Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evaluering av rekrutteringstiltak

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evaluering av rekrutteringstiltak"— Utskrift av presentasjonen:

2 Evaluering av rekrutteringstiltak
UiO på Facebook i 2016 3. april 2017 Anne Nordheim

3 Rammer #1 Mål: UiOs sosiale medier skal bidra til at UiO oppfyller strategiske kommunikasjonsmål som: Aktiv dialog og kontakt med samfunnet, å løfte frem UiOs forskningsbaserte utdanning, å synliggjøre UiOs innovasjonskraft, samt motivere de beste studentene til å søke seg til UiO. UiOs sentrale Facebook-, Instagram-, og Snapchatprofil skal dessuten bidra til at: At de riktige søkerne søker seg til det riktige studieprogrammet At flere fullfører studiet sitt Å øke interessen for forskning blant studentene #2 Mandat: UiOs sentrale sosiale medier-kontoer drives som en redaksjon. Redaksjonen har ukentlige redaksjonsmøter og legger års-, og månedsplaner som er tilpasset primærmålgruppene studenter og potensielle studenter. Redaksjonen lager innhold selv, og tar imot forslag til innhold. Redaksjonen vurderer innkomne forslag, og tar redaksjonelle avgjørelser basert på relevans for målgruppen og andre prioriteringer. Redaksjonens innhold overfor potensielle studenter koordineres med det øvrige studentrekrutteringsarbeidet ved UiO. Hva setter rammene for aktiviteten? F.eks. mål, mandat, budsjett, ressurser. 3. april 2017

4 Rammer forts. #3 Budsjett:
Hoveddelen av budsjettet for sosiale medier ved UiO, omfatter lønnskostnader for tre stk studentmedarbeidere. Lønnskostnader utgjorde i 2016 ca kr. I tillegg kommer eventuelle kompetanseutviklingstiltak som kursing og opplæring, samt mindre utgifter knyttet til innkjøp og vedlikehold av teknisk utstyr. I 2016 utgjorde dette om lag kr. #4 Ressurser: En fast ansatt i SKS, med sosiale medier blant sine prioriterte arbeidsoppgaver. Tre studentmedarbeidere som jobber i snitt 14 timer i uken, i perioder mer. Opplæring/ kompetanseheving: Erfaringsutveksling og rådgivning fra andre enheter ved UiO (f.eks andre fakultet som har ansatte rådgivere med kompetanse på sosiale medier) og opplæring/kursing i regi av eksterne (f.eks Netlife Reserach, Institutt for Journalistikk etc.) Utstyr: Macbook, DSLR kamera med funksjoner for video og bilder, div. kamerastativ, div. mikrofonutstyr. 3. april 2017

5 Endringer i 2016 Endringer i det redaksjonelle arbeidet med sosiale medier, : # Ny struktur på redaksjonsmøtene Sosiale medier-redaksjonen gikk våren 2016 over fra en ordning der studentmedarbeiderne hadde egne «moderatormøter» hvor kun de var tilstede (etterfulgt av redaksjonell avsjekk med fast ansatt), til at man innførte faste redaksjonsmøter hvor studentmedarbeidere og fast ansatt var tilstede. Dette har effektivisert arbeidet med innhold i redaksjonen, men også ført til at den fast ansatte er mer involvert i innholdsproduksjon og planlegging enn tidligere år. # Satsning på serieformater Redaksjonen utviklet i 2016 tre innholdsserier som har vært gjennomgående på Facebook. «Visste du at…» er en bildeserie med «kuriøse fakta om UiO», som skal bidra til å skape en felles stolthet og UiO-identitet blant studenter og ansatte. «Kom til poenget» er en videoserie hvor forskere presenterer et av sine forskningsfelt på 30 sekunder. Serien skal bidra til å øke interessen for forskning blant studenter. I tillegg har redaksjonen laget en video- og bildeserie om studentforeninger ved UiO, som setter fokus på hva man kan gjøre utenfor studiene. # Økt fokus på og utvikling av videoinnhold I tråd med trender i sosiale medier, har redaksjonen lagt økende vekt på videoinnhold til våre kanaler. I mars 2017 gjennomførte redaksjonen sin første livesending på Facebook. #3 Nysatsing på Snapchat Reaksjonen vedtok i juni 2016 at man i løpet av høsten ville forsøke å bygge opp UiOs profil på Snachat etter en periode hvor denne kanalen ikke var ivaretatt. Profilen «BlikjentmedUiO» ble slettet, og en ny profil, «UniOslo», opprettet for at kanalen skulle være i tråd med øvrige profiler. Det ble i løpet av høsten 2016 gjennomført et pilotprosjekt med studentambassadører som innholdsleverandører til Snapchat.

