Oversikt søkertall Studentrekruttering til UiO Arbeidsgruppe med STA, SV, HF, UV, OD våren 2011 Kilder: Samordna opptak, NIFUSTEP, Søkerundersøkelsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Folkehøyskolene temabilag 17. februar Fakta En ny skreddersydd utgivelse dedikert de Norske Folkehøyskolene. Aftenposten temautgivelser skriver,
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Studentrekruttering til UiO Situasjon & tiltak, kommunikasjon med søkere VELKOMMEN! Velkommen; utrolig flott at dere er interesserte i rekruttering av.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Publiseringssituasjonen ved HF Publiseringsanalysen 2010 Denne analysen gir en oversikt over publiseringssituasjonen ved HF i Den peker.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.
Nettredaksjonsmøte 8. mai 2013 Lenker frå studieprogram til Vi forsker på – fungerer det?
Velkommen !. Plan for dagen: Pizza og mingling Velkommen Presentasjonsrunde Rollen som studentambassadør Om oppdragene Stand på utdanningsmesse Rollespill.
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Mandal kommune Informasjon om valg Trine Merete Vasby.
Studieweb, Elisabeth Josefine Lackner
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Gro Maastad, studieveileder
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg/Nina Borgersen 11 th February 2011 ”Jentekveld” ved VGS.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Søkertall til UiO 2016 Kilde: Samordna opptak (SODA)
Hva gjør vi, hva bruker vi og hva er effekten?
En undersøkelse blant søkere til Universitetet i Oslo 2015
Kvinnesøkning og -opptak
Evaluering av rekrutteringstiltak
Kunnskap rett fra kilden
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Elisabeth J. Lackner, AF/SKS
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Tall og fakta uio.no 2017 Vi har nettsider, og mål for dem, Og vi jobber kontinuerlig med å både vedlikeholde og videreutvikle dem, i tråd med UiOs målsetninger.
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Kommunikasjon og rekruttering
Studentundersøkelsen 2011
Åpen dag 2017 Evaluering.
Evaluering av UiOs studiekatalog
Resultater fra fokusgruppe og spørreundersøkelse
Søkertall fra samordna opptak i 2015 – noen hovedtrekk
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Brukerundersøkelse, vår 2017
Opplæring av studentambassadørar i v. 40
Nettverk for studentrekruttering
Søkertall til UiO 2016 Kilde: Samordna opptak (SODA)
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Utskrift av presentasjonen:

Oversikt søkertall Studentrekruttering til UiO Arbeidsgruppe med STA, SV, HF, UV, OD våren 2011 Kilder: Samordna opptak, NIFUSTEP, Søkerundersøkelsen, DBH, Vilje-con-valg, KDs tilstandsrapport

Antall førsteprioritetssøkere, 2000 > 2011 Kilde: Samordna opptak

Andel førsteprioritetssøkere, 2000 > 2011 Kilde: Samordna opptak

Kvalifiserte førsteprioritetssøkere/studieplass, 2007 > 2010 Kilde: Samordna opptak

Kvalifiserte førsteprioritetssøkere/studieplass, 2005 > årig gj.snitt TEOL 0,67 JUR 3,85 MED 3,62 HF 1,64 MN 0,85 OD 3,16 SV 2,82 UV 1,27 Fakultetene 2,06 KHM - NHM - Museene - Sentre - Andre 2,06 UiO totalt 2,06 Kilde: Samordna opptak

Poenggjennomsnittet for førsteprioritetssøkere, 2010 Kilde: DBH

Kjønn førsteprioritetssøkere, 2010 Kilde: Samordna opptak

Kjønn antall kvalifiserte førsteprioritetssøkere, 2010 Kilde: Samordna opptak

Alder førsteprioritetssøkere, 2010 Kilde: Samordna opptak

Den typiske søkeren til UiO er… Kvinne 22 år Fra det sentrale Østlandet Gode karakterer … søker Mann, 21 år eller yngre fra hele Norge … med høyt snitt…

