RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon. Vurdering for læring på vårt trinn Trinnet Fag Sosialt Rutiner Aktuelt fra foreldrekontaktene Info fra foreldrekontakter Valg av foreldrekontakter Annet
VFL ( Vurdering for læring) Konsentrasjonsdyr Mål for timen Vurdering av tima Mini tavle Tommel opp/ned Smilefjes (leseleksa) Læringssamtaler Læringspartner
VFL ( Vurdering for læring)
Følger kartleggingsprogram for Rælingsskolen Kartleggingsprøver i norsk og matematikk er obligatorisk. Alle teller, digital kartlegging i matematikk
Lesetrening hver dag Leseleksen leses sammen med en voksen Les på et tidspunkt når barnet er opplagt Leseleksen er nivådelt Repetert lesing Fonologisk trening (uttale av lyder) Hvis dere strever med lesingen, gi beskjed til kontaktlærer Bruk skriving i hverdagen. Vis at det kan være et nyttig redskap: Skriv lapp/beskjed, handleliste, ønskeliste, brev, kryssord…
Leseveiledning Bruk lyden, ikke navnet til bokstaven Syng lydene sammen S-O-L Understrek lesingen med peking Nøyaktig lesing ( endelser og småord) Stopp når eleven leser feil ( selvkorrigering) Lange ord kan deles i stavelse rHøyfrekvente ord Ukas ord kommer på uketesten
I i L l O o V v S s U u E e A a Ø ø R r T t N n J j F f Å å Y y M m Bokstaver vi har lært I i L l O o V v S s U u E e A a Ø ø R r T t N n J j F f Å å Y y M m G g K k D d H h
Ressurslærer i norsk Smågrupper En til en Veiledning
Matematikk Øve på å telle til hundre Tiervenner Spille spill Automatiser hoderegning Bruk matte i hverdagen
Psykososiale læringsmiljøet På skolen: Lekegrupper på lekerommet Lekeavtaler Spill Klassemøter Guttemøter/Jentemøter Steg for Steg Sosialt mål Avtaler med elever Samarbeid med skole/hjem Fadderordning Trivselsledere
Klasseledelse Samarbeid mellom elever og lærere for å utarbeide regler for elevatferd/tipsplakat Samarbeid mellom lærerne på trinnet Tydelig kommunikasjon mellom lærer og elev Forpliktende samarbeid med foresatte Vi står sammen – det gir resultater
Lærerens forventninger til elevene Rutiner Rutiner i klassen - Oppstilling ute, håndhilse, mål for timen, klasseregler, prat med enkelt elever. Lærerens forventninger til elevene Ro i timen, arbeidsinnsats, riktig skoleutstyr, presis til timen, orden i skolesakene (bøker, pennal), følger med på undervisningen Samarbeid hjem/skole Les ukas mål og lekser sammen med elevene, se over lekser, gi tilbakemeldinger på hvorfor lekser ikke er gjort, foreldre må vise interesse for elevens utvikling og arbeid, snakk positivt om skolen, snakk positivt om skolearbeid VIKTIG Å RYDDE I DEN RØDE MAPPA!