6 Utfall (beskrivelse av aktivitet)
Med aktivitetene våre på Facebook, når UiO bredt ut til målgruppen år. Sosiale medier/ Facebook er slik sett det rekrutteringstiltaket som har størst rekkevidde, målt i antall Med betalt innhold (annonsering), slik som i rekrutteringskampanjen, kan vi f.eks nå rundt 80% av alderssegmentet år i Norge Ved å henvende oss til studenter, bidrar UiOs Facebook-side også til å bygge tilhørighet, samhold og fellesskap blant UiO-studenter Det spiller igjen positivt inn på rekruttering, ved at potensielle studenter gjennom Facebook-siden til UiO får et innblikk i hvordan «livet som student» er. På UiOs Facebook-side får potensielle søkere se filmer og bilder av nåværende og tidligere studenter, bli med inn i studentforeninger, møte forskere og forelesere og vite om prosjekter, arrangementer og nyheter ved UiO UiOs Facebook-side er en tilgjengelig kanal for studenter og søkere, hvor terskelen for å ta kontakt og stille spørsmål er lav. Det bidrar til å tilgjengeliggjøre UiO og gjøre universitetet mer åpent og demokratisk Facebook-siden bidrar også til å tilgjengeliggjøre forskning (spesielt toppforskning) fra UiO, gjennom forskerintervjuer og forskningsnyheter. Alt blir formidlet med målgruppen i tankene. 3. april 2017

7 Utfall målt i tall Facebook-aktivitet 2016:
Antall innlegg totalt: 239 1.kvartal: 59 2. kvartal: 60 3. kvartal: 63 4. kvartal: 57 Antall videoinnlegg: 82 Hvorav kom-til-poenget-filmer: 13 Hvorav studentforeningsfilmer: 6 Antall bildeinnlegg: 83 Hvorav visste-du-at-poster: 14 Antall lenkeinnlegg: 74 Antall opprettede arrangementer: 19 Antall meldingsutvekslinger: 450 Hvem når vi på Facebook? Antall, bosted og språk: Antall som likte siden pr : personer. Største land: Norge, følgere. Etterfulgt av Pakistan, Brasil og Mexico. Største byer (i Norge): Oslo: følgere Bergen: 979 følgere Trondheim: 847 følgere Mest brukte språk: Engelsk (USA og Storbritannia): Norsk: Hva er selve aktiviteten? Hva har du kommunisert med målgruppen og hvem har mottatt dette? F.eks. antall annonser, statusoppdateringer eller skolebesøk. 3. april 2017

8 Utfall (output) forts. Hvem når vi? Alder og kjønn:
74 % av de som liker UiO på Facebook er mellom år (blant disse er 35% kvinner, 39% menn). 10% av de som liker UiO, er kvinner mellom år. 8% av de som liker UiO, er menn mellom år. 48% av alle som liker UiO på Facebook er kvinner, 51% menn. Hvem engasjerer seg med innholdet vårt? Engasjement på UiOs innhold på Facebook er generelt høyere blant kvinner enn menn. Blant de som har likt, kommentert eller delt innhold fra UiO på Facebook, er: 34 % kvinner mellom år 20% menn mellom år 20% kvinner mellom år 11% menn mellom år NB! Tall fra mars Men tror ikke det er så forskjellig fra 3. april 2017

9 Eksempel – aktivitet på Facebook 2016
Organisk post med størst rekkevidde i Kan dessverre ikke hente ut tall på hvor mange kvinner/menn og hvor i landet de som så posten kommer fra. (Det er mulig med nyere poster). 3. april 2017

10 Eksempel – aktivitet på Facebook 2016
Mest sette kom-til-poenget-film. Eksempel på at Facebook bidrar til UiOs forskningsformidling. 3. april 2017

11 Uttak – hva oppnår vi på Facebook?
Måling av Facebook, 2016 Gjennomsnittlig organisk rekkevidde (pr post) 26 632 Gjennomsnittlig betalt rekkevidde (pr post) 11 848 Største rekkevidde (enkelt dag) (2.4.16) Antall reaksjoner (likes) totalt Største antall reaksjoner (enkelt dag) 2278 (2.4.16) Gjennomsnittlig antall reaksjoner 282 Gjennomsnittlig antall kommentarer 39 Gjennomsnittlig antall delinger 79 Antall videovisninger, 3 sek Antall videovisninger, 10 sek Høyeste antall videovisninger (på et enkelt innlegg) (Braa) Nye «likere» (følgere) til siden 11 122 Nye likere fra annonse 834 Nye likere fra innlegg 596 Hvilken informasjon har nådd målgruppen? Har de mottatt budskapet? Enkel telling av selve aktiviteten. F.eks. påmelding til Åpen dag, deling/likes på Facebook eller gode tilbakemeldinger på skolebesøk.

