Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tall og fakta uio.no 2017 Vi har nettsider, og mål for dem, Og vi jobber kontinuerlig med å både vedlikeholde og videreutvikle dem, i tråd med UiOs målsetninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tall og fakta uio.no 2017 Vi har nettsider, og mål for dem, Og vi jobber kontinuerlig med å både vedlikeholde og videreutvikle dem, i tråd med UiOs målsetninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tall og fakta uio.no 2017 Vi har nettsider, og mål for dem, Og vi jobber kontinuerlig med å både vedlikeholde og videreutvikle dem, i tråd med UiOs målsetninger. Skal fortelle dere da hvordan det står til, og hva vi og dere på enhetene bør gjøre fremover. Status på hvordan det står til + våre forslag til ting å gjøre – som da også involverer alle publisistene, som finnes på alle enheter. Litt tall og fakta først – har nå hatt disse sidene i 6-7 år. Har kunnet følge med over tid Mange undersøkelser er gjort, og mange typer gjøres, litt avhengig av hva vi trenger å vite om bruken etc. Så vi gjør alt fra å sjekke statistikken, til større spørreundersøkelser mht overordnede ting, til analyser og testing helt ned på de enkelte nettsidene. Summen av dette forteller oss hva vi bør videreutvikle – både de store linjene og de små tingene.

2 Gjennomføringsundersøkelser
Får brukerne gjort det de kommer for å gjøre? Når vi nå vet dette – hva skal flest ha, hvem skal ha hva etc – er det jo interessant å vite at de får gjort det. For vi mangler jo ikke informasjon på disse sidene, men har vi den riktige informasjonen etc. Og her får vi de store linjene – på hvilke områder er det nødvendig å gjøre noe? Og UiO: Hvor bør vi fortsatt utbedre? Hva kan vi si at er «ok»? Kan sammenligne med 2013 (og 2014) Når vi målet?

3 to uker i november – dukket opp når du var på en eller annen nettside på UiO, og enten klikket på en lenke på den siden, eller beveget musepekeren ut av siden. Har gjort denne to ganger på alle sider. Alle nettsider - november 2013 I tillegg: Studier – august 2014 NHM: vår/sommer 2014 KHM: vår/sommer/høst 2016

4 Mål Over 90 % gjennomføring 7,5 eller høyere på tilfredshet
Vedtatt av Unidir i 2014!

5 Resultater 2013 87,5 prosent Norsk: 88,1 Engelsk: 85,1
Tilfredshet: 6,8 Det var ut fra dette tallet vi satte målet om 90 % - at det var naturlig at det økte

6 Resultater 2016

7 87,1 prosent Norsk: 87,6 Engelsk: 85,3 88,1 i 2013 85,1 i 2013
NB: vi er altså rimelig stabile, det er o,4 i forskjell. OG: vi kommer aldri opp i 100 %. I tillegg er det helt sikkert metodiske ting som påvirker, og noen ting svarer brukerne nei på , fordi ting ikkke ligger på nett enda. For eksempel info om emner som går nå i vår – de lette etter pensumlister etc, som ikek var lagt ut enda. Og – jeg som satte 90 % som mål, tenkte vi måtte ha noe å strekke oss etter. Så – jeg er uansett relativt godt fornøyd med dette. Men – når vi går inn i tallene, så har vi fortsatt områder å jobbe med, som skal vise. Til sammenligning: hva med andre enheter -

8 Tilfredshet Norsk: 6,9 Engelsk: 7,4 Mål: 7,5
Økt bitte litt, og på engelsk er vi nesten i mål. Men – det gjenstår noe også her. Vi er ikke i mål ut fra målsetningen – hos all målgrupper. Men her er det variasjoner, som jeg skal vise dere.

9 Mange av studentene våre er fornøyde
7,2 på tilfredshet totalt 92 % gjennomføring norsk 94 % gjennomføring engelsk 50 % av våre brukere er studentene!

10 Det flest skal gjøre på våre nettsider fungerer bra
Gjennomføringsgrad: Finne timeplan – 92% Pensum – 96 % Logge inn – 95 % Forelesningspresentasjoner – 91 % Finne studieprogram- 87 % Beskjeder – 92 % Tidligere eksamensoppgaver – 91 % NY: Som dere ser: alle toppoppgavene er det studentene skal gjøre. Og Toppoppgavene scorer vi høyt på. Det er bra. Vi dekker det flest trenger på godt vis.

