Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
-ikke bare for zippylæreren…
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Frist oss ikke inn i ledelse...
Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU
Mestring og forebygging av depresjon
Omstilling uten nedbemanning
”Å lære å leve på jobben – å lære å jobbe med livet”
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Landsorganisasjonen i Norge
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Resonnerende tekst.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Drop-In metoden i skolen
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Problemløsning.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Uke april Tøffe elever som smaker på ukjente ting! Verdiord for april: Lydighet.
Roller og forventninger
Bindeord og tidsutrykk
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel Kraft, Sveinung Myrnes

Bakgrunn for valg av oppgave Det er stort frafall på yrkesfag i videregående Mange lærere opplever at elevene mangler motivasjon i hverdagen Vi tror at humor kan være med å bøte på dette, og vil derfor prøve å finne ut hvordan vi kan bruke det mer enn vi gjør i dag

Mål Fylle verktøykassa vår med gode metoder for bruk i undervisninga Bli bedre lærere Få det morsommere på jobben Bidra til å skape et bedre læringsmiljø

Forelesning Vurdering Lek med fag Gruppebygging Oppkvikker Study Buddy Gi terningkast Hotseat Kle-seg-ut dag You Tube-klipp Frustrasjons-ventil (3 spm) Premier Quiz Rollespill Tegne klassen som bil/hus/dyr Musikk Seks tenkere Kryssord Sheriff Høytlesning av morsom tekst Fullfør setningen   Trampeklapp (klapp ved verb) Fabrikken Elevene forteller hverandre vits Elevundervisning Photo Story til å lage digitalfortellinger Sola skinner på Hode-skulder-kne-og-tå Exitkort Prikken Switch-a-roo Debatt Plassere seg etter bursdag Fun facts Audacity (ta opp lyd) Over elva med magsike sko Fantasireise (for å huske stoff, signalgang/inspirajson til tekstar) Hilse med rompa Blindesisten Morsomme håndhilsninger Mnemo-regler Froskehopp Sanseøvelse - skriving Metafor Krabb og skriv Gullkorn Kafévert  Stå på avis Idémyldring med lysark Idémyldring med gule lapper Presskrivings Kafésirkulering

Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil Hotseat Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil

Metode

Den didaktiske relasjonsmodellen

Vygotskij

Kvantitativ forskning

Piaget

Mesterlære

Steinerpedagogikk

Humor

M.A.K.V.I.S.S

Kreativitet

Hva er humor?

Humor i arbeidslivet Haugen og Melhus har i boken Latterlig lønnsomt kommet med seks påstander om hvorfor man bør bruke humor mer i arbeidslivet : Humor øker evnen til å takle kriser, problemer og usikkerhet Humor reduserer sykefraværet Humor øker organisasjonens prestasjonsnivå og læringsevne Humor i organisasjonen reduserer turnover Humor i organisasjonen øker innovasjon og kreativitet Humor i organisasjonen styrker den eksterne profilen. Alle vil leke med de glade

Humor i undervisningen ”Noe av nøkkelen til humor, er å vite når den virker og hvordan den kan forbedre læringsmiljøet” Peter M. Jonas, Laughing and Learning Jonas mener, som Haugen og Melhus, at en av de enkleste måtene å forbedre et organisasjonsmiljø på, er ved bruk av humor.

For riktig bruk av humor: Binder folk tettere sammen Reduserer stress og spenninger Skaper en trygg atmosfære Gjør det lettere å huske informasjon Utvikler tankeferdigheter Øker effektiviteten Gjør alle fag mer akseptable Bedrer oppmerksomhet og motivasjon Motvirker frafall Og ledere som bruker humor er mer verdsatt en andre (Jonas går faktisk så langt som til å si at forskning har vist at humor er den viktigste faktoren for å bli en suksessfull lærer)

Det er ikke meningen at vi som lærere skal ta på oss rollen som stand-up-komikere, men at vi skal bruke humor for å skape en god stemning og lette på trykket Dewey sa allerede i 1910 at: ”To be playful and serious at the same time is possible, and defines the ideal mental condition”

Resultater Litt om erfaringene med noen metoder

Kommentarer? Spørsmål?