Kartleggingsundersøkelsene i LP-modellen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kartleggingsundersøkelsen i LP
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Ulikheter og variasjoner
Presentasjon av LP-modellen
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Utfordringer i spesialundervisningen
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Elevatferd og læringsmiljø 2000
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Forskningsresultater Norske LP-skoler Presentasjon av noen forskningsresultater En undersøkelse i forbindelse med evaluering av LP-modellen gjennomført.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
PEL-eksamen Glu 5-10.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Professor Thomas Nordahl Hamar
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Barns situasjon og kompetanse i barnehagen Thomas Nordahl
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Skolen som arbeidsplass Einar M. Skaalvik. Følelse av tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte som lærer.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Profesjonelle læringsfellesskap
Velkommen til Apalløkka
Utdanningssystemet sitt årshjul
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kartleggingsundersøkelsene i LP-modellen Anne-Karin Sunnevåg Senter for praksisrettet utdanningsforskning 2013

Kartleggingsundersøkelsene i LP-modellen Dagtilbudet 191 institusjoner Barn Ansatte Foreldre 557 skoler gjennomfører 2 elektroniske kartleggingsundersøkelser med ca 2 års mellomrom Elever Lærere, pedagoger, ledere 74 PPR kontorer 75 kommuner

To kartleggingsundersøkelser Første kartlegging (T1) ved oppstart. For å vise et bilde av situasjonen på skolen, daginstitusjonen før arbeidet med LP-modellen starter. Vise områder som kan være aktuelle å ta opp i lærer/pedagog gruppene. Andre kartlegging (T2) på slutten av prosjektperioden. For å se den endring/utvikling som har vært. Få kunnskap om områder som det bør jobbes videre med.

Kartleggingsundersøkelse i skolen Elvenes opplevelse av: Trivsel (hva jeg synes om å gå på skolen) Atferd (Hvordan jeg er på skolen) undervisnings- og læringshemmende atferd sosial isolasjon utagering alvorlige atferdsproblemer Relasjoner lærer – elev elev – elev Undervisning variasjon struktur oppmuntring og åpenhet

Kartleggingsundersøkelse i skolen… Klasselærers opplevelse av: Elevens sosial kompetanse (sosiale ferdigheter) tilpasning til skolen normer selvkontroll selvhevdelse empati og rettferdighet innordning Elevens motivasjon og arbeidsinnsats Skolefaglige prestasjoner Fravær fra skolen

Kartleggingsundersøkelsen i skolen… Læreres opplevelse av: Skolekulturen Egen trivsel Samarbeid med andre Relasjoner til elevene Det fysiske miljøet Egen undervisning Elevens motivasjon og arbeidsinnsats Spesialundervisning

Kartleggingsundersøkelser i daginstitusjon: Fokusområde: BARN Verdiskala Trivsel 1 – 3 Relasjon til de voksne 1 - 3 Aktiviteter Media og kommunikasjon Fokusområde: KONTAKTPEDAGOG Verdiskala Sosiale ferdigheter 1 - 4 Atferd Kommunikasjon og språk Fokusområde: ANSATTE Verdiskal Miljøet 1 - 4 Det pedagogiske arbeidet Interesse og innsats fra barnas side 1 – 4 Atferdsproblematikk Relasjon voksen – barn Samarbeid med foreldre/foresatte Fokusområde: FORELDRE Verdiskala Samarbeid 1 - 4 Informasjon Aktiviteter Barn og foreldre/foresattes trivsel Om barnehagen REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Resultatportal I resultatportalen kan skolene/daginstitusjoner ta ut resultater fra de tre/fire kartleggingsundersøkelsene og de kan sammenligne egen institusjon med det nasjonale gjennomsnittet (snittet på alle skoler eller daginstitusjoner i LP) De vil kunne se resultater på ulike måter. Ved å se på gjennomsnittet, antall, prosent Ved å se resultatet i en 500 poengskala

Daginstitusjon: Gjennomsnitt, antall og prosent Verdiskala: JA=3, NOEN GANGER=2, NEI=1 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Daginstitusjon: BARN - 500 poengskala REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

500 poengskala - skole Elev (DK) REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

500 poengskala – skole Klasselærer (DK) REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

500 poengskala – skole Lærer (DK) REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

500 poengskala etter to (T1 og T2) kartlegginger REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Utregning av 500 poengskala – Trivsel (8spm) Gjennomsnittelig skåre for alle skoler: 26.29 (3,28) Skole X sin reelle skåre: 26.63(3,33) Standardavvik (skolers snitt): 2,91 (0,37) ----------------------------------------------------------------------------------  Differanse X-skolens skåre – alle skolesnitt = 26,63 – 26,29 = 0,34 reell differanse Differansen uttrykt i standardavvik = reell differanse/standardavvik = 0,34:2,91 = 0,12 Skolens skåre i 500 poeng = 500 + (0,12 * 100) = 500 + 12 = 512 poeng REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Tolkning av data Resultater på skole/daginstitusjon – klassetrinn - klassenivå Sammenlign med nasjonalt snitt ( alle andre LP-skoler/daginstitusjon i denne kartleggingen) Resultater på alle fokusområder Resultater på item (spørsmål) Gjennomsnittvisning, antall, prosent og 500 poengskala Se etter områder hvor skolen/daginstitusjonen skårer bra (over 500poeng) Se etter hvor det er utfordringer (under 500poeng) Se etter sammenhenger mellom de tre undersøkelsene Relasjoner – struktur – motivasjon Elev/barnesvar og lærer/pedagog/foreldresvar Relasjoner – sosialkompetanse – trivsel REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Hva og til hvem og hvordan presenteres resultater? LP-grupper/pedagogisk utvalg Medarbeidersamtale Teamsamtaler Lærermøter/pedagogisk rådsmøte Elevråd Klassedrøftelser Foreldremøter Skolebestyrelse Tenk nøye gjennom hva, hvordan og til hvem dere presenterer resultater, og vær varsom dersom det er små Klasser/barnegrupper eller få lærere/pedagoger. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST