Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp Norsk Gassforum 10. nov. 2010 Jøran Kallmyr byråd for miljø og samferdsel, Oslo kommune
Et kretsløpsbasert avfallssystem
Politiske vedtak i Oslo 50 % reduksjon av klimagassutslipp innen 2030 Avfallsplanen 2006 – 2009: 50 % materialgjenvinning innen 2014 kildesortering av matavfall og plastemballasje i hele Oslo innen utgangen av 2011 Kretsløpsbasert avfallssystem, energigjenvinning og fjernvarme i Oslo
Kildesortering i Oslo Oslo kommune innfører kildesortering av matavfall og plastemballasje: Matavfall i grønne poser Plastemballasje i blå poser Restavfall i ordinære handleposer Startet opp i deler av Oslo 1. oktober 2009 Fra 1. oktober 2010; 20 000 husstander hver måned
Valgt løsning i Oslo Restavfall, plastemballasje og matavfall i samme beholder, med optisk sortering av posene Egen beholder for papir og papp Returpunkter og returordninger for glass, metall og farlig avfall Store og små gjenbruksstasjoner
Hvorfor biogass? Mest miljøvennlig drivstoff tilgjengelig CO2-nøytralt; fornybart drivstoff Gjenvinnes fra matavfall, utnytter ressursene i matavfallet på best mulig måte
40 meter på en liten bæsj
Fra matavfall til biogass og biogjødsel Vi skal bygge biogassanlegg med bioreaktorer der matavfallet danner biogass og biogjødsel. Biogassen blir en del av Oslo kommunes satsning på fornybar energi. Biogassanlegg
Mengde oppgradert gass Biogass og biogjødsel Anlegg Mengde oppgradert gass Tilsvarer diesel Antall busser VAV 2,2 mill Nm3 1,7 mill ltr 80 EGE 3,9 mill Nm3 3,1 mill ltr 150 Flytende biogjødsel (65.000 m3/år) = 20 000 dekar landbruksareal, eller 100 mellomstore gårder
Selve anlegget Skal bygges i Nes på Romerike Anbudskonkurranse i gang: Kontrakt tildeles i februar 2011 Valg av distributør tidlig i 2011 Byggestart 2011 LBG-anlegg under vurdering
Brukere pr 1.nov 2010 68 renovasjonsbiler i Oslo 14 busser i Oslo 6 renovasjonbiler i Asker Fremover; Busser Taxier Offentlige kunder Bedriftsmarkedet
Oslo viser vei: Pådriver i utvikling av markedet for miljøvennlig drivstoff Stort potensiale i Oslo-regionen innen 2015; 500 busser 100 renovasjonsbiler 500 andre kjøretøy