Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva gjør vi, hva bruker vi og hva er effekten?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva gjør vi, hva bruker vi og hva er effekten?"— Utskrift av presentasjonen:

2 Hva gjør vi, hva bruker vi og hva er effekten?
Evaluering kommunikasjon og markedsføring Hva gjør vi, hva bruker vi og hva er effekten? Avdelingsleder Elisabeth J. Lackner Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon (SKS/AF/LOS) Første forsøk på å sette hele virksomheten inn i et rammeverk for evaluering.

3 Hovedambisjonen i Strategi 2020 er
å utvikle UiO til et internasjonalt toppuniversitet – hvor forskning, utdanning, formidling og innovasjon skal virke sammen på sitt beste. Hvordan bidrar kommunikasjonsarbeidet til å nå denne målsetningen? Bruker mellom 6 og 7 mill i driftsmidler, mange ressurser på fakultet og sentralt for å markedsføre UiOs studietilbud og rekruttere studenter. Hvorfor? Bidrar vi til å nå UiOs hovedambisjoner?

4 Vi måler rekrutteringsinnsatsen i Q1 med AMEC rammeverk
Hva setter rammene for aktiviteten? Mål, mandat, budsjett, ressurser. 1) Rammer Hva er selve aktiviteten? Statusoppdateringer i sosiale medier, annonser eller skolebesøk. 2) Aktivitet Hvilken effekt har aktiviteten hatt på målgruppen? Delinger på Face, medieomtale, fakultetene satser på rekruttering. 3) Resultat I et litt større bilde - hvordan påvirker aktiviteten resultater for UiO? Flere søkere, bedre tilbakemeldinger på UiO, setter dagsorden 4) Impact Overordnet mål per aktivitet og en visjon for totalen. Jevn reach på 15 % på Face, flest søkere per studieplass. 5) Mål For å svare på et spørsmålet, trenger vi et rammeverk. AMEC er i ferd med å etablere seg som metode /standard for å måle effekten av kommunikasjonsarbeid. Skal gå gjennom rammer, aktivitet, resultat, mpact og videre mål for utvalgte kommunikasjonsaktiviteter. Vi får ikke ETT tal, ETT svar, men ser evaluering av tiltakene i sammenheng… Skal gå gjennom alle punktene, men kun velge ut noe på aktivitet og resultat.

5 1) Rammer

6 Planverk Årsplan UiO skal tiltrekke seg dyktige og motiverte studenter. UiO skal formidle kunnskap og ny innsikt, kommunisere tverrfaglige utdanninger, toppforskning og forskningsbaserte utdanninger. Strategi 2020 UiO skal rekruttere søkere som har forutsetninger for og motiveres av studier ved et fremragende forskningsintensivt universitet. UiO bør bidra til å rekruttere minoritetsstudenter, studenter til realfag og lektorprogrammet, samt bidra til å utjevne skjev kjønnsbalanse. Indikator, KD UiO har rundt 3 førstevalgssøkere per studieplass, scorer 100 % på indikator. Andre føringer UiO bør ha en koordinert rekrutteringsinnsats på tvers av fagområder og fakulteter. Innsatsen bør være i tråd med ledelsens ønsker. Innsatsen bør ta i bruk relevante kommunikasjonskanaler som brukes av målgruppen. Innsatsen bør være forankret i strategisk rammeverk. Kjenner dere godt, så skal ikke bruke mye tid på dette.

7 Ressurser Driftsbudsjett
Antall UiO-involverte (studenter, sentralt, fakultet) Vi har tre årsverk i SKS som jobber med rekruttering. Resten av virksomheten drives av studenter, fakultetene, vitenskapelige. Dette for å billedliggjøre at det er mange involverte og det meste av aktiviteten skjer utenfor dette huset. Stort driftsbudsjett i tillegg til mange interne ressurser å trekke på. De med stjerne er de jeg skal snakke mer om + Flere fakulteter (MN, UV, HF, SV) jobber aktivt med markedsføring, arrangementer, skolebesøk… + dialog med GKM (9. etasje), resten av AF, 2 nettverk 3 årsverk 1 årsverk skolebesøk & utdanningsmesser 1 årsverk MiFA & Åpen dag 1 årsverk kampanje, sosiale medier, studiekatalog, nettverk, faglig ansvar, søkerundersøkelse Budsjett (tjenester) 7 MNOK årlig. Ingen signaler om endring, men bør holde budsjett Ca. 50 studenter ansatt i deltid (skolebesøk, messer, MiFA, Facebook, Åpen dag) Flere fakulteter som jobber aktivt med skolebesøk, markedsføring, arrangementer Flere grenseflater i LOS (nett, KP, GKM, SSA) og mot fakultetene Viktige beslutninger forankres i nettverk og komm.dir.

