1 Kompetanseutvikling i skolen generelt: Bjørnsrund, H., Monsen, L. og Overland, B. (red.) (2006): Utdanning for utvikling av skolen –Skoleledelse –Skoleadministrasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Skrivestien.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Skolelederundersøkelsen 2008
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole
Strategikonferanse KS Telemark
Kroppsøvingsdidaktikk
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
1 Læreplanens differens Formidling av læreplanen til skolepraksis Loen 23. mars 2006 Kari E. Bachmann Fra plan…til praksis.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Tiller videregående skole
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Reformtakter og styring av skolen
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
1 Utvikling av vurderingskompetanse og vurderingskultur i Orkdal/Øy-regionen.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter Om oss Lokaler Ant. deltakere Ant. ansatte Norskopplæring Grunnskole Samarbeid.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Innføringstilbud i Aust-Agder
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling
Jobb og karriere i Osloskolen - noe for deg !
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Tizians maleri av Sisyfos fra
Skoleutvikling B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanseutvikling i skolen generelt: Bjørnsrund, H., Monsen, L. og Overland, B. (red.) (2006): Utdanning for utvikling av skolen –Skoleledelse –Skoleadministrasjon –Skoleutvikling –Personalutvikling –Aksjonslæring –Læreplanen

2 Elevvurdering – kompetanse og kapasitet? –Grunnskolen: Finne løsninger ved den aktuelle skolen som er knyttet til ledelse, tolkningsfellesskap, skolekulturer. I mange kommuner er den skolefaglige ledelsen nedbemannet. –Videregående skole: Tilsvarende som for grunnskolen, men kompleksiteten i vgs. tilsier en sterkere differensiering i forhold til avdelinger, faggrupper, seksjoner. –Lærerens faglige kompetanse, læreplanforståelse, kjennetegn, lærernes forståelse av egen vurderingskompetanse.

3 Elevvurdering – kompetanse og kapasitet? –Skoleledelsen/-eierne må ha et vedvarende trykk ved den enkelte skole – dette er skoleeiers ansvar. Bygge inn en kompetanse og kapasitet i skoleledelse. –Utdanningsinstitusjonene bør opptre ”desentralisert” og bidra til utvikling i praksisfeltet, komme i inngrep i forhold til skolens ledelse og lærere (ressurskrevende). –Utdanningsinstitusjonene har få som kan ”språket” i forhold til ”praksisfeltet”.