Eldresentrenes rolle og betydning Eksemplifisert ved en studie av samarbeid mellom kommune og seniorsentres brukerråd, Bærum 2005 Presentasjon ved konferansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for seniorpolitikks 40-årsjubileum
Advertisements

Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Tanker om brukermedvirkning
Bioteknologinemda
Forebyggende arbeid satt i system
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Mulighetenes jorde……...
Den smertelige boligkøen i Bergen Nov 2007 Innlegg fra Bergen lokallag av NFU v/ Tom Skauge, leder.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Planer, ideer og visjoner
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 ØKONOMIPLAN 2007 – 2010 Rådmannens forslag/Foreløpig forslag Formannskapet
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
SAMHANDLING Prosjektplan samhandlingsreformen Bjarne Nordlund Rådmann i RINDAL KOMMUNE (Torger Aarvaag Rådmann Hemne kommune)
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
LEVANGER KOMMUNE 1 Noen regnskapstall Levanger kommune.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Nasjonalforeningen - utfordringer og muligheter Landsstyremøte 14.juni Lisbet Rugtvedt.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 PO 52 Kirke, kultur og fritidstjenester 521 Kultursjef (prosjekter og administrasjon) 524 Kultursjef Tilskudd 522 Ungdomstjenesten.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Prosjekt tidlig innsats
Eldresenterforum 20. november 2008
Inger Lysa Erland Berberg
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Dialogkart 1. Vår fremtid FN definerer: –«near aged» (55-64 år) –«young aged» (65-74 år) –«old old» (75-84 år) –«oldest old» (85+) 2030 (SSB): Hvor mange.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Konferanse om generell kulturlov Innspill fra KS Kultur- og kirkedepartementets konferanse 21.april 2006 Black Box Teater Eva Lian, direktør i KS.
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
SØR-HELGELAND REGIONRÅD
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Modellkommunene Hva er unikt?
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Seniorsentre og innbyggertorg Utvikling og organisering.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Den gode skoleeier I Nes.
Fremtidig organisering av seniorsentrene
Marienlyst stadion Gamle Gress
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Budsjett- og økonomiplan
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utskrift av presentasjonen:

Eldresentrenes rolle og betydning Eksemplifisert ved en studie av samarbeid mellom kommune og seniorsentres brukerråd, Bærum 2005 Presentasjon ved konferansen ”Vi tar eldrebølgen” Harstad, 26. og 27. mai 2010 Anne Helset NOVA

Norske gerontologiske skrifter Nr : Nasjonalforeningen; De gamles helsekomité: Vår aldrende befolkning. Kapittel 4: - Helse- og velferdssentraler for eldre fungerte som veileder for drift av sentre fram til 1993, da NGI utga Eldresentre i utvikling. En veileder om planlegging, drift og videreutvikling av eldresentre (Elisabeth Sommerfeldt, 1993) Norsk gerontologisk institutt (NGI) 1957–1996; fra 1996; NOVA Instituttet var først eid av Nasjonalforeningen for folkehelsen, statlig fra 1973, og underlagt sosial- og helsedepartementet. Utprøving av velferdssentraler for eldre fra 1957, utviklingsarbeid og forskning om eldresentre fram til Siste publikasjon om eldresentre i 2000 (Daatland m. fl. 2000) Fra 1968: årlige, landsomfattende kartlegginger av sentrene fram til 1990-årene. Årlige dagskonferanser for ansatte ved eldresentrene.

Eldresentre i Norge 1997: 342 registrerte eldresentre. KOSTRA 2008: 118 kommuner / bydeler (drøyt 20 prosent) har ikke eldresentre, 326 kommuner (ca 75 prosent) svarte at de har eldresentre. Enhetsregisteret: bare 125 eldresentre registrert. Kilde.SSB

Kilde SSB

2. Eldresentre og seniorsentre i Bærum Historikk 1960-årene: Visjoner og utredninger 1970-årene: Bygging og etablering. 6 sentre etablert; Dønski (-72), Haslum (-72), Kolsås (-72), Ekeberg (-73), Henie Onstad (-76), Snarøya (-78) 1980-årene: Utbygging, innsparinger og trussel om nedleggelse. 7 sentre etablert; Stabekk og Jar (-80), Lommedalen og Bærums Verk (-83), Skui (-84), Tanum og Jong (-84), Østerås (-84), Bekkestua (-85), Østheim (-85) 1990-årene:Konsolidering. I Eldremeldingen fra 1998 hadde sentrene en sentral plass. Bærums 14. senter; Rykkinn, åpnet i – 2005: Omorganiseringer og nedskjæringer

3. Studien av forhandlingene mellom Bærum kommune og seniorsentrenes brukerråd i 2005 Bakgrunn Samarbeidsprosessen - Forberedelser - Forhandlinger og enighet - Konflikt - Ny tilnærming, innovasjon

Bakgrunn 1 Høsten 2004: Rådmannens presentasjon av Handlingsprogrammet 2005–2008: Seniorsentrene samles til tre eller fire kommunale seniorsentre, som konsentrerer kommunens ressurser til forebyggende oppgaver overfor spesielt utsatte grupper. Rammen reduseres med kr. 10,6 mill, dvs. 36,6 % av netto driftbudsjett for seniorsentrene.