8 2) Aktivitet + 3) Resultater Åpen dag, skolebesøk, kampanje, sosiale medier
Kun for utvalgte tiltak…

9 Åpen dag 30K visninger Aktivitet 74 miniforelesninger
11 informasjonsmøter 5 utdanningstorg på fakultetene 3 åpne kjellere 150 ansatte i sving (vit. & tek.adm.) Resultat 3350 påmeldinger 200 personer på omvisning Facebook live (5300 seere) inne på nettsiden 100 + personer på veiledning i Knutepunktet Positiv medieomtale 30K visninger

10 Aktivitet 300 skolebesøk og 12 utdanningsmesser
Resultat skolebesøk * 80 % av alle VGSer i Norge * Totalt elever (2+3. klasse) * Om studier, studieliv, jobb og master Resultat utdanningsmesser * Totalt besøkende, 63 % VGS * 4-8 UiO-ere på hver messe * Veiledning, katalog, nettbrett

11 Kampanje Aktivitet Tett integrert med Facebook
3 større filmproduksjoner > video og bildeannonser på Facebook, Instagram, YouTube og andre nettsteder. 3 produksjoner med Natt & Dag Innsalg om søkertall Resultat 4,9 millioner visninger i SoMe 6,1 mill visninger andre nettsteder visninger YouTube 11,7 milloner visninger totalt (mot 9 i 2016) Medieomtale Andre læresteder bruker på markedsføring (kampanje) BI: 25 MNOK HK: 21,6 MNOK HiOA: 5,3 MNOK UiO: 3,1 MNOK PHS: 1,3 MNOK NIH: 0,4 MNOK

12

13 Q1 2017 8 organiske innlegg (ikke betalt spredning) 22 betalte innlegg
Aktivitet 8 organiske innlegg (ikke betalt spredning) 22 betalte innlegg 16 videoer 6 bilder 7 «Dark posts» (ikke publisert på siden) Totalt 47 innlegg i Q1

14 Resultater 1. kvartal 2017 Gjennomsnittlig organisk rekkevidde 10 698
Gj.snitt. betalt rekkevidde 48 987 Største rekkevidde (enkelt dag) ( ) Rekrutteringsvideo, betalt Største antall reaksjoner (enkelt dag) 587 (8.3.17) Kvinnedagen Antall reaksjoner 30 600 Reaksjoner, gj.snitt i perioden 136 Delinger, gj.snitt 46 Antall videovisninger 3 sek Høyeste antall videovisninger (3 sek) på innlegg (Olweus) Høyest antall videovisninger på enkelt dag ( ) Til sammenligning: NTNU har følgere UiB har følgere KU har følgere SU har følgere GU har følgere

15 Med følgere og 240 innlegg i 2016 er UiOs Facebookside størst i UH-sektoren i Norden. Vi har høyest gjennomsnittlig engasjement per post, sammenlignet med andre UH-institusjoner. Men vi opplever sterkere konkurranse, «alle» satser på video (som oss) videoer og at vi må betale for spredning, med mindre innholdet umiddelbart treffer blink (som SKAM).

