Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Stressmestring & Mindfulness i skolen
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
-ikke bare for zippylæreren…
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
-ikke bare for zippylæreren…
Mestring og forebygging av depresjon
Skoleprogrammet VIP for nye kontaktlærere
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Mestring og forebygging av depresjon
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Øyer ungdomsskole.
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Samarbeid med familien
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kompetanse for manfgfold
Helsesøster Revheim skole
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP Undervisning om ungdom og psykisk helse Gjennomføringen av VIP på skolen

Viktige begreper Psykisk helse: Evne til å mestre tanker, følelser og atferd, tilpasse seg endringer og håndtere motgang. Psykiske plager: Symptombelastning som for eksempel grad av angst, depresjon og søvnvansker. Psykiske lidelser: Endringer i tanker, følelser og/eller atferd kombinert med opplevelse av psykisk smerte og/eller redusert fungering. Symptomene er av en slik type eller grad at det kan stilles diagnose. Psykisk helsearbeid: Arbeide i kommunen rettet mot psykiske vansker og lidelser i befolkningen, herunder også rusproblematikk. Arbeidet omfatter både helsefremmende og forebyggende tiltak, utredning, behandling og rehabilitering. (Sosial- og helsedirektoratet: Psykisk, magasin mars 2007)

Hvorfor ungdom som målgruppe? ca tjue prosent av ungdommene sliter i dag psykisk ca fire til syv prosent sliter så mye at de trenger profesjonell hjelp sterke fordommer høy terskel for å søke hjelp Undersøkelser som er foretatt viser at ungdommene hadde lite kunnskaper om psykiske lidelser og om hvor de kunne få hjelp. Dette understøttes av mange andre undersøkelser. Sosial og helsedirektoratet henvendte seg derfor først og fremst til ungdom som målgruppe.

Hvorfor opplæringsprogram? Skolen en god arena for forebyggende arbeid Ungdommene ønsker opplæring om temaet på skolen Strekpunkt 1 Allerede på 1800-tallet ble skolen etablert som arena for forebyggende arbeid. Da var det husstell som ble satt på dagsorden, og målet var å lære alle elevene betydningen av å renhold, både av seg selv og hus og hjem. Slik ble skolen en viktig brikke i å få redusert infeksjoner og smitte som følge av dårlig renhold og personlig hygiene. Vi vet at dette var en kampanje som virket på sikt og vedlikehold av elevenes fysiske helse har slik fortsatt å ha fokus i skolehverdagen. Alle elevene vet at de bør spise fem om dagen , gå tusenvis av skritt, de får utdelt kokebøker og ingen er i tvil om hva de skal gjøre når brannalarmen går, Strekpunkt 2 men vet de hva de skal gjøre hvis de har problemer med den psykiske helsen? Vet de når de har problemer med den psykiske helsen? Selv sier ungdommene nei til dette. De skiller ofte verden i sort-hvitt, . Nå vil vi at skolen skal få mer fokus også på den psykiske helsen, Ungdommer ønsket at skolen skulle bli mer delaktig i arbeidet for å fremme bedre psykiske helse., Gjerne med prosjektarbeid og besøk utenfra. Strekpunkt 3 Visjonen er at psykisk helse som tema også skal inn i skolen på lik linje med trafikkopplæringen og at informasjonen gjentas hele skoleløpet. Opplæringsloven sier i kapitel 9a at alle elever har rett til godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.

Opplæringsloven § 9A ”Alle elever har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.”

Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever i VGS ønsker besøk av fagfolk (ungd.us foretatt av Rådet for psykisk helse) Unge spør ikke om hjelp (Topp-studien, FHI 2007)

Målsettinger for skoleprogrammene Hvordan ivareta egen psykisk helse Hvordan være venn for en som sliter Kunnskap om hjelpeapparatet: Hvor og hvordan søke hjelp? Programmene er forskjelige is in utforming, men det som er felles for alle er målsettingene Strekpunkt 1 Man har brannøvelser for å øve seg på hva en skal gjøre dersom brann oppstår – hvor er nødutgangene, hvor er brannslokkningsutstyret, hvem gjør hva? (rolleavklaring), at man skal ligge lavt for å unngå røyken osv. På samme vis når ungdom opplever en krise så bør de vite at det er viktig å snakke med noen om det, at det er hjelp å få og hvor hjelpen er. Ved å bære tunge ting alene over tid så kan problemene forstørres og at man mister løsningsmuligheter mer av syne og mestrer livet dårligere – når andre ikke vet at en sliter så kan de ikke hjelpe deg/ta hensyn til dette. Strekpunkt 2 Vennene setter ofte standarden for hvordan en skal være, og det er ofte venner en betror seg til. Mange føler seg handlingslammet i møte med psykiske lidelser hos venner. Strekpunkt 3 Gi kunnskap om hjelpeapparat: Hvor får en hjelp og hvordan går jeg fram?