Bakgrunn 2 Seniorsentrenes brukerråd reagerte på forslaget fra Rådmannen med et brev: Når Bærum kommune nå er kommet opp i en så vanskelig økonomisk situasjon, (...) må også seniorsentrene være beredt på å ta sin del. (….) Det er imidlertid viktig at innsparinger skjer på en slik måte at skadevirkningene blir minst mulig. Rådmannens forslag, som vil kunne innebære at hele syv av kommunens eldresentre må stenge, tar etter vår oppfatning ikke hensyn til dette. (….) I det utredningsarbeidet som må gjennomføres før en slik plan kan fremlegges, forutsetter vi at brukerrådene trekkes inn i et aktivt samarbeid.

Bakgrunn 3 Stor demonstrasjon ved Rådhuset under BIOMs behandling av kutt i seniorsentrenes budsjetter. Kommunestyrets vedtak av 8. desember 2004: Omstrukturering av seniorsentrene skal gjennomføres i et forsiktig tempo, og i samarbeid med brukerne. Netto driftsramme reduseres med halvparten av det som er foreslått (dvs. 5,3 mill) Brukerrådene bes oppnevne et utvalg på tre medlemmer som sammen med kommunen skal utarbeide en plan for en hensiktsmessig framtidig funksjon for hvert enkelt senter, innenfor den vedtatte økonomiske ramme. Sektorutvalget oppnevner en politisk referansegruppe for dette arbeidet.

Modell for samarbeid mellom Bærum kommune og seniorsentrene 2005 Politikerne Referansegruppen fra BIOM Kommunestyret Intern prosjektgruppe: PLO-leder og tjenesteledere Fagforeninger og hovedverneombud Brukerrådene ved alle seniorsentrene i Bærum Brukerne Brukerrådenes forhandlingsutvalg (BFU) Administrasjonen Rådmannen (Kommunalsjefen PLO), PLO-leder og to tjenesteledere Administrasjonen Rådmannen (Kommunalsjefen PLO)

Resultater av forhandlingene mellom BFU og Rådmannen/Administrasjonen Opprettholde alle sentre Det tydeliggjøres en ansvarlig for daglig drift på hvert senter Justere inntektsbudsjettet opp med 1 mill kroner Reduserer bemanning inkludert drift tilsvarende 5 årsverk tilsvarende 2,7 mill. Innføring av frivillig brukerbetaling tilsvarende kr. 1 mill i helårseffekt. Økte kafeteriapriser med i gjennomsnitt på 7 % realøkning tilsvarende kr Sum tiltak kr. 5.3 mill. Det igangsettes en prosess for å vurdere konsekvenser ved evt. nedleggelse av sentre om disse tiltak ikke skulle virke.

1. konflikt mellom BFU og tjenestelederne. 2. konflikt mellom Rådmannens representant og tjenestelederne. Resultater av konfliktene: - Makt og myndighetsforhold ble klarlagt - Bruk av kreativitet for å løse en fastlåst situasjon Konflikt oppsto etter at enighet tilsynelatende var oppnådd

Post festum: Ny tilnærming og nyskaping Initiert av Rådmannen: - Brukerråd etablert i andre områder av tjenesteapparatet. Samarbeidsrådet mellom seniorsentrenes brukerråd og plo- ledelsen ble etablert. Brukerrådene laget mandatet (administrasjonens forslag til mandat ble forkastet). Brukerinnflytelsens grenser og PLO-administrasjonens myndighet ble klarlagt. Politikerne fant midler til flere stillinger ved de mindre sentrene.

Forskningsspørsmål som er kommet ut av denne studien - Forskningsspørsmål om seniorsentre: Bør det satses på større, sentrale sentre, eller på mindre sentre med tilknytning til nærmiljøet? Hvem bør eie sentrene? Hvor hører seniorsentrene hjemme innenfor den kommunale organisasjonen? Bør seniorsentrene bli statlige? Hvordan sikre forebyggende eldreomsorg under skiftende politiske og økonomiske vilkår? Hvordan synliggjøre seniorsentrene som sted for helsebringende virksomhet, som senter for lokal kultur, kollektiv hukommelse og sosial kapital i nærmiljøet og i kommunen? - Forskningsspørsmål om seniorborgeres innflytelse og brukermedvirkning. Utvikling av modeller for samarbeid mellom myndigheter og befolkning

Prosessens resultater for Bærum kommune og Bærums seniorer Bærum kommune: Den sosiale kapitalen har vokst ved at kontakt og tillit mellom befolkning, administrasjon og politikere er økt. Bærums eldre befolkning: Bekreftelse av verdien av å ”løfte i flokk”. Bekreftelse av evner, kompetanse og makt. Vitalisering av eldrepolitikken i kommunen? Vitalisering av eldrerådet? Fredning av seniorsentrene i kommende budsjetter?