Overgang fra barnehage til skole
Mange følelser Forventninger Spenning Glede Venner Frykt Redsel Skummelt
OSLOSTANDARD Gode rutiner Hindre ulikheter, tilfeldigheter skal ikke råde Trygge skolestart Årshjul. Informasjonsoverføring – i samråd med barnet og foreldrene
Hva barnehagen mener er viktig!! Kognitiv kompetanse; Språk Logikk Resonnement Emotionell kompetanse Selvforståelse kommunikasjon Sosial kompetansen; gode egenskaper, Høfligher samarbeid Lekekompetanse tilrettelegge for et godt lekemiljø. Mestringsopplevelse; jeg er bra og viktig og det er andre også!
Eget opplegg for skolestarterne Skoleforberedende aktiviteter - begrepsforståelse - strukturerte samtaler; logikk og argumentasjon - førmatematiske begreper - blyantgrep - skrive navnet sitt - selvstendighetstrening - på tur - besøksdager
Besøksdager Møte med fadderklassen på skolen i april Felles tur med nåværende 1. trinn 10. mai Førskoledag, 23 mai Tur med 1. trinn 7 juni
Forberedelser foreldre kan gjøre Språkstimulering - snakk med barna, presist og nyansert - snakk morsmål - les, fortell historier, snakk om bilder Selvstendighetstrening Rollemodeller
Rutiner Komme presis Lesestund, spille spill og lignende Rutiner Komme presis Lesestund, spille spill og lignende. oppfølging, sjekke beskjeder, foreldremøter, dugnader og lignende. Motorikk ha nødvendig utstyr tilgjengelig