Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland
Formål Stedsutvikling gjennom satsing på kobling mellom kultur og næring
Samarbeidspartnere Kunnskapsparken i Rana Helgeland Kulturinkubator Sentrum Næringshage Torgar Næringshage Nordland fylkeskommune Helgeland Sparebank
Begrunnelse Lokal egenart og identitet øker regionens omdømme Kulturbaserte næringer øker regionens attraktivitet Ungdom og unge voksne krever kulturtilbud Det komplette samfunn Næringsutvikling, stedsutvikling og kompetanseutvikling må gå hånd i hånd
Aktiviteter Skape møteplasser i Brønnøysund, Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana – Seminarer – Speeddating Ambassadørkurs i de fire byene. – Kjenn din egen kommune og region – Bedre service og kundebehandling
Møteplass Halvårlige seminarer i hver av de fire byene Samme program med noe variasjon alle steder – Kompetanseoverføring mellom næringsliv og kultur – Foredrag og forskningsresultater – Presentasjon av suksesshistorier Speeddating, eventuelt gode pauser med tid til myldring
Kompetanseutvikling Eksempel på tema: Lønnsomt samfunnsansvar – Samfunnsansvar som omdømmebygging Det komplette samfunn – Betingelse for positiv befolkningsutvikling Improvisasjon – Hva kan næringslivet lære av musikere? Verktøy for å utvikle kulturbaserte næringer – Presentere Helgeland kulturinkubator
Suksesshistorier Vise gode eksempel på nasjonalt nivå og lokalt nivå Skryt av hverandre og av naboen Gjør naboen god.
Ambassadørkurs For å øke stoltheten og kunnskapen om egen region og hele Helgeland Målgruppe: Personer som er i kontakt med tilreisende, bedrifter som ønsker å kunne mer om hjemstedet sitt. Fokus på info om historie, attraksjoner og service.
Styringsgruppe Kunnskapsparken i Rana, Elise Husum Helgeland Kulturinkubator, Anita Nordås Sentrum Næringshage, Solveig Sverdrupsen Torgar Næringshage, Astrid Bjørkan Nordland fylkeskommune, Liv Rask Sørensen Helgeland Sparebank, Jørn Breivik Prosjektleder Kunnskapsparken i Rana, Torbjørn Aag Arbeidsgruppe Sandnessjøen Arbeidsgruppe Mosjøen Arbeidsgruppe Mo i Rana Arbeidsgruppe Brønnøysund
Seminar kultur og næring februar 2009 * Corporate Social Responsibility (CSR) - bedriftens samfunnsansvar - er et tema med stor og økende oppmerksomhet internasjonalt. FN, EU, nasjonale myndigheter, internasjonale ideelle organisasjoner og større ledende internasjonale selskaper fokuserer i økende grad på næringslivets forpliktelser til å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. Samtidig innser stadig flere bedrifter at samfunnsmessige bidrag fra bedriftenes side er en forutsetning for å utvikle konkurransefortrinn. Møteplass for næringsliv, offentlig virksomheter og frivillige med fokus på idrett og fysisk aktivitet. Tema: - CSR (Corporate Social Responsibility)* - Anleggsutvikling (eksempel Rana) - Idrettens betydning for byen/kommunen (eks Bodø kommune, Bodø Glimt/BHK) - Helgeland Sparebank/Helgelandskraft/Rana Blad (hvorfor koble næring og kultur) - Suksesshistorie (samhandling næringsliv, offentlig virksomhet og frivillige).