11 2016: Gjennomføringsgrad per hovedkategori – norsk
NY: De to kategoriene som scorer dårligst er Administrer dine studier og utveksling. Her er det også færrest svar. Dvs. det gjør prosentvis stort utslag når en eller to personer ikke finner det de skulle. Kost/nytte-vurdering hvor vi skal legge innsatsen. Hovedkategori ja/nei Finne-emne 915 / 69 For-ansatte 341 / 55 Finne-soke-studium 272 / 58 Verktoy-IT-tjenester 249 / 35 Forskning 221 / 45 Mine-studier 197 / 14 Finne-person 179 / 27 Eksamen 155 / 28 Kunnskapsressurser 152 / 22 Bibliotek 128 / 18 Finne-enhet 88 / 18 Annet-hovedkategorier 72 / 21 Redigere-nettside 31 / 2 Aktuelt-UiO 27 / 1 Administrere-dine-studier 11 / 9 Utveksling 10 / 9 Grand Total 3048 / 431

12 Emne-info fungerer godt
NY: Emneinfo er det mest besøkte innholdet på nettstedet. Viktig at studentene finner frem det de trenger her. OG: Hvis 20% ikke lykkes å finne emneinfo utgjør det veldig mange henvendelser i andre kanaler, til infosentre og studiekonsulenter. NB: emnedugnad på fakultetene! Brukt masse tid, for her var det mye å rydde i. Bør gjøres på kontinuerlig basis, og ikke dugnad. Men det satser jeg på at enhetene nå følger opp med jevnlig kvalitetssikring og forbedring av innholdet, arbeidsstuder etc. (sjekk mht. ppt fra Cecilie) Pensum Timeplaner Forelesningspresentasjoner 145/14 (159) Beskjeder 90/6 (96) Tidligere-eksamensoppgaver Emnebeskrivelser Eksamensinfo Oppgaver-obliger 35 35 Undervisningssemester Annet-finne-emne 13 13 Enkeltemner 7 1 8 Forelesere-kontakt 4 1 5 Emnebeskrivelse 1 1 Grand Total Etterlyser: - enhetlig bruk av maler av faglærere - at innhold legges ut i tide

13 Emner og tidligere eksamensoppgaver: innsats på fakultetene fungerer
HF: fra 62% i 2013 til 92% i 2016 SV: fra 62% i 2013 til 86% i 2016 Gjennomsnittet opp 5% fra 2013 til 2016 NY: SV og HF utmerket seg med dårlig score på det å finne tidligere eksamensoppgaver i 2013, men har gjort en jobb med å tilgjengeliggjøre disse på systematisk vis. Det er en innsats som har gitt målbar effekt. MEN – i fritekstkommentarene fra studenter går det veldig ofte igjen at tidligere eksamensoppgaver er vanskelig å finne! Det er mange likelydende tilbakemeldinger. Og denne har et poeng: «der det ikke er tilgjengelig eller finnes eller mulig at er tilgjenglig kan det gjerne skrives. på noen emner er det f.eks eksamensopg med løsning, på andre ikke- da kan det veldig gjerne stå: gamle eksamensopg med løsning ikke tilgjengelig, så slipper man å lete så mye.»

14 2016: Finne/søke studium Totalt 330
NY: noe av det som gir dårlig utslag her er søkere som ikke får gjort det de er ute etter: enten at de ønsker å søke om opptak til enkeltemner, men er utenfor tidsperioden for det og må vente, eller at de er i søkergrupper som ikke er kvalifisert for å studere i Norge, etterspør informasjon vi umulig kan gi osv. MEN: vi vet, også fra andre kilder, at opptak for internasjonale studenter er komplekst, med mye informasjon å orientere seg i, og at det genererer masse henvendelser rundt i organisasjonen, og ønsker å jobbe videre med å forbedre det innholdet. Underkategori ja/nei (totaltall) Finne-studieprogram 114 /17 (131) Oppbygging 54 /1 (55) Opptakskrav 36 /7 (43 ) Soke-enkeltemne 15 /10 (25) Jobb Phd 9/ 4 (13) Annet - søke studium 11/4 (12) EVU 9/3 (12) Soke-studieprogram 8/5 (13) Språkkrav 3/3 (6) Hvorfor UiO 2/1 (3) Utvekslingsmuligheter 1 ja (1) Grand Total 272/58 (330)

