i to fasar tankekart er nyttig: Oppstart og avslutting, enten det gjeld skriveoppgåve, prosjekt, gruppeoppgåve osb. Fleire synest tankekartprogramvaren støtter undervegs og, men det er helst først og sist det er ein effekt med. T.d.: - idemyldring (gjerne saman) - problemdefinering - søkefase - sortere informasjon - oppsummering - vise samanhengar - puggeark (Eg skal visa nokre døme straks) Det meste eg gjer/lagar er innom tankekart tidleg eller seint i prosessen. Men korleis vurderer ein tankekart? Steg 1 Steg 2 Step 3 Steg 4 Steg 5 Steg 6 Problemdefinering Analyse Konklusjon

planlegging GTD? ideskisser den blå lærarplanleggaren? Notat Skrivestøtte Konstruera kunnskap Diskusjonsgrunnlag Oppsummering Puggeark Samanhengar Dysleksi? De skal få sjå ein del kart...

Lokal læreplan matematikk

Notat frå kurs, lenker

Elevoppgave

Idemyldring i klassen

Kurs, presentasjonsmodus

Skisse til organisering av eit personalrom i fronter.

den blå planleggaren, faga er merka, velg matematikk og planlegg matematikk for ei veke, deretter andre fag. Filter, skriv ut ei grein gjenbruk

Favoritt: Sjukepleiarstudentar lagar vebsider om førstehjelp. Fokus på innhold og fag, ikkje verktøy. Lagde flotte nettsider, med fokus på innhald

Naturfag: websider

Puggeark, oppsummering

Naturfag: oppsummering

Diskusjonsoppgave/idemyldring

Skisse til undervisning

Skisse til læringssenter, brukt som diskusjonsgrunnlag med leiarar

Læringsverktøy, med fokus på tankekart. presentasjonsmodus No har de sett ein del tankekart. Kva kjenneteikn har eit godt kart? Korleis kan ein visa kunnskap med tankekart? Prøv å skriva ned 5 stikkord om vurdering.

Analyse Framstillingar Element Progresjon Kartet med teksten Heng det saman? Framstillingar Element Progresjon Kartet med teksten Du kjenner igjen eit godt fagleg produkt når du ser det! Spoke, Chain, Net Dersom ein ser på elementa i analysemodellen med tanke på hierarki, prosessar, heilskap og utviklinga av forståing: startar med lause assosiasjonar og ei isolert begrepsforståelse, men gjennom prosessen, med reorganisering og omstrukturering så vert kartet meir komplekst og heilskapsoversynet vert utvikla. Ein ser at det spesielt er i dei første fasane at lause assosiasjonar er til stades i kartet. Men seinare i prosessen kan desse verte flytta, sletta eller sett i samanheng med andre begrep. Kinchin: http://bit.ly/vurdering bit.ly/vurdering

Til kva? Notat Skrivestøtte Planlegging Konstruera kunnskap Lærar Elev Planlegging Undervising Med elevane Notat Skrivestøtte Konstruera kunnskap Diskusjonsgrunnlag Oppsummering Puggeark Samanhengar Dysleksi? planlegging GTD? ideskisser den blå lærarplanleggaren? presentasjon idemyldring fokus på stikkord og samanhengar spesielt godt for visuelt sterke Notat Skrivestøtte Konstruera kunnskap Diskusjonsgrunnlag Oppsummering Puggeark Samanhengar Dysleksi?

Program? Mindmanager Mindomo.com/Crea za Bubbl.us mindmeister.com comapping.com Mindmanager (skuleversjon), catalyst, bør ha microsoft office Mindomo.com (som er inkludert i Creaza)Bubbl.us mindmeister.com comapping.com

guttorm.hveem.no/tankekart/ Referansar er å finna her: http://guttorm.hveem.no/tankekart guttorm@hveem.no twitter.com/ghveem guttorm.hveem.no/tankekart/ This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Norway License.