Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Krav til dokumentasjon i kap
Administrasjon og dokumentstyring på byggeplass
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Norge rundt – og litt til
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
NAFun seminar 30. oktober 2007 Vegdekkers overflateegenskaper og funksjonskontrakter.
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Presentasjon av RISA Eier Bjarne Risa.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Grunnleggende testteori
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Internkontroll i norske kommuner
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Planlegge og prioritere tiltak
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Tilbudskonferanse Konkurransegrunnlag Asfaltarbeider Hammerfest kommune.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
1 Hvordan få jobb for Statens vegvesen – Innkjøpsordning/firmakvalifisering Temadag på Leknes, 15.februar 2011 Jan Dagfinn Monssen Kristoffer Angell Statens.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
TILBUDSKONFERANSE Fv. 205 Steinerud bru x Fv. 368 Bergerud.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Vinterdriftskurs for operatører NVF-møte Øystein Larsen Vegdirektoratet, TMT-T, seksjon Vegteknologi.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kvalitet, risiko og avvik
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Skredsikring fra 2010 til nå
Vinterdrift av kommunale veier
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Juristsamling - Ålesund
Utskrift av presentasjonen:

Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger Kommunevegdagene September 2006 Sandefjord

Bestilling…. ! Funksjonskontrakter – hva er det? Presentasjon – (lengde, mengde, omsetning - nøkkeltall) Byggherrens organisasjonen for kontraktsoppfølging Markedet i Vestfold – tilbydere… Praktiske eksempler: Etterslep Byggeledelse Kontroll Ressursbruk Avviksmeldinger Forholdet veimyndighet – byggherre – entreprenør, juridiske aspekter?

Statens vegvesen’s organisasjon er delt inn i 5 regioner Nord Midt Vest Sør Øst

Region sør er delt inn i 7 distrikter Regionkontoret for Region sør ligger i Arendal. Distriktsvegkontoret i Vestfold distrikt ligger i Tønsberg.

Statens vegvesen’s organisasjon arbeider bl.a. med Plan og forvaltning Avkjørselsaker Gravetillatelser Reklame mm Prosjektorganisasjoner Investeringsprosjekter over 50 mill Byggherre Investeringsprosjekter under 50 mill Drift og vedlikehold

Type veger Stamveg På disse tre vegtypene Riksveg har Statens vegvesen ansvaret Fylkesveg for drift- og vedlikehold Kommunale veger Private veger

Vestfold er delt inn i tre funksjonskontrakter (+ byene)

Byene Følgende bykommuner drifter deler av riks- og fylkesvegnettet i byen for Statens vegvesen. Larvik (Stavern) Sandefjord Tønsberg Horten (Svelvik)

Hva er en funksjonskontrakt for drift og vedlikehold Flerårig (4-5 år) kontrakt om drift og vedlikehold av rv+fv i et sammenhengende geografisk område Kontrakten omfatter de fleste drift og vedlikeholdsarbeider samt ansvar for tilsyn og rapportering for vegene som inngår i kontrakten De fleste arbeidsoppgavene er funksjonsbeskrevet (herav navnet funksjonskontrakt), men kontrakten kan også inneholde noen mengdebeskrevne oppgaver og bestillinger basert på ressursbruk (timeforbruk)

Prinsippet med funksjonsbeskrivelse Byggherren bestiller funksjon/tilstand på vegen som skal opprettholdes i kontraktperioden, ikke mengder som skal utføres Funksjon: beskrivelse av et objekts anvendelse eller for anvendelsen nødvendige egenskap Entreprenørens oppgave å finne ut når oppgaver skal utføres og hvordan Forutsetter god beskrivelse av standardkrav og at byggherren har stor tillit til entreprenøren!

