MN-fakultetets satsing på utdanningskvalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Solveig Kristensen, Studiedekan
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Effektiv undervisning
Senter for læring og utdanning
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Velkommen til seminar STUA2017 – Mennesket i endringsprosesser
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Strategi for Nord universitet 2020
Overordnet strategi SV-fakultetet
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Pedagogisk merittering
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

MN-fakultetets satsing på utdanningskvalitet Knut Mørken MN-fakultetet Matematisk institutt STUA-møte 3. april 2013

Hvor viktig er utdanning? Utdanning er vårt viktigste grensesnitt mot samfunnet Myndighetene er svært opptatt av utdanning – grunnlaget for framtidig verdiskaping Enkleste måten å heve forskningskvaliteten ved UiO? Samarbeid om utdanning/undervisning er godt utgangspunkt for forskningssamarbeid Utdanning er ikke et nullsumspill! Det er mulig å bli blant de aller beste i Europa på utdanning!

Hvis utdanning er viktig… Er det noen grunn til at vi ikke bør sikte mot kontinuerlig forbedring av utdanningen?

Utgangspunkt Utdanning og dermed utdanningsforbedring er avgjørende viktig! Myndighetene krever breddeutdanning Her fokus på bachelorutdanning

Status for utdanning Slett ikke verst!!

NOKUT mener det er særlig viktig å få fortgang i arbeidet med bedre ledelse og organisering av studieprogrammer, fordi det er her skoen trykker. Mørland mener også at de ansatte ved universiteter og høyskoler må rette mer oppmerksomhet mot studentene. - Selv om bildet er nyansert, merker vi at fagfolkenes hjerte i mange tilfeller ligger nærmere forskning enn utdanning. Det er fagfolkene som er nøkkelen til å nå målene i kvalitetsreformen, sier han.

Vår respons? Vi bør i det minste vurdere nøye om vår utdanning er som den bør være. Mange gode tanker i KD, NOKUT, UiO og fakultetsledelsen Endring krever nytenkning og ledelse Eventuell endring må kommuniseres til og implementeres på grunnplanet

Hva er egentlig problemet? Ingen podcasts? Gammeldagse forelesninger? Ikke på Facebook? Stort frafall? For dårlig oppfølging? For lite veiledning? Ingen systematisk forbedring? For lite seminarundervisning?

Utdanningsmodeller

Tradisjonell tilnærming Læring Undervisning Gode kandidater Vi stiller med undervisning Læring skjer Gode kandidater produseres

Tradisjonell tilnærming Læring Undervisning Gode kandidater Utvikling via små justeringer Viktige sider av utdanningen som mangler? Er modellen god nok?

Lykkes faglig og profesjonelt Alternativt fokus Læringsmiljø Innsatsfaktorer Lykkes faglig og profesjonelt Gode kandidater Utdanningsvisjon for MN-fakultetet:Våre studenter skal lykkes faglig og profesjonelt

Alternativt fokus Læringsmiljø Innsatsfaktorer Lykkes faglig og profesjonelt Lykkes faglig og profesjonelt Lykkes faglig og profesjonelt Våre utdanningsprogrammer bør designes ut fra den ønskede endelige kompetansen til kandidatene

Lykkes faglig Mulige momenter: Er det faglige elementer som mangler? Grunnlag som gir bredde, ikke start på spesialisering Kompetansen er mer enn summen av enkeltelementene

Implementasjon av helhetsperspektiv Bredt felles grunnlag gir mulighet for: Helhet på tvers av emner samme semester Forutsetter begrenset valgfrihet Helhet på tvers av ulike semestre Forutsetter at emner tas i gitt rekkefølge

Baklengsdesign i praksis Læringsmålene for programmene må gi føringer for læringsmålene for emnene Læringsmålene må gi retning til undervisningen og eksamen Eksamen må brukes til justering av undervisningen: Er læringsmålene nådd? Læringsmålene må stadig vurderes Constructive alignment Teaching for Quality Learning at University: What the Student does John Biggs og Catherine Tang

Om læring Learning takes place through the active behaviour of the student: it is what he does that he learns, not what the teacher does. Ralph W. Tyler (1949)

Alternativt fokus Hva vil det si å lykkes profesjonelt? Læringsmiljø Innsatsfaktorer Lykkes faglig og profesjonelt Lykkes faglig og profesjonelt Hva vil det si å lykkes profesjonelt?

Bevisstgjøring på egne ressurser Lykkes profesjonelt Bevisstgjøring på egne ressurser Metaperspektiv Fra Kompetanse 2020, UiB

Bevisstgjøring på egne ressurser Bør utvikles under studiene! Kan ikke pakkes inn i et emne – må dryppes hele tiden – helhetsperspektiv Må frontes av vitenskaplige ansatte Er nyttig også under studiene! Valg av læringsstrategi, faglige valg, …

Læringsmiljø Vi må tilby et godt læringsmiljø Lykkes faglig og profesjonelt Innsatsfaktorer Vi må tilby et godt læringsmiljø Kan ikke lastes ned fra Internett!

Hva trenger studentene?

