IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok” Asgeir Ofstad
Tema Det å selv lære hvordan bruke IKT i norskfaget – heve min egen kompetanse Det å selv lære hvordan en kan bruke tekst som inspirasjon til en film ”Å se verden på nytt” – Sjklovskij Lage film med problemstillingen: ”Hva kan en lære om et barns virkelighet ut ifra novellen ”Bestefar er en stokk” ”.
Mål Lage outline ut ifra novellen Lage råfilm Bruke teori om synsvinkel, tekst, overganger og lyd på en hensiktsmessig måte Lage et ferdig produkt
Hvorfor skal jeg lære dette? IKT en naturlig del av skolehverdagen Gir et annet perspektiv på norskfaget En lærer skal virke som ”støttepillar” for elever i deres kompetanseutvikling (Vygotsky) Mye literatur blir filmatisert – ”klassikere” finnes både som skuespill og film En del av kunnskapsløfte (IKT i alle fag – møte den digitale framtiden)
Hvordan kan dette bli brukt i skolen? Elevene kan: bruke en felles tekst som inspirasjon – oppleve hvordan synsvinkel og problemstilling gir ulikt resultat Elevene kan: oppleve hvordan en filmatisering kan øke forståelsen av en tekst Elevene kan: oppleve at tekster oppfattes og dermed videreføres på ulike måter til film Elevene kan: oppleve en økt motivasjon av det å gjøre noe ”annereldes” i norskfaget Elevene kan: oppleve økt ”fellesskaps” følelse av det å samarbeide på en annerledes arena - klassemiljø
Teori Læreplanen Kunnskapsløftet LK06 Engelstad, A. (1995). Den forføreriske filmen. Om bruk av film i norskfaget. Oslo: LNU/ Cappelen.