16 4) Impact + 5) Videre mål

17 AMEC rammeverk oppsummert Q1
Skolebesøk Åpen dag Studiekatalog SoMe Kampanje MiFA Rammer 1,8M 30 studenter 0,3M 50 stud/ans. 0,4M 20 ansatte 0,6M 10 stud/ans. 2,5M 20 stud./ans. 0,3M Oslo K 12 studenter Aktivitet 300 skolebesøk 12 messer Rådgiverdagen 74 forelesn., 11 infomøter, 5 fakultetstorg 45K i opplag 47 innlegg 10K nye følgere 3 film Gambit 3 film N & D Annonser nett & SoMe 50 elever i Oslo-VGSer er MiFa-piloter 10 samlinger Resultat (utvalg) Møtt nærmere 100K elever & søkere 80 % dekning nasjonalt 47K annonser 3350 påmeldte 100 veiledning 38K visn- NRK Kompetansebygging rådgiv. Distribuert på alle skoler & messer 11K gjsnittlig rekkevidde 250K største rekkevidde Visninger: 5M SoMe, 6,1M nett, 670 YT 11,7 M visninger Budskap om høyere utdanning & UiO spredt i Oslos VGSer. Impact Inspirerer, motiverer til studier & forskning ved UiO Et åpent og tilgjengelig UiO Gjør studier & forskning ved UiO tilgjengelig Et åpent UiO Sikrer valget Sørger for dekning Fremstår solid, oversiktlig og høy kvalitet Motiverer til studier Forskningsformidling Gjør UiO relevant Setter agenda Best i sektoren Innovasjon I harmoni med UiOs verdier Nyskapende Bidrar til å øke mangfold Tett kobling med Oslos VGSer Mål Skarpere prioriteringer messer Flere deltakere fra utenfor Oslo & Akershus Vurdere mindre produksjon > digitalisering Øke relevans Mer stoff fra fakultetene Andre målgrupper? Flere og mindre produksjoner Fleksibilitet Forts. N & D Åpne opp for flere deltakere, mer åpne arrangementer Oppsummert…

18 Men alt i alt… Hva er effekten?

19 Effekten kan måles i førstevalgssøkere per studieplass…
Forteller hvor attraktive studiene er.

20 Formidler tverrfaglige, innovative studier…

21 Formidler forskning og setter agendaen…

22 Formidler (student)innovasjon…

23 Videre mål Impact 2018: Flest søkere per plass (3,14?) 
300 skolebesøk + 12 messer Åpen dag Face, Insta, Snapchat, YouTube Samarbeid Gambit og Natt & Dag Eksternt og egenprodusert innhold Studiekataloger 50 MiFA-elever Skarpere prioritering på messer Flere deltakere fra utenfor Oslo/Akershus Øke relevans, mer fak. Stoff, andre målgrupper? Flere, men mindre produksjoner. Forts. N & D Mer studiestoff i tillegg til forskning Digitalisering Mer åpne arrangementer Dekker 80 % av alle VGS-elever Øker i deltakere Når HELE målgruppen på sosiale medier Nyskapende virkemidler tilpasset målgruppen I tet i vår sektor Godt innhold som gir gode resultater Setter mangfold på agendaen 2017: UiO har aldri hatt høyere søkertall, 3,05 søkere per studieplass! 2018: Flest søkere per plass (3,14?)  dekningsgrad på VGS NårHeleMålgruppen NårHeleNorge 3350påÅpenDag 45000Kataloger 3ProffeFilmer 3FilmerN&D 11MVisningeravUiO-innhold 11000NyeLikes ErPåRelevanteKanaler

24 I et litt større bilde bidrar vi til å
…utvikle UiO til et internasjonalt toppuniversitet – hvor forskning, utdanning, formidling og innovasjon skal virke sammen på sitt beste? JA! Vi bidrar til å nå hovedambisjonen i Strategi 2020 ved å vise UiOs studenter, utdanninger, forskning og innovasjon til brede målgrupper over hele landet gjennom godt innhold i dagens relevante medier.

25 Utkast til prosess, kampanje 2017/18
En større filmproduksjon? Eller serier (som N&D, P3)? Generell tilbakemelding til Gambit/Naug: Kortere filmer (!), vise mer og ikke fortelle så mye, må være tilpasset mediene (Insta, Face etc). Hva bør vi satse på av innhold? Forskning, utdanning, UiO, Oslo? Fakultetene melder inn prosjekter, SKS velger ut hvilke som kan produseres «sentralt» / i samarbeid med underleverandør Spørsmål til kommunikasjonsnettverk juni 2017: Hva har de planlagt for kommende rekrutteringssesong? For eksempel filmer, større prosjekter, aktiviteter etc. Hva kan egne seg for sentral produksjon i tillegg til det som skal produseres på fakultet? Vi ønsker også fortløpende innspill på relevant innhold på fakultet, for løpende produksjon Løpende samarbeid om redaksjonelt innhold, underleverandør av Gambit / Vizeum Fortsette samarbeid Natt & Dag, øke noe (250K i 2017)


Laste ned ppt "Hva gjør vi, hva bruker vi og hva er effekten?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google