Skoleprogrammet VIP for elever på VG1 Startet etter initiativ fra brukere på Blakstad sykehus i Akershus, år 1999 Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom Bygger på tett samarbeid mellom skoleledelse, kontaktlærere og helsetjenesten på alle nivå Helsepersonell kommer på klassebesøk, svarer på spørsmål og har dialog med ungdommene VIP et program som har fokus på å alminneliggjøre psykiske problemer og lidelser. Elevene får vite om hvor de kan søke hjelp om de selv eller venner sliter. Gjennomføringen av VIP-prosjektet ved den enkelte skole består av: Lærerkurs 2 timer Mini-lærerkurs Arbeid i klassene 3 timer fra lærer Klassebesøk v/helsepersonell Evalueringsmøte 11 timer totalt.

VIP-programmet Forebyggende arbeid rettet mot elever i 1 VIP-programmet Forebyggende arbeid rettet mot elever i 1.trinn på videregående skole for å hindre utvikling av psykiske lidelser

Gjennomføringen Samarbeidsmøte m kontaktlærere, helsepersonell Undervisning til skolens personell Arbeid i klassene m kontaktlærer (3 t) Klassebesøk m helsepersonell (2 t) Evalueringsmøte m lærere i VG1 og helsepersonell VIP-koordinator på skolen ansvarlig for gjennomføringen

Kontaktlærerne Skal være ”arbeidsleder” i 3 timer Forklar hva VIP er Definer egen rolle Forbered klassebesøk av helsepersonell Spør hva elevene ønsker i de 3 timene

Aktuelle tema om ungdom og psykisk helse - med lærer Hvordan kan elever være en god venn? Lytte Støtte Innhente hjelp fra familie og profesjonelle Hva kan et godt klassemiljø bety for elever som har det vanskelig? Hvordan takle stress i hverdagen?

Klassebesøk fra fagpersonell 2 timer innen 2 uker etter arbeidet med kontaktlærer Helsesøster/PPT og en psykisk helsearbeider Dialogundervisning

Aktuelle temaer om ungdom og psykisk helse - med helsepersonell Hva er normalt og unormalt? Myter og fakta Ulike psykiske lidelser Angst, depresjon, selvskading og spiseforstyrrelser Blir man frisk? Er sykdommene arvelig? Hvor søke hjelp?

Hva spør elevene om? Hvordan kan jeg merke at jeg eller noen rundt meg har en psykisk lidelse? Er det normalt å ha selvmordstanker? Hva kan jeg gjøre for min venninne som skader seg selv? Er det normalt at verden raser sammen og aldri bli glad igjen? Er det normalt å snakke med seg selv? Kan du gi meg en definisjon på ordet gal? Hvis en person må løpe opp og ned flere etasjer for å sjekke at døra er låst, kan man kurere personen med å sperre hovedinngangen?

Evaluering prosjektene vurdert positivt av lærere og elever elevene har lært mer om psykisk helse og psykiske lidelser ungdom vet hvor de skal søke hjelp lærerne synes de får et verktøy i hverdagen bedre klassemiljø Alle programmer i skolesatsingen ”Psykisk helse i skolen” er evaluerte.

Elevkommentarer ” At jeg kan snakke med læreren min og helsestasjonen” ”Jeg kommer til å snakke mer med mine venner.” ” Vet bedre hva jeg skal gjøre hvis noen betror seg til meg” ”Hvis jeg selv får psykiske lidelser vet jeg at det ikke er veldig unormalt og at jeg kan få bra hjelp.” ” Hvor man skal gå, og at man ikke venter til siste liten før man gjør noe

Hvor mange har VIP nådd? Ca 80 000 Vg1-elever i perioden 2000-2008 har gjennomført VIP Ca 150 vgs har VIP på årsplanen pr august 2008 Zippy startet i 2004 -05 som pilotprosjekt på 5 skoler i Norge. 2005-06 var det 26 skoler som deltok ,dette skoleåret er det 52 skoler som bruker programmet. Lærere zippy : ca 220 Totalt er det ca 500 vg.skoler i landet.