Oslo Universitetssykehus HF Nærmere 300 000 barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
LEK - Livsstilendringskurs
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
REKRUTTERING TIL SMIL GRUPPER
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Min bolig – mitt hjem Bo-oppfølging av pasienter med dobbeldiagnose
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Barn som pårørende – er pasientens barn også vårt ansvar
Sunnaas sykehus HF – en vei videre - også for pasientens pårørende
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Barn som pårørende.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Barn med atopisk eksem Pårørende samling
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Dansk/svensk konferanse i Malmø
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
SMIL – styrket mestring i livet
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Styrking av foreldrekompetanse hos psykisk syke foreldre – hjelper det? Charlotte Reedtz. RKBU Nord ”Te ka slags nøtte” 2011.
Migrasjonshelse læring og mestring Sølvi Heimestøl Koordinator Nettverk for læring og mestring i Helse Vest.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Presentasjon av prosjektet ”Mestring på tvers” høst 2008
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Helsesøsterkongressen 2017
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får ikke den oppfølgingen som de har behov for.

Oslo Universitetssykehus HF Prosjekt S M I L – styrket mestring i livet Siw Bratli Prosjektleder NK LMS Stavanger 22. jan Mindre alene – sammen!

Oslo Universitetssykehus HF Innhold Introduksjon Prosjektet SMIL - Bakgrunn, mandat og mål Pilotprosjektene Oslo og Mo i Rana S M I L - gruppetilbud Evaluering og erfaringer Suksesskriterier Nye spor…

Oslo Universitetssykehus HF Introduksjon

Oslo Universitetssykehus HF Lov om spesialisthelsetjenesten,2001, § 3-8: Helseforetak skal særlig ivareta følgende 4 oppgaver: -Pasientbehandling -Utdanning av helsepersonell -Forskning -Opplæring av pasienter og pårørende (PPO)

Oslo Universitetssykehus HF NK LMS Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring har i oppgave å utvikle og styrke den faglige plattformen for pasient- og pårørende opplæring (PPO) - med utgangspunkt i Lærings- og mestringssentrene og spesialisthelsetjenesten.

Oslo Universitetssykehus HF Grunnidé: ”Helsepersonell og erfarne brukere samarbeider om å planlegge, gjennomføre og evaluere gruppebaserte læringstilbud.” LMS - Lærings- og mestringssentre Møteplass Kurstilbud Infosenter Kompetanseutvikling

Oslo Universitetssykehus HF S M I L - Styrket Mestring I Livet

Oslo Universitetssykehus HF ”Personer med psykiske lidelser bør få et like godt tilbud om hjelp fra lærings- og mestringssentrene som personer med ulike somatiske lidelser. Det gjelder også deres pårørende.” (Opptrappingsplanen for psykisk helse 2006) ”Regjeringen vil sørge for at barn med psykisk syke og rusmiddelbrukende foreldre får oppfølging og hjelp” (Soria Moriaerklæringen kap 10) S M I L - bakgrunn

Oslo Universitetssykehus HF ”Å utvikle læringstilbud for barn og unge med psykisk syke og/eller rusmiddelavhengige foreldre, og stimulere til implementering ved lokale lærings- og mestringssentre.” S M I L - Mandat

Oslo Universitetssykehus HF S M I L – styrket mestring i livet Hensikt: Å styrke forståelse og opplevelse av mestring i egen hverdag, og derigjennom forebygge / redusere skjevutvikling Målsetting: Utvikle læringstilbud i form av et grunnkonsept for videre etablering ved lokale lærings- og mestringssentre i landet Kartlegging Pilot prosjekt Evaluering Sluttrapport 2-årig utviklingsprosjekt 08/09

Oslo Universitetssykehus HF Pilotprosjekt Oslo og Mo i Rana Konseptet Konkretisering og utprøving av SMIL i lokal kontekst. Brobygging og relasjonsutvikling på tvers av etater, 1. og 2. linjetjenester, fag- og erfaringskunnskap, rus- og psykiatrifelt.

Oslo Universitetssykehus HF SMIL – Gruppetilbud Psykoedukativt tilbud. Grupper på 6-8 barn, i alder – 16 gruppetreff, ukentlig eller annenhver uke. Fast struktur med ulike temaer, samtale, måltid, lek og aktivitet. Brukerrepresentanter deltagende i alle ledd. Familiesamlinger. Foreldretreff. Gruppeledere (min 2) med relevant kompetanse. Veiledning for gruppeledere underveis.

Oslo Universitetssykehus HF Evaluering - fokus Erfarings- og prosessorientert evaluering - retrospektiv Fokus på gruppetilbudet – brukeropplevelser og tilfredshet blant barn og foreldre Fokus på pilotsamarbeidet – erfaringer og synspunkter blant prosjektmedarbeidere

Oslo Universitetssykehus HF Evalueringsmetoder Kvalitative samtaleintervju Fokusgruppeintervju Spørreskjema

Oslo Universitetssykehus HF Evaluering - barnas stemmer ”Finnes ikke ord for det” ”Skulle ønske det var mer” ”Flere enn bare meg…” ”Fikk vite mye mer” ”Litt mye snakk” ”Vennskap det aller beste” ”Kult! Fint å se at det kan gå bra”

Oslo Universitetssykehus HF Evaluering – foreldrenes stemmer Godt fornøyde foreldre Viktig og nyttig tilbud for barna Også nyttig for egen del Kunne gjerne vært mer …

Oslo Universitetssykehus HF Evaluering - prosjektmedarbeidere Økt kompetanse Ressurskrevende utviklingsarbeid Utfordrende samarbeid - samtidig lærerikt, meningsfullt og spennende

Oslo Universitetssykehus HF Evaluering - oppsummering Gruppen som et ”åpent” felleskap har stor verdi. Både nyttig og morsomt! Foreldresamarbeid er avgjørende. Brukermedvirkningen spiller en viktig rolle. Bredden i samarbeidet gir mye, og utfordrer. Vi har kommet et godt stykke på vei!

Oslo Universitetssykehus HF Suksesskriterier Forankring – i ledelse, planverk og stillingsbrøk Faglige ressurser tilgjengelig Bredt samarbeid m/ engasjement, åpenhet, og takhøyde Brukermedvirkning God allianse med foreldrene

Oslo Universitetssykehus HF Nye spor… Foredle erfaringer til god praksis Tilgjengeliggjøre verktøy for gruppegjennomføring Veilede og støtte i etablering av SMIL-tilbud lokalt Dokumentere – vise fram at dette er viktig og nyttig

Oslo Universitetssykehus HF Takk for oppmerksomheten!