Lærevansker Generell status Synsvansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Ressursskoler i sørsamisk område
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Henvisning til PP-tjenesten
Læringsakademiseminar hos Isonor/Trondheim
”nye” Rådgiveren Kurs for testoperatører
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Veilederen - 3 Kurs for testoperatører
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Fagseminar - synshemming
Tester og opplæringsprogrammer
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon.
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Eldrid Hodneland Rasmussen
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Vi viser deg veien! DROPP - INN konseptet ”Smi mens hjernen er varm” Ungdom er ferskvare og går ut på dato Prosessuelt arbeid med marginalisert ungdom.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Testing/avklaring av lærevansker
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Forkurs, TRES og Y-veien
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Mulighetenes Oppland Oppland fylkeskommune Fagpolitisk utvalg Østlandssamarbeidet Assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken 1. Februar 2016.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Mandat og rammeverk for evalueringen
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Fagforbundet Vest-Agder
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Bergen Voksenopplæring skole og kompetansesenter
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

Lærevansker Generell status Synsvansker Presentasjon for Aetat Kristiansand Mars 2006 Hans Petter Thorvaldsen og Silje Liberg

Agenda 0830-1030 Omvisning i nye lokaler Hva er Lærevansker - status Synet vårt – synshemmedes situasjon Demonstrasjon av hjelpemidler 1030-1100 Aetat Avdelingsmøte 1100-1130 Lunsj 1130-1200 Prøve tester, samtale med elever etc

Status på Lærevansker 1 million voksne leser og skriver dårlig 33 prosent av alle voksne i Norge, nesten 1.1 millioner mennesker, leser så dårlig at de har problemer med å mestre kravene i arbeidslivet. 4 av 10 voksne nordmenn har dårlig eller meget dårlig tallforståelse. (Tall fra ALL- undersøkelsen som har undersøkt voksnes lese- og mestringskompetanse – 2005).

Så hvorfor er vi her????? Nøkkeltall fra Aetat – februar 2006 Helt arbeidsledige 71.764 Yrkeshemmede 92.220 Søker attføring 2.834 Kartlegging 12.377 Venter på tiltak 13.383 Arbeidsmarkedstiltak 63.626 Artig (og noe useriøs???) bruk av statistikk Minst 30% av yrkeshemmede har lærevansker (Aetat ARK Oslo sier 40-50%) Dette bør da være 30.000 Vest Agder har 3903 yrkeshemmede i februar 2006. Hvor mange har lærevansker??

Hva er NetPed NetPed er et kompetansesenter innen opplæring og testing av personer med lærevansker. Vi er 8 medarbeidere – hvorav 3 spesialpedagoger, synspedagog og 1 psykolog. Vi er i dag en sentral nasjonal aktør, og ønsker å videreutvikle oss både nasjonalt og internasjonalt. Virksomheten er tredelt og har følgende fokus: Tester og opplæringsprogrammer Utvikle og formidle nettbaserte tester, opplæringsprogrammer og –hjelpemidler. Læringsakademiene Skape nasjonal fokus på lærevansker Utvikle og drive nettverket av Læringsakademier - inkl etablering, utvikling og gjennomføring av daglig drift (være kompetansesenter for alle Læringsakademier) Lokal opplæringsvirksomhet (eget LA) Gjennomfører testing, avklaring og opplæring av elever med lærevansker i Kristiansands området. Dette inkluderer nyetablert satsing på synsvansker. Kvalitet i opplæring gir grunnlag for produktutvikling og erfaringsoverføring til læringsakademier. Undervisning er individuelt tilrettelagt for samtlige elever. Opplæring gjøres på grunnskole/videregående skole nivå samt opplæring i data, økonomi/IT, regnskap etc. Omfang på opplæring søkes å være stabilt ( ca 30 elever).

28 Læringsakademier pr mars 06 Utstrakt samarbeid med Aetat og andre offentlige instanser (Forsvaret, videregående skoler etc). Læringsakademiene kan levere: Testing og avklaring av lærevansker – med tilhørende sakkyndig vurdering. Tilrettelagt opplæring for personer med ulike typer lærevansker. Ibestad Komp Bodø Ind Minar Reko Isonor Ole Vig vgs Sandane Ind Hadeland Prod As Rehabil Lettindustrier Industritjeneste Unikum Indico Ilas Åstvedt Ind Tepas Haugaland Ind Østfold Kompetansesenter Unikom Krapfoss Industrier IØI kompetansesenter Industriprodukter Allservice AS Dias Menko iFokus Mandal Ind Lillesand Prod NetPed

Hvordan brukes Læringsakademiene i dag Eksempler på hvordan Læringsakademiene brukes ulike steder i Norge Aetat lokal Avklaring og tilrettelagt opplæring for personer på attføringstiltak som får problemer i tiltak. Tilrettelagt opplæring for personer på attføring og som har påviste Lærevansker (lese- og skrivetrening, grunnskoleoppl., vgs fag etc etc) Tilrettelagte fagkurs (data, regnskap mv). Arbeidsrådgivningskontorer Gjennomføring av avklaring og utredning av lese- og skrivevansker. Arbeidsdirektoratet/Senter for yrkesrettet attføring/lokale ark kontorer Leverandør av testverktøy (Rådgiveren, Veilederen 2, 3 samt FS (Fremmedspråk). Opplæring av fagpersoner. Utredning av synsrelaterte lærevansker – synstrening. Trygdekontorer Avklaring av fagvansker for personer under utredning.

Hvordan brukes LAer i dag - forts Videregående skoler og grunnskoler Gjennomføring av lærerkurs i bruk av tester og opplæringsprogram. Avklaring av elever som har vansker – med påfølgende lese- og skrivekurs. Forsvaret Avklaring av lærevansker. Påfølgende tilbud om lese- og skrivekurs for personer med påviste vansker. Opplæring av VO personell. Ved skolesentra: Testing av elever med mistanke om vansker. Påfølgende lese- og skrivekurs samt individuell støtte til eksamensforberedelser. Sakkyndige vurderinger vedr rettigheter ved eksamen. Kommuner Tilrettelagt opplæring av personer hvor kommunen er i sak ift dårlig skolegang/tidl manglende opplæring etc. Advokater/leger ved regionssykehus Som sakkyndig ift erstatningsrettssaker ved dårlig skolegang/andre saker og ved delvurdering i uføresaker.

Status for NetPed Utfordringer Ustabilt elevantall Økonomisk usikkerhet Vanskeligere å sette elevmiljø Elever med stort behov Mer sammensatte vansker Tidligere tapsopplevelser gir utfordringer (spes oppstartsproblemer) Stadig flere deltidselever Krever lik oppfølging Vanskeligere å skape fokus og stabilitet Muligheter Høyere kompetanse Bedre hjelpemidler Etablert samarbeid Aetat ARK Opplæringskontoret Hjelpemiddelsentral Prøvenemder PPT/skoler Næringslivet Gode resultater for elever Nesten ikke stryk på eksamen Mange formidles til praksis/jobb