Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
8 Skumlesing.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Duo- en liten innføring
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Prosjekt og forskningsrapport
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
Velkommen til arbeidsstue
HUMIT 1750 Høsten 2005 Løsningsforslag med utfyllende kommentarer til Obligatorisk oppgave 1 Vi hadde gitt de tre setningene A: Regntøyet er hjemme eller.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Om det å skrive et dokument for en rådmann Økonomiplan, budsjett, årsmelding, eller tertialrapport.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Individuell fagtekst fra praksis.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Å skrive noveller.
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Fra idé til publikasjon
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjennomgang før eksamen
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport) Frode Svartdal Universitetet i Tromsø Sept. 09

Sjekkliste: Tittelsiden Velg en tittel som er fengende og som sier noe om temaet for rapporten Forsiden skal dessuten inneholde: Forfatter(e) Emne Semester og år Veileder

Sjekkliste: Sammendraget starter på ny side angir en problemstilling i en kontekst angir metode angir resultater og funn diskuterer funn i lys av utgangspunktet Merk: Ikke avsnitt Ikke referanser Veldig kort

Sjekkliste: Innledningen Innledningen skal kjapt og greit… introdusere temaet for rapporten introdusere begreper, funn, teorier spesifisere problemstillingen for rapporten

Sjekkliste: Forskningsspørsmål og metode Merk: Linjeavstand 1 ½ el. 2 Sjekkliste: Forskningsspørsmål og metode Merk: Klare avsnittsmarkeringer Innledningen munner ut i et forskningsspørsmål Metode-delen angir… deltakere apparatur prosedyre osv. Merk: Gode marger på alle sider

Sjekkliste: Resultater I resultatdelen beskrives resultatene i form av tall statistiske prosedyrer grafer tabeller

Sjekkliste: Diskusjon I diskusjonsdelen tolkes resultatene og settes i relasjon til utgangspunktet for artikkelen – nemlig tidligere forskning og den problemstilling som ble reist i innledningen Merk at teksten fyller alle sidene; at alle ”pusterom” er enten avsnitt eller overskrifter

Sjekkliste: Referanser i teksten Det er flere måter å angi referanser i teksten: Feil... Dobbeltsjekk at du forstår hvorfor referansene her er slik de er! 1. ”Forsøkene til Hansen og Hansen (1988) …” 2. ”…forsøkene til Fox et al. (2001)” 3. ”Öhman, Lundquist og Esteves (2001)” 4. ”…tidligere forskning (Hansen & Hansen, 1988) …”

Sjekkliste: Avslutning og referanseliste Du kan gjerne avslutte med en oppsummering Referansene kommer på ny side Merk at overskriften er midstilt, og lær deg hvordan referansene skrives i listen. (Ehhmm… I dette eksemplet er de faktisk ikke skrevet helt korrekt.)

Sjekkliste: Struktur Tittel Forfatter Emne, sted, år Veileder Forsiden skal se sik ut Sammendrag Metode Deltakere Apparatur Prosedyre Resultater Diskusjon Referanser Rapportens struktur (gitt at den har ett eksperiment) ser slik ut (heltrukne linjer indikerer ny side) Nivå 2 Merk at overskriftene sammendrag, metode, resultater, diskusjon og referanser er midtstilte. Dette er nivå 1. Nivå 2 er venstrestilt

Om språket i rapporten Setningene Skiv enkelt, direkte, dropp unødvendige ord “Flere personer innenfor det psykologiske fagfeltet har hevdet at...” Bedre: “Flere har hevdet at...” “Ut fra hennes funn kan det tyde på at...” Bedre: “Disse funnene kan tyde på at...” Unngå absolutter: - Bestandig - Altid - Alle - Bevise

Om språket i rapporten II Avsnittet Ett hovedbudskap per avsnitt Unngå ord eller setninger som avsporer Start abstrakt, konkretiser, avslutt abstrakt “Spørsmålet er så om læring kan foregå uten bevissthet. Flere studier viser at dette sannsynligvis er fullt mulig. For eksempel viste Herfferline (1958) at ... Tilsvarende studier er gjennom ført av ... Samlet er dette klar støtte for antakelsen om at ... “ Vurder å droppe ord som er understreket

Om språket i rapporten III Bind avsnitt sammen Bruk viktige ord fra foregående avsnitt i begynnelsen av det neste Oppsummer fra et eller flere avsnitt: ”På denne bakgrunn...”; “Samlet viser dette at...” Bruk ord/formuleringer bevisst for å skape sammenheng mellom avsnitt: Dessuten, i tillegg, imidlertid, på tross av, med andre ord, dessverre, for eksempel, endelig, til slutt