Hvorfor velger søkerne som de gjør? Viktigste faktorer for valg av studium –Personlig interesse for fagområdet 95% –Den faglige kvaliteten på studieprogrammet 78 % –Yrkesmuligheter etter studiet 76 % –Gode forelesere på studieprogrammet 67 % –Muligheter for å få en godt betalt jobb etter studiene 58 % Viktigste faktorer for valg av studiested –Faglig kvalitet 80 % –Gode forelesere 71 % –Studiestedets rykte/renomé 64 % –Muligheter for faglig fordypning på studiestedet 61 % –Muligheter for å studere i utlandet 43 % UiO scorer vesentlig lavere enn konkurrenter på sosialt miljø –Understøttes med erfaringer fra skolebesøk, messer etc. Kilde: Søkerundersøkelsen 2011

Hvilke rekrutteringstiltak motiverer og inspirerer søkerne? 1.Nettsider –Nesten samtlige potensielle studenter er innom institusjonens nettside før de søker –Egne kampanjesiter har liten informasjonsverdi 2.Brosjyrer 3.Utdanningsmesse 4.Besøk på institusjonen/besøk fra institusjonen ”Det er forsvinnende få som sier har fått inspirasjon fra kinoreklame for utdanningsstedet spesielt eller reklame og annonser generelt.” Det er de etablerte rekrutteringstiltakene som ser ut til å påvirke målgruppen. Kilde: Vilje-con-valg

Handlingsrommet for studentrekrutteringstiltak 2011/2012 – hva ska vi gjøre i neste rekrutteringsperiode? I enda større grad nå ut til yngre målgrupper –Flere skolebesøk utenfor Østlandet, sikre høy frekvens på skolebesøk i nedslagsfeltet –Ide: nyhetsbrev mot rådgivere i vgs? –Etablere ordninger for innkommende skolebesøk? –Tilrettelegge for flere skolebesøk fra fakultetene direkte til fagklasser –Videreføre facebook.com/blikjentmeduio. 30 % av UiOs søkere har vært innom denne siden før de søkte! Nytt tiltak, ny kanal Bredere pallett med argumenter for å velge UiO som kan brukes på nett, i Studiekatalogen, ved messer og skolebesøk –Vektlegge faglig kvalitet, yrkesmuligheter, men også ufarliggjøre UiO sosialt Bistå i å videreutvikle programbeskrivelsene på nett Evt. taktiske tiltak (søknadsalternativer SO) Sørge for at alle drar i samme retning; vi er ett universitet og bør ha en samlet stemme ut mot de brede målgruppene –Eksempelvis skoleverket eller søkerne kan ikke motta flere, ukoordinerte henvendelser fra samme institusjon.

Cirka 120 sentrale skolebesøk (flere lokale) og 10 messer –Fakultetene må levere gode søkere til sentrale ordninger –Fakultetene kan markedsføre messene til potensielle søkere Åpen dag; 3500 elever besøker UiO –Fakultetene leverer stands til Utdanningstorget og forelesninger Studiekatalogen; opplag –Gode tekster og gode bilder –Tekster som må revideres jevnlig. –Følge retningslinjer (utviklet av STA/FAK/Arkitekst), skrive for målgruppa Reklamekampanje –Annonsering Google, Facebook, Spotify Facebook.com/blikjentmeduio –Markedsføre siden fra fakultetets sider, på studieprogrammene? –Programtekstene på nett er den viktigste informasjonskilden! Dagens studentrekrutteringstiltak – leveranser fra fakultetene

Strategiske diskusjoner… Skal rekruttering av enkelte studentgrupper gå på bekostning av totale søkertall til fakultetene? –Eksempelvis flere gutter til psykologi Hvordan jobbes det med rekruttering på programmene og i generelt informasjonsarbeid på fakultetet (tekstproduksjon, bilder, bidrag til stands)? –Brukes det mye eller liten tid på studentrekruttering? –Er arbeidet hensiktsmessig organisert, har dere ønsker til bestillinger fra sentralt? –Hvordan møtes potensielle søkere når de kontakter fakultetet/studieprogrammene? Hvordan skape større bevissthet for viktigheten av studentrekruttering utover blant de som jobber med dette? –Forskningskommunikasjon, generelt informasjonsarbeid, generelt omdømme Hvilke grep kan fakultetet ta for å bedre programtekstene på nett? –Opp til hver enkelt studieprogram eller i fakultært regi?