Trinn 4 Barnets andre leveår.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
HVA ER ?.
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Selvfølelse vs selvtillit
Barnets tredje leveår Trinn 5. Tema for trinnet  Barnet og familiens identitet  Kommunikasjon  Trassalder – likt for alle barn og alle foreldre? 
- roller og forventinger
Trinn 2 Barnets første leveår.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Utviklingsøkologiske modell
Mangfold og fellesskap
Hvordan skrive en god utredning?
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Om familiens prosesser ved flytting og bosetting i en ny kultur.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Mangfold og likeverd Barns identitet
Barnets sjette leveår Trinn 8. Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk.
Barnets sekstende leveår Trinn 18. Tema for trinnet Ungdommens egen tidsalder Egne behov og barnas behov Når ørene flytter ut Oppsummering og evaluering.
Barnets ellevte leveår Trinn 13. Tema for trinnet Skolen før og nå Foreldres skoleerfaringer Roller i familien Søskenforhold.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Motivasjon Din motivasjon
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Bronfenbrenners utviklingøkologi
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004
Opplæring av døve og tunghørte
Transaksjonsmodellen
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Matematikk i samisk kultur
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Nordisk møte i tegnspråknettverket August 2015 Sonja Myhre Holten.
Barnets femte leveår Trinn 7. Tema for trinnet Tospråklig og tokulturell oppvekst Kartlegging av språkkompetanse – begge språk Overgang fra barnehage.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Invitasjon til Helt sjef!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Ressursfokus vs mangelfokus
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Siste året i barnehagen
Kompetanse for mangfold
Invitasjon til Helt sjef!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Trinn 4 Barnets andre leveår

Tospråklig og tokulturell oppvekst Tospråklig og tokulturell oppvekst. Familieliv Barnets bruk av tegnspråk i barnehagen To språk – ivaretakelse av begge Barn og foreldre – like og forskjellige.

To språk og to kulturer Diskusjon: Hva er likt og hva er forskjellen på deg og ditt/dine barn? Hvilke forskjeller kan være utfordrende? KODA = hørende døve? Barn ligner sine foreldre, både i utseende og atferd, men noe skiller dem. Hva er utfordringen i at barna hører og foreldrene ikke hører? Kodabarn kan ha atferd som er lik døves atferd; opptatt av blikkontakt og vant til å ta på folk for å få kontakt, for eksempel.

Familieliv og familiekultur Påvirkning fra egen oppvekst Tilhørighet i egen familie – hvordan skapes den? Ledelse i familien Nettverk Her kan det påvirke foreldre om de har hatt oppvekst internat, eller hjemme. Hvordan er kontakten med egen familie?

Bronfenbrenners økologiske modell Dette er en modell som brukes mye i pedagogikk og psykologi. Manga personer og instanser som er en del av vårt nettverk og alt har en påvirkning på oss. - diskuter gjerne hvordan de ulike påvirker oss.

Lyd og lydinntrykk Diskusjon: Reaksjon på lyd Hva hører du? Forklaring på lyd Hvis du ikke hører lyden – hva gjør du? Diskusjonsspørsmål: Hvordan reagerer barna på lyd? Hvor godt hører du og kan du forklare barna hva de hører, hvis de blir redd f.eks.? Hvordan kan barna beroliges hvis de for eksempel blir redd for lyder?

Språkutvikling Norsk vs. tegnspråk Ivareta utvikling av begge språk Samarbeid med barnehagen Hvordan utvikles språkene? Kan barna uttrykke det samme på begge? Hvor ligger utfordringene med å ivareta begge? Hvilket språk dominerer i hvilke situasjoner? Hvordan samarbeider dere med barnehagen om disse tingene? Har barnehagepersonalet lest folderen som ligger på nettsidene og sett på den informasjonen som ligger her?

Trinn X Tema for trinnet

Trinn X Tema for trinnet

Trinn X Tema for trinnet