Vi får Norge til å gro! 18.07.20141 Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner

Advertisements

Markedsutviklingen av norsk sjømat
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
24. juni Trygghet for deg og din familie også i privatlivet.
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Trysil Utmarkstjenester og tjenestetilbudet. Skogbrukets Hus, 14.sept v/ Frank Robert Lund.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Globale mattrender 1.
Levende Lågen. Levende Lågen Tidsreiser på vannveien...
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Hva er etisk ansvarlig turisme? Er etisk ansvarlig turisme salgbar?
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Fremtidens matproduksjon
Arbeidsmarkedet i Vestfold – Hvordan ser det ut?
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Prosjekt Laks og Næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Leirskolen Dombås fjellskole uke 34, 22.aug-26.aug Av Arild Christensen og Torill Neerland.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Sykefravær PSU 3.februar kvartal
Dialog + omforent kunnskap = bedre lakseforvaltning «Til laks åt alle kan ingen gjera» -Eller kan vi det?
Gruppeundervisning /
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
Bruk og vern i Beiarn Trine-Marie Fjeldstad, Trygve Snøtun Beiarn, 11. juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Kompetansesenter for lokal forvaltning og kultivering, og i tillegg salg av naturbaserte reiselivsprodukter vefsna.com.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Norden som foregangsregion
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Opplevelsesverdier i fjellet
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Næringspolitisk organisasjon Partipolitisk uavhengig
GRATIS SKOLEFORKOST for elever ved fylkeskommunale skoler i Rogaland
Opplev Sulis! Introduksjon: Her for å snakket om et prosjekt vi har på reiselivsnæringen her i Fauske kommune – Opplev Sulis., der jeg er prosjektleder.
Utskrift av presentasjonen:

Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver, Norges Bondelag

Finn Erlend Ødegård2 Historisk De første moderne turistene var sportsfiskere, jegere og tindebestigere Fisketurisme i lakseelvene er godt etablert Fisketurisme i sjøen har hatt en imponerende vekst fra sin spede begynnelse tidlig på 1990-tallet

Finn Erlend Ødegård3

Finn Erlend Ødegård4

Finn Erlend Ødegård5

Finn Erlend Ødegård6 Omsetning av fisketurisme Norges Skogeierforbund har estimert at det i 2009 ble omsatt innlandsfiske og tilleggstjenester for til sammen 1,36 mrd. kroner. Det samlede potensialet for salg av innlandsfiske og tilleggstjenester er anslått til å være 2,1 mrd. kroner. Særlig arter som ørret, gjedde, harr og røye er etterspurt. Innlandsfiske har i liten grad vært tilrettelagt gjennom pakker som inkluderer fiske, overnatting, servering, guiding, etc.

Finn Erlend Ødegård7 Sjøfisketurisme Startet på 1990 tallet Tilbyr totalt senger og utleiebåter. Disse bedriftene har en omsetning på ca. 841,5 millioner kroner.

Finn Erlend Ødegård8 Norges Bondelag ønsker mer næringsfiske Bra ressursutnyttelse Bra for kvaliteten på fisken Bra for fisketurisme Bra for matkultur og lokal identitet Bra for reiseliv

Finn Erlend Ødegård9 Grunneierrollen Grunneierne disponerer retten til fiske Organisering av utmarkslag Utarbeiding av driftsplan Sikre en bærekraftig forvaltning Fastsetter fiskeregler som fremmer muligheten for å få stor fisk Ansvarlig for at muligheten for både fisketurisme og næringsfiske sikres

Finn Erlend Ødegård10 Driftsplan Virksomhetsplan for utmarkslaget Biologisk delplan Økonomisk delplan Tidsplan, hvem som er ansvarlig, kostnad, finansiering Maks 10 sider

Finn Erlend Ødegård11 Lokal mat og innlandsfiske Innlandsfisk er en fantastisk ressurs som egner seg for reiselivsnæringen Ekstra dimensjon ved reisen å spise måltider av lokale matressurser Fremmer et steds egenart Norsk mat er trygg mat med historie Med nye fiskeredskaper som storruse, er det fullt mulig å høste av fiskebestandene og samtidig sette ut stor fisk til sportsfiskerne

Finn Erlend Ødegård12 Har fisketurisme tatt fullstendig innersvingen på næringsfiske eller er de egentlig gjensidig avhengig av hverandre? Nedgangen i næringsfiske skyldes ikke fisketurismen Fisketurisme klarer seg fint uten næringsfiske Næringsfiske klarer seg fint uten fisketurisme Næringsfiske og fisketurisme kan fint eksistere sammen

Finn Erlend Ødegård13 Næringsfiske – hva må til? Ikke heng dere opp i utviklingen i fisketurismen Fokuser på hva dere kan gjøre for å bli enda bedre Unngå å starte opp i innsjøer hvor man må drive et flerårig uttynningsfiske før man får et produkt som har god nok kvalitet til å selges. Bygg opp klynger og miljøer for næringsfiske rundt de vannene som har fiske med god nok kvalitet.

Finn Erlend Ødegård14 Næringsfiske – hva må til? Næringsfiske må i større grad kople seg til reiseliv og restaurant for å få riktig pris for produktene sine. Vi må bygge opp en kultur for næringsfiske og bruk av innlandsfisk som mat – som f.eks i Sverige. Mer fokus på kvalitet, markedsføring og salg Idealisme, hardt arbeid og utholdenhet er nødvendig for å lykkes!