Maslows behovshierarki Mat, vann, søvn, sex, … Trygghet: Fysisk, arbeid, ressurser, moral, familie, helse, eiendom Vennskap, familie, intimitet Selvrespekt, selvtillit, prestere. respekt av andre, respekt fra andre Moral, kreativitet, spontanitet, problemløsing, fordomsfrihet, aksept av fakta Fysiologisk Trygghet Kjærlighet/tilhørighet Respekt Realisering av potensiale

Relevans for læringsmiljø «skummelt» Redusert «fare» Student Søke det velkjente Søke utvikling læring Redusert motivasjon Økt motivasjon Bør være med i vurderingen hele tiden!

Trygghet og tilhørighet Det grunnleggende behovet som må tilfredstilles er trygghet og tilhørighet – gode relasjoner – dra folk mot læring Kjent fra elementær psykologi Kjent fra studentsamtaler (ForVei) Uten dette svikter mange andre tiltak!

Trygghet og tilhørighet Må adresseres fra dag 1, for alle studenter Med dette som grunnlag kan studentene selv ta mye av ansvaret for læringsmiljøet I tillegg: Fravær av negative elementer i utdanningen Positiv motivasjon for læring

Kontinuerlig forbedring

Lykkes faglig og profesjonelt Modell for utdanning Målinger Læringsmiljø Innsatsfaktorer Lykkes faglig og profesjonelt Vi må vurdere om våre kandidater lykkes faglig og profesjonelt (eksamen etc.) Vi må vurdere om læringsmiljøet er godt. Må lede til kontinuerlig forbedring av utdanningen

Hvordan får vi til dette?

Gjennomføring Systematisk bruk av baklengsdesign Samsvar mellom læringsmål, undervisning og evaluering Bevisst arbeid med læringsmiljøet Læring, ikke undervisning! Hva mer? Historie fra i høst, MAEC, FAM, MIT

Gjennomføring Avprivatisering – utdanning må bli et positivt fellesprosjekt for alle grupper av ansatte og studenter! Frigjør kreativitet og gir naturlig kontinuerlig utvikling Historie om MIT-studenteneOmForløse ønske om utvikling og forbedring og energi til å sette det ut i livetForskning - trygt på kontoretUndervisning - for mange trygt alene

Utdanning Education is what survives when what has been learned has been forgotten. B. F. Skinner

Abraham Maslow (1908–1970) The key question isn't “what fosters creativity?" But it is why in God's name isn't everyone creative?

Kultur for utvikling Som studentene bør også lærerne være i kontinuerlig læring, både innen forskning og undervisning Og alle andre ansatte bør også være i læringsmodus med tanke på kontinuerlig utvikling av utdanningen

Mest grunnleggende utfordring Etablere en omgivelse (kultur) som oppmuntrer til kontinuerlig læring og utvikling, individuelt og kollektivt

Gjelder deg og meg i forhold til utdanning! Ansattmiljø For «skummelt» Redusert «fare» Ansatt Søke det velkjente Søke utvikling læring Redusert motivasjon Økt motivasjon Gjelder deg og meg i forhold til utdanning!

Lykkes faglig og profesjonelt Ansattutvikling Målinger Utviklingskultur Innsatsfaktorer Lykkes faglig og profesjonelt Kompetansen som er ønsket må verdsettes En forutsetning for å lykkes er endret kultur Målet er kontinuerlig utvikling av kompetansen

Fra CSE

Største utfordring er ikke-faglig Den største utfordringen med endret utdanning er menneskelig/organisatorisk: Enighet om overordnede mål Bredt samarbeid for å få helhetlig implementasjon på tvers av grenser Tverrfaglighet Top-down—bottom-up Samhandling med studentene Tålmodighet, og litt insentiver Hvorfor har ikke jeg gjort noe med dette før? CSE: I utgangspunktet faglig prosjekt - trygt for vitenskaplige Skjønte etter mange år at nøkkelen var samhandling Hanne - sekretær - har jobbet i kulissene: Forankret, hentet inn 1 mill Hanne og jeg på tur Skjønte mulighetene som ligger i bred samhandling om utdanning Ut av siloene - jobb som Hanne Vitenskaplige, adm, tekniske, studenter Pedagoger, psykologer

Samhandling Vi hjelper hverandre til å bli gode Jeg har øye for å forløse ressursene som bor i deg Personlig læring og utvikling til UiOs beste Robin, Ingrid etc.

Ansattmiljø Ansatt utvikling læring Redusert motivasjon Søke det velkjente utvikling læring Redusert motivasjon Redusert «fare» Økt motivasjon For «skummelt»

MN-fakultetets satsing på utdanningskvalitet Knut Mørken STUA-møte 3. april 2013

MN-fakultetets satsing på utdanningskvalitet Knut Mørken og Hanne Sølna STUA-møte 3. april 2013

Kultur for læring

Senter for fremragende utdanning (SFU) Målsetting Forbedret utdanning for fakultetet, hele UiO, nasjonalt (via UHR/NRT) Innhold Rammene som er skissert over

Senter for fremragende utdanning (SFU) Helhet i programinnhold Systematisk evaluering for forbedring Inkluderende og utviklende læringsmiljø Utdanning som fellesprosjekt for ansatte og studenter Kultur for læring For ansatte For studenter

Senter for fremragende utdanning (SFU) Konkret: Utgangspunkt i metodeundervisningen de 2-3 første semestrene Nær kontakt med de lokale miljøene Samlokalisering på fakultetet 1-2 dager i uka med lunsj, seminarer etc.