Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole… www.nordrebydel.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Salten politidistrikt KONTAKTMØTE MELLOM SALTEN REGIONRÅD OG POLITIMESTEREN I SALTEN 21. NOVEMBER 2008.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Venner som hjelper andre
KrFs alternative budsjett for Randaberg Kommune 2014 Budsjettet i Randaberg 2014.
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Forebyggende arbeid satt i system
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
- Utvikling siste 10 år.  Tall på dager/timer ferie og fritid er kraftig redusert ◦ utviklingen på tilskudd følger ikke kostnadsutviklingen.  Timeprisen.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Frognmarkas Venner. Ønsker vi en kommune med innbyggere?  Vi mener at reguleringsplanen ikke belyser de samfunnsmessige konsekvenser  Dette gjelder.
Folkemøte Aksjon 2004 Torsdag 30.september 2004.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Bidra på Anleggsdagen 2009! Den 29. august i år går idrettslag, forbund og kretser over hele landet ut i sitt nærmiljø for å vise at noe må gjøres med.
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Erfaringer fra årets inntak og formidling Inntakskontoret Siri Halsan.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Økonomiplan Rådmannens forslag 25. november 2008.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
- Hva må til for at vi skal få kulturhus og høyskolesenter ? - Hva er status i skoleprosjektet? Et attraktivt Rana i årene fremover.
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
Koalisjonens forslag til endringer av budsjettet vedtatt av formannskapet Fremsatt av bystyrerepresentantene for Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti,
Fridalen Lever! Deputasjon Komité for oppvekst 26. oktober 2006.
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Rådmannens forslag til økonomiplan
5000 medlemmer 80 lokallag Best kjente miljøorganisasjonen i Norge Alle aktive er under 26 år.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Hobøl kommune Hva gjør Hobøl kommune for å gi tjenester etter nasjonale føringer ?
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kommunestyremøte - skolestruktur
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Demografikostnader Luster kommune ( )
Kommunen og Fylkeskommunen
Rådmannens budsjettfremlegg
Kommuneproposisjonen 2017
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…

Ny skole i Nordre Bydel Hvorfor må vi samles? Den 8. desember 2008 fattet bystyret et vedtak om ny ungdomskole på Nøkkeland med flerbrukshall, svømmebasseng, kunstgressbane, samt mulighet for mat, helse og musikk – Et kulturhus med skole i Nordre Bydel. Mange beboere, lærere og foreldre har opp gjennom årene jobbet for dette med oppmøter, fakkeltog og skriv. En prosess som har vart i over 11 år. Det pågår nå en politisk prosess for å omgjøre vedtaket igjen, og det er viktig at vi samles i Nordre bydel for å kjempe i mot endring av vedtaket.

Ny skole i Nordre Bydel Hvorfor opprettholde vedtaket? Opplagte argumenter for hvorfor vedtaket bør opprettholdes: – Falleferdige bygninger og arbeidsmiljø – Frustrasjon hos lærere, elever og foreldre – Lokal engasjement som kan forsvinne – En bydel som har sterkt behov for et løft Men primært handler dette om vår bydel. Det handler om en bydel som har blitt neglisjert i mange år. Argumentasjonen for å reversere vedtaket, er mange ledige skoleplasser i nordre bydel og manglende kommuneøkonomi.

Ny skole i Nordre Bydel Mange ledige skoleplasser? Totalt er det ca. 600 elever i Nordre Bydel pluss ca. 500 elever på Verket Skole. Det blir hevdet at det er ”et par hundre” skoleplasser ledige. I den kommunale arealplanen ( ) er det i ”Kambo-byen” lagt opp til nye beboere innen 5-10 år. Erfaringsmessig vil det gi et behov for ca. 500 skoleplasser i Nordre bydel. Skoleplasser er beregnet i forhold til antall elever pr. klasser ( 28/30 elever pr klasse fordelt 60 m2 ) og m2 pr. elev. Dette tilhører fortiden… Den nye skolen med kunnskapsløftet stiller andre krav til den ”nye skolen” - flerbruksanlegg, skolemiljø, IKT/realfag, økt lærertetthet, fysisk aktivitet, etc.

Ny skole i Nordre Bydel Manglende økonomi? Totalt er budsjettet på 1,5 mrd. kr. Nettoinvesteringer i skole er estimert til 75 mill. NOK og 110 mill. kr i flerbrukshall Denne investeringen innebærer årlige rentekostnader på 15 mill. kr, som vil utgjøre ca. 1,0 % av kommunens budsjett. Moss Kommune bruker mindre på skole ( kilde : KOSTRA 2008) enn sammenlignbare kommuner. Administrasjonen og bystyret ”redder” ikke kommuneøkonomien med å spare på denne investeringen.