15 Totalt 19 2016: Utveksling NY: Såpass få svar i denne kategorien at det gjør stort utslag når en eller to ikke finner det de er ute etter. Vi vet samtidig at utvekslingsinformasjonen kan bli bedre, særlig på programsidene der hvert studieprogram skal liste opp de avtalene som er mest relevante. Annet-utveksling 1 /3 - 4 Avtale-land 1 /2 - 3 Avtale-mitt-fag 2 /1 - 3 Avtale-mitt-fakultet 1 /1 - 2 Avtale-universitet 2 /1 - 3 Hvor-dra 2/ 1 - 3 Språkkrav 1 ja - 1 Grand Total 10/

16 UiO-ansatte Nesten 9 av 10 får gjort det de kom for å gjøre
Gjennomføringsgrad norsk Vitenskapelige: 84 Teknisk-administrative: 88 Gjennomføringsgrad engelsk Vitenskapelige: 89 Teknisk-administrative: 96 Så hvor er problemene og hva får de til?

17 UiO-ansatte likevel minst fornøyde
Tilfredshet norsk Vitenskapelige: 5,9 Teknisk-administrative: 6,2 Tilfredshet engelsk Vitenskapelige: 6,3 Teknisk-administrative: 7

18 «Her er det mye bra informasjon, men veldig vanskelig å finne fram
«Her er det mye bra informasjon, men veldig vanskelig å finne fram!» “Elendig søkefunksjon” (10 % av kommentarene handler om dårlig søk) “Det er et problem at sider ikke blir vedlikeholdt men fortsatt ligger der og ikke virker”

19 «Veldig fornøyd med UiOs hjemmesider!»
“I forhånd til de andre norske universitetene er uio.no den absolutt beste! Særdeles enkel å navigere seg fram på. God på både mobil og data.”

20 Bør ses på Søke på studier/admission
Standardisert bruk av løsninger for emner, inkl. bruk av Fronter/nytt LMS etc. Utveksling PhD, inkl. phd-emner For ansatte – navigering + innhold på arbeidsstøtte Søk Innholdsforbedring og vedlikehold i tråd med vedtatte ambisjoner: «UiO skal være et ledende universitet også på nett» og vi skal ha full kontroll på studie- nettsidene. Hva må vi se på sentralt, hva bør enhetene gjøre

21 Enhetene bør ha spesiell fokus på
Utveksling PhD (inkl. phd-emner) Fortsette kvalitetsheving av emneinformasjon Innholdsforbedring og vedlikehold i tråd med vedtatte ambisjoner – sjekk med din nettredaktør/studiewebredaktør hva som trengs hos dere! NB: har fått tilbakemelding om at ledere noen ganger er vanskelig tilgjengelige, mens det ligger i våre vedtatte rollebeskrivelser, oppgaver etc. at leder og nettredaktør skal ha kontakt om ressurser, planer, prioriteringer, strategiske beslutninger – hvordan støtter nettsidene best opp om øvrig virksomhet NB: Utveksling – vil se sentralt på, men her handler det mye om å si til studentene hvilke avtaler de bør velge – som det er lagt opp til at vi skal + vedlikeholde info (avpublisere gammelt, oppdatere, legge ut nytt) PhD: der har vi tatt grep – her handler det om innholdsvedlikehold + emner – bør ses på. Vi avdekket i emnedugnaden at det er MYE å se på (gammel info, ikke avpublisert, hvem har ansvaret for dette etc.) – her er det bare å sette i gang. NY: Emner: fakultetene må fortsette arbeidet med jevnlig forbedring av emnesidene. Enorme mengder innhold. Trenger røkting og oppfølging i tillegg til den oppdateringen som skjer når det er endringer. Så ikke vent på noe sentralt budskap her – gå hjem og jobb. Mht phd har vi allerede hatt prosjekt, og gått gjennom hver enhets nettsider nå etter to års drift, og gitt tilbakemedlinger. Og dette er innhold vi allerede har bestemt at skal ha bra innhold. SÅ her er det bare å begynne.


Laste ned ppt "Tall og fakta uio.no 2017 Vi har nettsider, og mål for dem, Og vi jobber kontinuerlig med å både vedlikeholde og videreutvikle dem, i tråd med UiOs målsetninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google