12 Resultat UiOs aktivitet på Facebook i 2016 bidro til:
Å synliggjøre UiOs studietilbud -> at de riktige søkerne søker seg til riktig studieprogram Dialog med samfunnet og kunnskapsbasert debatt, gjennom forskningsformidling og synliggjøring av UiOs forskning og tverrfaglige satsninger Synliggjøring av og deltakelse på arrangementer som Åpen dag, UiO-festivalen etc. Veiledning av søkere, henvisninger til Knutepunktet Informasjon om studier ved UiO på nasjonal basis, i en kanal mange bruker Tall fra Søkerundersøkelsen 2016: 54% av søkerne til UiO la merke til UiO i sosiale medier 38 % av de som la merke til UiO (i alle informasjonskanaler), fikk et bedre inntrykk 11% oppgav sosiale medier som viktigste informasjonkilde Av disse, oppgav 45% at sosiale medier i stor grad påvirket deres valg 30 % oppgir at de gjerne vil ha info om UiO i sosiale medier (økning fra 25% i 2015) Hvilken effekt har aktiviteten hatt på målgruppen? Har aktiviteten medført endring i holdninger, meninger eller adferd til vår fordel? Bruk søkerundersøkelsen! Feks hvorvidt komm.tiltak har endret holdninger, ledet til Bli student på uio.no, økt søkning til UiO av mino-studenter. 3. april 2017

13 Impact: UiO på Facebook bidrar til
UiOs målsetting om å rekruttere dyktige og motiverte søkere, ved at innholdet på Facebook er laget for å appellere og henvende seg til ambisiøse, samfunnsengasjerte unge mennesker. UiOs målsetting om å delta i den offentlige kunnskapsbaserte debatten, ved at vi på Facebook driver popularisert forskningsformidling i en kanal som mange bruker og hvor en stadig større del av den offentlige debatten foregår. UiOs målsetting om å synliggjøre sterke forskningsmiljøer og de tverrfakultære satsningene, ved at vi på Facebook lager forskningsstoff som er enkelt tilgjengelig, synlig for mange og egnet til å skape engasjement (gjennom deling/likes etc). Synliggjøring av UiOs satsning på lærerutdanning og realfag for potensielle studenter, ved å særlig prioritere innhold fra UV og MN på Facebook-siden. Videre bidrar UiO på Facebook også til: Å synliggjøre Oslo som studieby, gjennom innhold som tar opp forholdet mellom UiO og byen, eller som viser frem hovedstaden, studentsamskipnades tilbud eller studentaktiviteter på og utenfor campus. Å synliggjøre jobbmuligheter etter endte studier på UiO, ved å lage innhold som viser frem tidligere studenter, suksesshistorier, arbeidslivsnyheter etc. Å skape dialog med samfunnet, ved å være en toveis kanal hvor terskelen for å komme med kommentarer eller spørsmål er lav. Bidrar til at flere tar kontakt, som kanskje ikke ville gjort det gjennom andre informasjonskanaler. Å avkrefte myter om UiO som utdanningsinstitusjon, ved å vise frem «ekte» studenter og ansatte som studerer og jobber her. I et litt større bilde – hvordan har aktiviteten påvirket resultater for UiO? F.eks. flere søkere til studieprogrammer, bedre kjønnsbalanse i studier, spredning av kunnskap, UiO som et mer åpent universitet, forskningsformidling etc. 3. april 2017

14 Mål og visjon Forslag til mål for UiOs sentrale side på Facebook
Øke antallet som “liker” (følger) UiO på Facebok med minst personer pr år Øke andelen blant målgruppen år som liker siden, fra 42% til 50% innen 2018 Øke organisk rekkevidde med 10% i 2017 (fra til ca ) Øke andelen søkere til UiO som oppgir at de har lagt merke til UiO i sosiale medier til 60% (fra 54% i 2016) Visjon: Være Norges beste og største utdanningsinstitusjon på Facebook. Bidra til innovasjon i UiOs formidling og kommunikasjon gjennom utvikling av innhold av høy kvalitet og med stor relevans for målgruppen. Mål og visjon (kom gjerne med ideer, men vi diskuterer dette på gruppedagen!) Overordnet mål per aktivitet og en visjon for totalen. Feks jevn reach på 15 % av målgruppa på Face (aktivitet), UiO skal ha flere søkere per studieplass enn NMBU 3. april 2017

15 Oppsummering UiO på Facebook 2016 Rammer Endring Utfall Uttak
Budsjett: Redaksjon bestående av tre studentmedarbeidere Endring Økt fokus på video, utvikling av nye prosjekter. Utfall 239 innlegg på siden i 2016 450 meldingsutvekslinger på Facebook-siden i liker UiO på Facebook 74% av de som liker siden, er mellom år. Uttak Gj.snittlig organisk rekkevidde: Gj.snittlig reaksjoner: 282 Antall videovisninger (3 sek): Antall videovisninger (10 sek): Nye «likere»: personer Resultater Søkerundersøkelsen 2016: Sosiale medier største informasjonskanal om UiO (54%), etter reklameannonser på nett/utendørs. Impact UiO på Facebook bidrar ikke bare til rekrutteringsarbeidet, men også til å gjøre UiO til et åpent universitet som deltar i samfunnsdebatten, gjennom innlegg om forskning, studier og studieliv Mål Flere mål, bl.a. øke den organiske, gjennomsnittlige rekkevidden med 10% i 2017.


Laste ned ppt "Evaluering av rekrutteringstiltak"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google