Ny skole i Nordre Bydel Manglende økonomi? Moss Kommune har siden innføring av eiendomskatt i 2005 hatt en ”god økonomi”. Det siste året har driftskostnader, spesielt innenfor pleie- og omsorg, lavere utbytte fra Østfold Energi og mindre inntekter ( moms og lavere eiendomskatt ) bidratt til en negativ resultatutvikling. Det er årsakene til resultatsvikten som må håndteres, og ikke kompenseres gjennom at andre sektorer må redusere sine ambisjoner eller investeringer. Fokuset på Nøkkeland Skole blir helt feil utgangspunkt.

Ny skole i Nordre Bydel Manglende økonomi eller omdisponeringer? Moss Kommune skal øke rammene innenfor andre sektorer på bekostninger av skole i årene frem mot 2012 i.h.t. økonomiplanen Et eksempel er innenfor pleie- og omsorg hvor rammene skal økes med 80 mill. NOK pr. år frem mot 2012 og at det totalt skal investeres 240 mill. NOK Eiendomskatt på 3,5 % i dag gir i dag ca. 70 mill. NOK pr. år. En dobling ( maks 7 % ) vil gi en økt inntekt på 70 mill. NOK pr. år. Er det ikke realt å si at dette handler om omdisponering av kommunens midler fremfor manglende økonomi ?

Ny skole i Nordre Bydel Er det å satse på skole en utgift eller en inntektservervelse ? En ekstra skoleplass koster i snitt ca kr pr år pr innbygger i Moss. En ekstra skoleplass vil tiltrekke seg foreldre som gir økt skatteinntekt til kommunen ( bare økt eiendomskatt vil dekke merkostnaden med skoleplass ) I tillegg til at dette vil tilrekke seg arbeidsplasser, yngre og ressurssterke innbyggere, vil ”skoleelever” bli fremtidige skatteinntekter. Er økt satsning på skole en utgift eller er det et satsning for fremtidig inntektservervelse ( investering ) ? Er det da riktig å prioritere ned skole ?

Ny skole i Nordre Bydel For mye på skole og skolebygg i Moss Kommune ?

Ny skole i Nordre Bydel Et bydelsprosjekt, ikke bare en nye skole Siden syttitallet har denne bydelen fra politisk hold blitt neglisjert og nedprioritert i forhold til behov for ressurser og tilrettelegging. Ny ungdomskole på Nøkkeland med flerbrukshall handler om mer enn en ny skole. Det handler om vårt nærmiljø og vår bydel. – Det handler om å samles om noe og få troen på et bedre nærmiljø i vår bydel. – Det handler om respekt for alle de foreldre, lærere og beboere som har kjempet for dette i mer enn 11 år, og igjen blir avvist. – Det handler om å verne om lokaldemokrati understøttet av et lokalt engasjementet.

Ny skole i Nordre Bydel En neglisjert bydel ? Nordre bydel kommer dårligere ut i den offisielle levekårundersøkelsen enn snitt i landet og kommunen generelt. Dette er konsekvensene av politisk unnlatenhet overfor en bydel over flere tiår. Manglende avklaringer i forhold til nye ungdomsskole føyer seg inn i rekken av eksempler på mangelfull satsning på Nordre Bydel. En ny skole med flerbrukshall, vil være et løft for alle beboere i bydelen og hindre økt klasseskille mellom bydeler i Moss Kommune.

Ny skole i Nordre Bydel Hvem er vi, beboere i Nordre bydel? Totalt er vi ca beboere som står for opptil 25 % av befolkningen i Moss Kommune. Totalt 5000 potensielle velgere. I Moss var det totalt som stemte i 2007 ved forrige kommunevalg. Det er ikke bystyret eller administrasjonen som bestemmer over vårt nærmiljø. Det er vi. Men vi, beboere i Nordre Bydel, må stå samlet om felles behov og ønsker.

Ny skole i Nordre Bydel Beboere i Nordre Bydel, stå samlet! Prosessen har pågått i over 11 år. De som har vært involvert; foreldre, barn, lærere og beboere generelt, har blitt holdt for narr. Skal vi sette oss i offerrollen? Eller skal vi stå sammen mot at intet bystyre eller administrasjon skal komme i mellom beboere og deres behov og ønsker i sitt nærmiljø. Vi må sørge for gjennomslag, enten det innebærer at deler av bystyret eller administrasjonen må avvikles.

Ny skole i Nordre Bydel Stå samlet om en felles kamp! Ja til Nøkkeland Skole fordi våre elever, lærere og foreldre fortjener det. Både for dagen i dag, men også for årene som kommer. Ja til Nordre Bydel fordi en generasjon har blitt neglisjert i forhold til andre bydeler. En ny skole, et flerbruksanlegg – et kulturhus. Ja til Lokaldemokrati fordi vår mening skal bety noe og at vi kan påvirke vår eget nærmiljø, skolemiljø og bydel.

Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…