Fordeler med funksjonsbaserte kontrakter Fokus på ferdig produkt, ikke på metoder, utstyr, materialer og mengder Enklere for bestiller, mindre planlegging Overlater ansvar for løsninger til utførende - større frihet => mer effektiv drift - større ansvar => større risiko hos entreprenør Konkurranse også om gode løsninger Utfordring: kravbeskrivelse og oppfølging

Oppgaver i funksjonskontraktene: Innhold vil variere fra kontrakt til kontrakt avhengig av vegnett, trafikk, klima og tilstand Ulike prinsipper for bestilling brukes i samme kontrakt: Funksjonsbasert rundsumpris (mest vanlig) Mengdebasert beskrivelse med enhetspriser Bestilling basert på ressursbruk og timepriser Utbedring av etterslep

Oppgaver som vanligvis ikke inngår i funksjonskontraktene: Asfaltarbeider unntatt lapping av hull Vegmerking Større vedlikehold av bruer og kaier Vegbelysning Elektrotekniske installasjoner i tunneler Trafikksignallys og utstyr for overvåking og styring, bortsett fra ytre renhold

Veglengder i Vestfold I tillegg kommer veger i by-kontraktene Vegtype Nord-kontr. Øst-kontr. Sør-kontr. Total veglengde Riksveg (og stamveg) 326 108 206 640 Fylkesveg 204 120 318 642 G/s-veg 49 81 64 194 I tillegg kommer veger i by-kontraktene

Funksjonskontrakter Hver kontrakt utlyses på anbud hvert 4 eller 5. år Entreprenøren har ansvaret for all drift og vedlikehold etter angitt standard i kontraktsperioden Byggherre (4 personer i Vestfold) følger opp entreprenørene og bykommunene

Planer som skal vedlegges tilbudet Vinterberedskap og vinterplan periode, beredskapsordninger, roder, mm Trafikkberedskap - ordninger, tilgjengelig utstyr, lagring av utstyr mm Bemanningsplan for egne ansatte - antall personer, identifisering av funksjon/oppgaver Oversiktsplan for hovedaktivteter (grov årsplan) Tilbyders planer for helse, miljø og sikkerhet (HMS) Oversiktsplan for håndtering av etterslep identifisere etterslepet, og grovt angi hvordan dette skal håndteres, også etterslep som ikke skal fjernes NB: Tildeling av kontrakt innebærer ingen godkjenning av planer, og tilbyder er kontraktsmessig ansvarlig dersom planene ikke oppfyller kravene

System for oppfølging av drift og vedlikehold SOPP Hensikt: Sikre at vi får den varen vi betaler for Gjennom oppfølging av kontrakts-bestemmelsene Dokumentere hvordan vegene er vedlikeholdt Gjennom stikkprøvekontroller på veg

Oppfølgingen skjer ved: Byggherren beskriver krav til dokumentasjon – dvs. hva og hvordan Entreprenøren lager system for å skaffe denne dokumentasjonen Byggherren kontrollerer om entreprenørens kvalitetssystem fungerer tilfredstillende Stikkprøvekontroller på veg Kontroll av at HMS- og andre administrative krav følges

Når skal det kontrolleres ? Kontrollene tilpasses klima og værforhold gjennomføres når det har vært behov for tiltak etter at tiltakstiden har gått ut for eksempel for vinterdrift Hyppigheten tilpasses erfaring med kvaliteten på arbeidet. holdes kravene, kan frekvensen reduseres holdes ikke kravene, økes antallet kontroller Minimum er 1 kontroll pr. måned pr. kontrakt

Generelle erfaringer….. ! De fleste entreprenørene har en god trafikkberedskap. Flinke til å fikse ting som ikke er som de skal være….. når de får beskjed av byggeleder eller VTS Entreprenørene er skal registrere avvik, men vi føler at det kan de nok bli flinkere til….

Hva skaper konflikter Ulik tolking av teksten i kontraktene. Utydelige krav i kontraktene. Manglende kompetanse, resurser og / utstyr hos entreprenørene. Entreprenørene tjener ikke penger. Ekstraordinære værforhold – regn – underkjølt regn – mye snø. Skjev risikofordeling. Manglende registrering av etterslep og vegelementer. Manglende forståelse for helhetsansvaret for driften av vegen

Bedre samspill Viktig at ”partene” lærer hverandre å kjenne på ”godt og vondt” så tidlig som mulig. Oppstartmøtene kjøres over to dager Byggemøter med korte intervaller det første halve året. Oppståtte konflikter som ikke raskt lar seg løse i byggemøtene løftes ut til særmøter

Bedre samspill Viktig at byggeleder og anleggsleder har nok myndighet Byggeleder må lede byggemøtene, myndighet må være definert og lik i alle kontrakter Kjøreregler for hvordan konflikter skal løses. Nivåene på begge sider av ”bordet” under forhandlinger bør avklares Etablering av bransjeråd for prøving av evt. konflikter bør vurderes