Prising av offentlige geodata og eiendomsinformasjon etter implementeringen av PSI-direktivet i Norge Nasjonalt møte i regi av ePSIplus Tom Slungaard,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rammebetingelser for geodata-innhold – Spleiselag eller kartell? Pål Gretland underdirektør Nærings- og handelsdepartementet Nordisk GIS-konferanse 2003,
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Hovedstrategi for Statsbygg
Den digitale allemannsretten
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Deltakerloven – arv og generasjonsskifte Aalesunds Rederiforening 26. august 2011 Vidar Landmark, Fiskeri- og kystdepartementet.
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Gjenbruk av offentlig informasjon ePSIplus/Asplan Viak, Vinderen Konferansesenter, Oslo 16. januar 2009 Seniorrådgiver Mette Bredengen.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
1 Tom Refsum Aatlo Kommunal- og regionaldepartementet Valgforum – Trondheim – mars 2010 Manntall – Valg 2011.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
Forelesning i mikroøkonomi.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Fylkesmannens time.
Regler om offentlighet og åpenhet
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Norskopplæring for innvandrere
Forskriften har regler om
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Forhandlinger Privatpraktiserende fysioterapeuter Anne Tøndevold, rådgiver KS Forhandling og tariff ASSS kommunehelsenettverk, Sandnes 30 april 2010.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Regnskap og regnskapsrutiner
Åsmund Nyhus Daglig leder
Hvordan skrive egne dilemma
VANNSKUTER - UTFORDRINGER
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Utskrift av presentasjonen:

Prising av offentlige geodata og eiendomsinformasjon etter implementeringen av PSI-direktivet i Norge Nasjonalt møte i regi av ePSIplus Tom Slungaard,

Fra PSI til offentleglova 2003: EU vedtar PSI-direktivet 2006: Ny offentleglov vedtas i Norge 2008: Forskrifter til offentleglova ferdigstilles 2009: Ny offentleglov m/ forskrifter trer i kraft

Rettskilder ifm. prising iht. offentleglova Offentleglova m/ forskrifter Kgl. resolusjon av Ot. prp. nr. 102 ( ) og Ot. prp. nr. 9 ( )

Prising av ”dokument” iht. offentleglova Prisprinsippene følger av lovens § 8 samt forskriftens § 4 Utgangspunktet i lovens § 8 er gratisprinsippet For å kunne ta betalt kreves en hjemmel i forskrift til loven Evt. forskriftshjemmel kan gi anvisning på to ulike prisprinsipper: 1. Betaling som dekker de faktiske kostnader ved kopiering og utsendelse av dokument 2. Betaling som åpner for å ta en avkastning

Betaling som åpner for å ta avkastning Dette er regulert i lovens § 8, 3. ledd Etablering av en forskriftshjemmel som åpner for avkastning må være begrunnet i at særlige forhold ved dokumentene eller virksomheten gjør det rimelig Betalingen skal fastsettes slik at de samlede inntektene ikke blir større enn de faktiske kostnadene ved innsamling, produksjon, reproduksjon og formidling av informasjonen, med tillegg av en rimelig avkastning av investeringene

I hvilke situasjoner kan det tas betalt med avkastning ? Dette er regulert i forskriftens § 4, 4. – 7. ledd og gjelder følgende typer data / situasjoner / virksomheter : 1. Info. som er tilvirket kun for å dekke et behov hos eksterne aktører 2. Geodata og eiendomsinformasjon, forutsatt at organet har utarbeidelse / utlevering av slike data som en hovedoppgave i sin virksomhet – (Der dette ikke er en hovedoppgave, kan avkastning ikke beregnes) 3. Organ som skal drives på kommersiell basis eller som helt eller delvis skal være selvfinansiert, forutsatt at det er fastsatt at betaling for informasjon skal være en del av inntektsgrunnlaget til organet

Prising basert på kundens nytte av dataene / gjenbruk Iht. lovens § 7, 1. ledd kan prisen ikke knyttes opp mot kundens nytte av dataene Unntak: Slik prising er likevel mulig dersom dette har et særskilt grunnlag; ”... f.eks. at verksemda har immaterielle rettar til informasjonen”, jfr. Kgl. resolusjon av Kartdata kan fortsatt publiseringsprises dersom et slikt særsklit grunnlag forefinnes; typisk der organet har immaterielle rettigheter til informasjonen og derfor krever slik prising lagt til grunn

Fem påstander vedr. PSI-direktivet (1) ”Off. geodata / eiendomsinfo. er i Norge unntatt fra PSI-direktivet” Ikke riktig Både pris- og gjenbruksbestemmelser i ny offentleglov omfatter i utg. pkt. både off. geodata og eiendomsinformasjon – Alle data enten de er private eller offentlige omfattes i utg. pkt. av offentleglova dersom organet som selger dataene er omfattet av loven Mrk. gjerne at PSI derimot ikke omfatter ”dokumenter, hvortil tredjemand besidder den intellektuelle ejendomsrett” Norge har her en strengere implementering enn det PSI krever

Fem påstander vedr. PSI-direktivet (2) ”PSI-direktivet krever at off. data skal være gratis tilgjengelig” Ikke riktig PSI-direktivet krever ikke noe gratisprinsipp – PSI: Dersom det tas betalt skal / bør / må de samlede inntekter ikke overstige kostnadene med tillegg av en rimelig avkastning av investeringene Ny offentleglov tar derimot utgangspunkt i et gratisprinsipp – Det kan bare tas betalt dersom det off. organet er gitt hjemmel til dette i forskrift til offentleglova Norge har her en strengere implementering enn det PSI krever

Fem påstander vedr. PSI-direktivet (3) ”Kartdata er gratis tilgjengelig i mange andre europeiske land” Stemmer dette ? Visningstjenester er gratis tilgjengelig i mange land, også i Norge I hvilke land er de offentlige grunnlagsdata gratis tilgjengelig ?

Fem påstander vedr. PSI-direktivet (4) ” PSI-direktivet hjemler en rett til fri gjenbruk av offentlige data” Feil; PSI sier rett ut at : ”Dette direktiv indeholder ikke en forpligtelse til at tillade videreanvendelse af dokumenter” I Norge hjemler offentleglova § 7 fri gjenbruk innenfor rammene av norsk lov – Unntak: Ikke fri gjenbruk der tredjemanns rettigheter er til hinder for det Norge har her en strengere implementering enn det PSI krever

Fem påstander vedr. PSI-direktivet (5) ”I Norge betaler man to ganger for offentlige kartdata, først over skatteseddelen, og deretter når man kjøper dataene” Beskrivelsen er litt misvisende I Norge er utvikling av offentlige kartdata finansiert dels over skatteseddelen og dels via brukerbetaling Kostnadene ved å fremskaffe kartdata endres ikke dersom man i stedet velger fullfinansiering over skatteseddelen eller full brukerbetaling Spørsmålet er ikke hvor mye dataene koster å fremskaffe, men hvem som skal betale

Generell problemstilling: Hva menes med ”gratis” data ? yr.no: Fellesskapet finansierer gratisdata helt ut til sluttbruker – Fordel: Flott eks. på gjenbruk som kommer skattebetalerne tilgode – Ulempe 1: Vanskelig for private aktører å yte konkurranse mot en off. aktør som gir ut sine ferdige produkter gratis (?) – Ulempe 2: Løsningen kan oppfattes som konkurransevridende der det er betalingsvillighet for tjenestene / produktene som leveres – Refleksjon: Tjenesten er tilrettelagt for hele folket, og noen vil påstå at dette kan begrunne at fellesskapet betaler for foredlingen av rådataene Hvor langt ut i verdikjeden skal et evt. gratisprinsipp praktiseres ? – Det er ikke gitt at de forhold som begrunner et ”gratisprinsipp” er tilstede i hele verdikjeden eller tilstede i samme grad på ulike arenaer

Utvalgte forhold å hensynta ved prising av geodata mv. 1. Rådataene gir ikke meningsinnhold for sluttbruker 2. Kostnadene ved å utvikle og tilgjengeliggjøre off. geodata bortfaller ikke selv om dataene avgis vederlagsfritt 3. Noen må uansett betale regningen for utvikling og tilgjengeliggjøring 4. Bør regningen betales av den som etterspør, gjør bruk av og tjener penger på dataene ? 5. Bør regningen betales av skattebetalerne, slik at off. organer kan tilby ferdige produkter til sluttbruker gratis; evt. tilby gratis rådata til ”verdiøkere” ? 6. Hvilken finansieringsmodell er samfunnet og brukerne best tjent med ? 7. Hvilken finansieringsmodell gir størst sikkerhet for at det kanaliseres midler tilbake til utvikling / oppdatering av off. data ? 8. Vil oppdatering av geodata bli budsjettvinner når politikerne må velge mellom dette og sykehjemsplasser ? 9. Vil kvaliteten på gratis-data bli svekket over tid som følge av at brukerne vanskelig kan stille krav til kvaliteten på noe de får gratis ? 10. Andre forhold

Lovgivers valg av prismodell for prising av geodata mv. iht. offentleglova m/ forskrifter Det er tatt utg. pkt. i at det kan tas betalt for geodata og eiendomsinformasjon De største off. distributørene av slike data er gitt rett til å ta en betaling som tilsvarer kostnadsinndekning med tillegg av en rimelig avkastning av investeringene Kontrollmekanisme i lovens § 8, 5. ledd: – Offentlige aktører som tar betalt for informasjon må kunne fremlegge dokumentasjon på hvordan prisene er fastsatt