Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Opplevelsesverdier i fjellet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Opplevelsesverdier i fjellet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Opplevelsesverdier i fjellet
Sjusjøen 29. sept. 2017 Monica A. Breiby

2 Hva er en opplevelse? ”Upplevelser är inte något man kan sälja eller ge bort, det er nägot människor har”. ”Den starka personliga upplevelsen ligger i inslagen av det oförutsedda och överraskande”. Löfgren, 2001, s. 24. Tre i Norge ved to av dem. Lees & Clutterbuck [1882] 2010. Opplevelse kan defineres som den mentale konsekvens av individuelle følelser og minner som er forårsaket av personlig persepsjon av omgivelsesstimuli. Vi hører mye om opplevelser nå for tiden, opplevelsesbasert reiseliv, bedrifter som kan tilby fantastiske opplevelser. Men hva er egentlig en opplevelse? En opplevelse er noe personlig og subjektivt. Det er ofte summen av flere elementer. En opplevelse kan derfor ikke skapes, produserer eller selges. Det er den enkelte som definerer om det er en god opplevelse.

3 Hva er en opplevelse? «Opplevelse kan defineres som den mentale konsekvens av individuelle følelser og minner som er forårsaket av personlig persepsjon av omgivelsesstimuli». Persepsjon er prosessen der vi oppfatter, velger ut, organiserer og tolker sanseinformasjon. Sundbo & Sørensen, 2013:4

4 Verdier for brukerne «Verdi» kan defineres som tilfredsheten av å oppleve og evaluere et produkt eller deler av et produkt» (Holbrook, 1999). I den senere tids samfunnsforskning, også innenfor innovasjon, er det mye fokus på verdier. Det vi tradisjonelt forbinder med verdiskaping er økt omsetning for bedriften. Men i opplevelsessammenheng, er det sentralt å ha fokus på å skape verdier for kundene. Dette kan igjen bidra til økt verdiskaping i form av økt omsetning for næringsaktører. Hva som skaper verdier, kan avhenge av de ulike behov turistene har.

5 Verdier for brukerne En turistdestinasjon eller produsent kan ikke skape verdier på vegne av brukerne, fordi verdien fremkommer når produktet er konsumert av brukerne selv (basert på Vargo & Lusch, 2008). Men de kan tilby attraktive produkter og tjenester på en turistdestinasjon som bidrar til at brukerne kan få verdifulle og meningsfulle opplevelser.

6

7

8 Hvordan opplever vi omgivelsene rundt oss?
Biologisk forklaring; behovet for å være i naturen (Wilson, 1984 )

9 Hvordan opplever vi omgivelsene rundt oss?
Biologisk (Universelt ) vann utsikt store trær åpne omgivelser (oversiktlig) ikke for tett vegetasjon Helt naturpregede omgivelser; mindre forskjeller mellom folk i ulike verdensdeler? Kulturelt For eksempel: Europeisk kultur Asiatisk kultur By - land Ulike preferanser - dette påvirker for eksempel menneskeskapte omgivelser (bygninger mv.) Personlig For eksempel etter motiv: fjellvandring klatring/rafting etc. gå pilgrimsleden stillhet og ro jakt og fiske fuglekikking Favorittsteder; barndomserfaringer (familiehytte, slektninger) røtter (for eksempel amerikanere) Basert på Bourassa 1990/Strumse, 1996

10 Jeg var nysgjerrig på: Estetikk er et begrep som har fått mye fokus i opplevelsesteorien, offentlige planer mv. Men: hva er egentlig estetikk i naturbasert reiseliv? Hvordan påvirker estetikk turistenes tilfredshet, positive følelser og lojalitet?

11 Resultater fra egen forskning
Teori fra filosofi, miljøpsykologi, opplevelsesøkonomi Intervjuer med nøkkelinformanter Intervjuer med turister Spørreskjemaundersøkelse med turister langs en av de nasjonale turistvegene (1010 skjema)

12 Hva er estetikk? Inkluderer alle sanser – ikke bare det vi ser
Det turistene finner «attraktivt» ikke bare det som er vakkert

13 Estetikk inkluderer både menneskeskapte og naturgitte omgivelser
Estetikk inkluderer både menneskeskapte og naturgitte omgivelser. Det attraktive oppstår når elementene passer sammen.

14 Resultatene fra undersøkelsen avdekket 6 estetiske opplevelseskvaliteter
Breiby (2014) Variasjon Harmoni Utsikt Kunst Arkitektur Det genuine

15 Hvilken praktisk betydning har dette?

16 Det genuine Renndølsetra i Innerdalen, i familien siden Dagsavisen

17 Gi tilleggsverdier for brukerne
Ikke bare det vi ser, men det vi lukter, berører, hører… Delta aktivt selv… samskaping av verdier GD,

18 Matkurs på Norsk Fjellfestival 2016
Åndalsnes Avis,

19 Frokost med fjellutsikt

20 Kunst Høstutstilling på Ilsetra

21 Renhet Miljøvennlige transportløsninger Fra: Alpine Pearls

22

23 Bærekraftig reiseliv World Tourism Organization (UNWTO) definerer bærekraftig reiseliv som «en idealmodell der man må sørge for at utviklingen bedrer livskvaliteten for lokalbefolkningen, gir høye opplevelseskvaliteter for de reisende og opprettholder miljøkvalitetene». www2.unwto.org

24 Ta brukerne med? Næring Brukere Akademia Offentlig
Quadruple Helix-tilnærming, Leydesdorff (2012)

25 Turtagrø Hotel, Sognefjellet

26 Legge til rette attraktive omgivelser der det er samsvar mellom naturen og de menneskeskapte omgivelser slik at de aktivt sansende brukerne kan få økte opplevelsesverdier

27 Takk for meg!


Laste ned ppt "Opplevelsesverdier i fjellet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google