Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldremøte 1. trinn.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldremøte 1. trinn."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldremøte 1. trinn

2 DAGSORDEN REFERENT Liland skole sin hjemmeside
Ordensreglement for Bergen kommune Kapittel 9A i opplæringsloven om elevenes skolemiljø. Endrete regler i forbindelse med søknad om permisjon Ukeplan på nett Rutiner på 1.Trinn Timeplan Ulike fag Lekser og oppfølging Informasjon om klassen og rutiner Valg av representanter til FAU Valg av miljøkontakter Annet

3 Skolens nettsted www.bergensskolen.no/liland
Skjema: permisjon, frukt …. Ordensregler for skoler i Bergen kommune Handlingsplan mot mobbing

4 Psykososialt miljø I tråd med Kunnskapsløftet skal arbeidet med sosial kompetanse gjennomsyre all opplæring. For å utvikle elevenes sosiale kompetanse skal skolen legge til rette for at de i arbeidet med fagene og i virksomheten ellers får øve seg i samhandling og problem- og konflikthåndtering.

5 Lovendringen vil tre i kraft 01.08.2017.
Opplæringsloven kapittel 9a pålegger skolen å drive et kontinuerlig arbeid for å sikre at skolemiljøet fremmer elevenes helse og trygghet. Stortinget vedtok i juni 2017 en lovendring til opplæringslovens kapittel 9A om elevenes skolemiljø. Lovendringen vil tre i kraft Formålet med lovendringen er å styrke rettssikkerheten til elevene samt å tydeliggjøre kravene til hva skolene skal gjøre. De viktigste endringene er: Skolene skal ikke lenger skrive enkeltvedtak i denne type saker Skolen får en tydeligere aktivitetsplikt En håndhevingsordning erstatter dagens klageordning Skolen får en tydeligere informasjonsplikt overfor elever og foresatte

6 Permisjon for elever i bergensskolen
Bergen kommune ser det som viktig at elevene deltar i den ordinære opplæringen og det oppfordres til å avvikle ferier i skolens ferier eller fridager. Permisjonssøknader må sendes i god tid på forhånd. Permisjonsbestemmelsen Permisjonsbestemmelsen i opplæringsloven § 2-11 er delt i to ledd. Av første ledd fremgår det at eleven kan ha rett på permisjon i inntil to uker, dersom dette vurderes som forsvarlig. Hovedregelen når det gjelder retten til permisjon etter opplæringsloven er at det skal foretas en forsvarlighetsvurdering før permisjon kan gis.

7 UKEPLAN

8 RUTINER PÅ 1.TRINN Stille opp på Lerkeplassen om morgenen
Henge sekk og yttertøy fra seg i gangen Ta på innesko Stille opp på gangen og håndhilse Levere meldemappe Holde orden på garderobeplassen sin

9 TIMEPLAN

10 STASJONSUNDERVISNING
MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 8.30 9.015 NORSK Samling Ukens bokstav Digitale plattformer Salto ABC-bok  Forberedelse til neste ukes bokstav Lesekorpset 9.15 10.10 SAMLING STASJONS- UNDERVISNING Samling: Synge les dikt Språkbevissthet: Lyder i ord MATEMATIKK Ukens mål Tall- og mengdebegrep Lek med tall og mengde ENGELSK MATEMATIKK  KRLE UTELEK 10.40 10.45 11.30 Lunsj og frilek 12.15 TUR TEMA STASJONSUNDERVISNING MED FADRE KUNST OG HÅNDVERK 12.25 13.10 13.15 14.00 Tekstskaping fra tur

11 NORSK Fokus på lesing. Vi må lære barna å skille mellom Bokstavnavn Bokstavlyd

12 Lyder i ord

13

14 I leseopplæringen jobber vi daglig med språklig bevissthet
Likelydende ord: bil - pil, kule - gule Rimord: kake - bake Ord som har ulik betydning: en klype - å klype Lyder ut lyder i ord: første lyd i ord – lyd inni ordet – siste lyd i ord Trekke sammen lyder i ord Stavelser i ord Lange og korte ord

15 Her er sil - sol. Hva er likt i de to ordene?
Eksempel: Her er sil - sol. Hva er likt i de to ordene? Jeg heter Anne. Hvem andre begynner på samme lyden..? Hører du a i mål? Hva er siste lyd i SOL? Hva er første lyd i SOL? Hvilken lyd hører du inni ordet SOL? Hva sier jeg: m o r (viktig for leseopplæringen) Hvilke lyder hører du i MOR? Hvor mange lyder er det i ordet FOLE?

16 Utvikling av lesekompetanse er en livslang prosess
Lesing er avkoding x forståelse Å ha et godt begrepsapparat er nødvendig for leseforståelsen

17 Svak fonologisk bevissthet er en faktor som kjennetegner mange elever med lese- og skrivevansker.
HVA GJØR VI DA? Det er evnen til å dele opp ord i fonemer (lyder) som har vist seg å ha størst betydning når barn skal lese og skrive.

18 Leselekser

19 Hva kan dere gjøre hjemme?
Gir ros og oppmuntring. Hør barnet ditt litt i lesing hver dag (modellerer og bygg stillas)! Hjelp barnet til å gjøre sitt beste! Gi skolen skriftlig tilbakemelding dersom lekser ikke er blitt gjort. Ta kontakt med skolen dersom noe er uklart eller ønsker tips og råd Snakk positivt om skolen

20 MATEMATIKK

21 I løpet av året skal eleven blant annet kunne:
Kunne addisjon + og subtraksjon - til 20 Telle oppover og nedover på tallinjen fra et tilfeldig valgt tall Telle med 2- og 5-omgangen Bruke strategier for å addisjon + og subtraksjon – opp til 20 Kunne tall-kamerater for tall opp til og med 10 Kjenne igjen og veksle/bruke myntene 1kr, 5kr, 10kr og 20kr

22 Hverdagslige aktiviteter for å bygge opp begrepsapparatet:
Dekke bord (hvor mange av hver?) En til en korrespondanse Leke med penger (verdi og veksling) Spille spill med terning og flytte Snakke om hva klokken er Dagene i uken Snakke om årets måneder og årstider

23 KLASSEREGLER STEG FOR STEG FADDERE UTELEK INNELEK

24 Rutiner som gjør hverdagen lettere for både elever og lærere:
Kom tidsnok om morgenen Legg meldingsboken åpen i meldemappen slik vi rask kan se om det er melding. Ha orden i sekken Les meldemappen hver dag Tøm meldemappen for skriv

25 PRAKTISK INFORMASJON Innesko med tett såle. Crox et godt alternativ
Bytteklær. Nok med ett sett på SFO Regntøy og støvler hver dag. Ta hjem i helgene

26 VENNEGRUPPER BURSDAGER MILJØKONTAKTER VARA FAU

27 TAKK FOR FREMMØTE OG VEL HJEM


Laste ned ppt "Foreldremøte 1. trinn."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google