NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: 29.11.2006. Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssikring av høgre utdanning Med blikk også på e-læringstilbud Grimstad, 13. mars 2006 Jon Haakstad, NOKUT.
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Internkontroll i kommuner
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Page 1 Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? Bjørn Stensaker.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH:

Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler skal ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. Studentevalueringer skal inngå i systemet for kvalitetssikring.

Lov om universiteter og høgskoler NOKUT – hvem er de? ▪§ 2-1. NOKUTs oppgaver og myndighet: (1)NOKUT skal være et faglig uavhengig statlig organ som gjennom akkreditering og evaluering skal kontrollere kvaliteten ved norske institusjoner som tilbyr høyere utdanning.

Evaluering av NVHs kvalitetssystem På vårparten i 2007 (ca i april) skal NVHs kvalitetssikringssystem av studiene evalueres. NVH får da besøk av en komité oppnevnt av NOKUT.

Forskrift om akkreditering, evaluering og godkjenning etter lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: § 2-1. Krav til kvalitetssikringssystem (1) Universiteter og høyskoler skal ha et system for sitt kvalitetssikringsarbeid som sikrer kontinuerlige forbedringer, gir tilfredsstillende dokumentasjon av arbeidet og avdekker sviktende kvalitet. (2) Kvalitetssikringssystemet skal omfatte alle prosesser som har betydning for studiekvaliteten, fra informasjon overfor mulige søkere til avslutning av studiet. Rutiner for studentevaluering av undervisningen, selvevaluering og institusjonens oppfølging av evalueringer, dokumentasjon av institusjonens arbeid med læringsmiljøet, samt rutiner for kvalitetssikring av nye studietilbud, skal inngå.

Kriteriene NOKUT evaluerer systemet etter: A.Mål og strategier Hvordan studiekvalitetsarbeid inngår som en del av strategiarbeidet Definerte mål for kvalitetsarbeidet B. Forankring og medvirkning Forankring av kvalitetsarbeidet i ledelsen på alle nivå Organisering som sikrer bred medvirkning Studentmedvirkning i kvalitetsarbeidet C. Dokumentasjon og dokumentasjonsbehandling Data og evalueringer som kan gi tilfredsstillende vurderingsgrunnlag Inkluderer totale læringsmiljø D.Institusjonens bruk av informasjon til aktivt forbedringsarbeid Hvordan informasjonen i systemet analyseres Bruk av resultater som grunnlag for beslutninger Ressursstyring/prioriteringer Årlig rapport til institusjonens styre

Internasjonale kriterier Utvikle kvalitetskultur, strategi for kvalitetsutvikling Systemer for aggregering av data Studieprogram og grader Vurdering av studenter Vurdering av undervisningspersonalet Læringsmiljøet, ressurser Offentlig informasjon

NOKUT legger altså vekt på at dette angår alle: ”Arbeidet med og rundt kvalitetssikringssystemet bør bidra til at det utvikles en sterk kvalitetskultur i institusjonen. Systemet skal skape klarhet rundt interne oppgaver og ansvarsforhold i et helhetlig opplegg, der alle medvirkende – tilsatte og studenter - er delaktige i det felles arbeidet for høg kvalitet”. (Sitat NOKUT) Kjenner du din rolle og ditt ansvar? Kjenner du til systemet ?

NOKUT-komiteen vil iht. kriteriene legge vekt på: Systemstruktur –(Hvordan vi har bygd opp systemet. Hvem har ansvar i systemet. Hvilke ordninger og aktiviteter inngår i systemet?) Dokumentasjon som systemet frembringer –(f. eks hvilke evalueringsresultater og nøkkeltall systemet frembringer) NVHs egen vurdering av denne dokumentasjon og hvordan NVH følger det opp –avvikshåndtering Komiteen vil altså ikke vurdere NVHs faglige kvalitet, men vil vurdere om vi har tilstrekkelige systemer for å sikre den.

NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-, styringssystem og ordinære drift Prinsipper for kvalitetssirkelen skal bidra til kvalitetskultur (God planlegging - god gjennomføring - evaluering og forbedring) Systemet skal være mest mulig transparent for derigjennom stimulere til kvalitetsutvikling og medvirkning Systemet skal være minst mulig byråkratisk

Hva legger NVH i begrepet «god studiekvalitet»? At studiets faglige innhold er godt At studiet gir kompetanse som samfunnet etterspør At studentene opplever kvaliteten som god

Oppbyggingen av kvalitetssystemet på NVH NVH har inndelt kvalitetssystemet i seks kvalitets - områder med overordnet mål og ansvar. Hele systembeskrivelsen ligger på internett under ”Kvalitetssystemet”: Kvalitetsområder

De seks kvalitetsområdene Styringskvalitet Inntakskvalitet –De studentene som starter ved NVH Program- og resultatkvalitet –Studieplan, undervisning og studentenes resultater Internasjonalisering Rammekvalitet –Undervisningspersonalet, bibliotektjenester, arbeidsmiljøet til studentene og studieavdelingens tjenester Doktorgradsutdanningen

Strukturen i kvalitetssystemet Kvalitetsområde 1(Ansvar og mål) Nøkkelelement 1 (mål) –Aktivitet 1 (ansvar) –Aktivitet 2 (ansvar) Nøkkelelement 2 (mål) –Aktivitet 1 (ansvar –Aktivitet 2 (ansvar –Aktivitet 3 (ansvar Osv! Planlegging Evaluering ForbedringGjennomføring

Eksempler på aktiviteter under nøkkelelement 3.2 Studieprogramkvalitet: 1.Gjennomføre studieprogrammene i tråd med gjeldende mål og planer. 3.Følge opp studentevaluering av studieprogrammene årlig. 6.Gjennomføre EAEVE evaluering av veterinær- utdannelsen minimum hvert sjuende år fra Utføre arbeidsmarkedsundersøkelser av veterinær- og dyrepleierutdannelsen minimum hvert 5. år. Studiekvaliteten ved NVH

NVHs system er relativt prosessorientert og skjønnsmessig. NVHs prosessorientering er både systemets styrke og svakhet. –Muliggjør fleksibilitet og mindre byråkratiske systemer. –Mer avhengig av personer i sentrale posisjoner og at prosessene blir gode. Transparens vedrørende nøkkeltall og evalueringsresultater og den grundige organisatoriske behandlingen av evalueringene og studiekvalitetsrapporten skal motvirke svakhetene. NVH har eksplisitt satt avvikshåndtering for noen svært sentrale nøkkeltall. Det gjelder f. eks strykprosent hvor avvik over 15 (30) prosent skal følges opp. Studiekvaliteten ved NVH 6.Hva med avvikshåndteringen?

Er studiekvaliteten ved NVH god nok? Bidrar kvalitetssystemet til økt kvalitet på studiene ved NVH? Hva skjer hvis NVHs kvalitetssystem får stryk - karakter?