1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

ABC FOR KLASSEKONTAKTER
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i Kristiansand
Opplæring av styrene Politikernes rolle v/ Jørgen H. Kristiansen, leder Oppvekststyret 4. og 7. okt 2004.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Viktige lover og regler
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Skolen – en kommunal virksomhet
Styret – hjertet i foreningen
Skolens styre Skoledirektøren i Kristiansand, januar 2004.
Rektor har fullt ansvar innen
Velkommen!.
Årsmøte i foreldrerådet
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
innholdet i enkeltvedtak
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Møte i Samarbeidsutvalget Foreldrerådet: Randi Stavrum og Olav Strid Elevråd: Borgar Engtrø Lund, og Ingrid Wikdahl, Lærere: Eli K Jacobsen og.
Skolenes styre Roy Wiken Seniorrådgiver Oppvekstdirektørens stab.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Sak 3/2017 Om LAMUs rolle og funksjon
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Sandnes Kommunale Foreldreutvalg
Velkommen til FAU-møte
Skole/hjem-samarbeid
Roy Wiken Fagsjef utvikling og oppfølging Oppvekstdirektørens stab
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Generalforsamling for Norsk Akustisk Selskap 2017
Saksliste årsmøte USS
Oppstart SU Jevnakerskolene
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæring av rektorene
Seniorråd og ny Kommunelov
Sentrale lover og regler
Forholdet til styret og styrets arbeid Det er bare en rektor på en skole. Rektor er i en spesiell og noen ganger ensom posisjon mellom styret og skolen.
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Roy Wiken Fagsjef Oppvekstdirektørens stab
Utskrift av presentasjonen:

1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre

2 Styrets ansvar/delegert myndighet Side A Styret er delegert fullmakt innen følgende områder 1. Vedta strategiplan for skolen som omfatter skolens visjon og mål for virksomheten. 2. Vedta planer for samarbeidet mellom hjem og skole, herunder retningslinjer for foreldrekonferanser og foreldremøter. 3. Vedta skolens reglement. 4. Vedta fritidstiltak. 5. Fatte vedtak i saker vedrørende trafikkforhold og hvordan skolevegen skal gjøres tryggere. 6. Vedta verne- og helsetiltak for elevene.

3 Side B Styret er delegert fullmakt innen følgende områder 7. Vedta plan for skolens informasjonsvirksomhet. 8. Vedta gjennomføring av brukerundersøkelser og oppfølging av disse. 9. Vedta gjennomføring av trivsels-/mobbeundersøkelser og oppfølging av disse. 10. Salg eller kassering av utrangert inventar og utstyr. 11. Planer for tilbygg/ombygging, ominnredning og vedlikehold av skoleanlegg. 12. Utenlandsreiser, leirskole og turer med overnatting.

4 Side C Rektor skal legge følgende saker fram for styret til drøfting og orientering: 1. Skolens bemanningsplan. 2. Opplæringsplan for ansatte. 3. Skolens budsjett. 4. Disponering av eventuelt overført overskudd og tiltak for å dekke inn eventuelt underskudd. 5. Virksomhets- og utviklingsplaner for skolen, herunder handlingsprogram. 6. Disponering av undervisningstimetallet ved skolen 7. Omfanget av den sosialpedagogiske tjenesten. 8. Skolens tilbud av tilvalgsfag. 9. Opptak av barn til SFO (skolefritids­ordningen) dersom det er et begrenset antall plasser.

5 Side D Viktig!  Styret er et administrativt utvalg og kan ikke sammenlignes med et styre i en privat bedrift. Styrevedtak iverksettes av rektor. Styret kan ikke fatte enkeltvedtak i forhold til forvaltningsloven (på grunn av de juridiske forpliktelser vedtakene får for kommunen).  Styret kan vedta å legge budsjettet og handlingsprogram fram for skoledirektøren til vurdering.  Rektor har en generell informasjonsplikt overfor styret, og styret har rett til å uttale seg om alle saker som gjelder skolen.

6 Anmerkninger: Side E Styret skal gis reell innflytelse i de sakene som skal framlegges for styret til drøfting og orientering. Det innebærer: I. Styret skal gis anledning til å sette seg skikkelig inn i disse sakene. Det gjøres ved at saksdokumentene normalt skal følge innkallingen til styremøtet. Dersom det er enighet i styret om det, kan slike saker behandles selv om ikke saksdokumentene har vært sendt ut på forhånd. II. Styret skal gis reell anledning til å uttale seg. Det innebærer at styret skal behandle disse sakene og vedta styrets uttalelse.

7 Side F Styret skal gis reell innflytelse i de sakene som skal framlegges for styret til drøfting og orientering. Det innebærer: Fortsettelse fra side E III. Styrets uttalelse skal realitetsbehandles. Det innebærer at styremøtet må holdes i god tid før tidsfrister løper ut, slik at rektor får mulighet til å følge opp styrets uttalelse på en forsvarlig måte etter styremøtet. IV. Styret skal få tilbakemelding fra rektor. Dersom styrets uttalelse ikke blir tatt til følge, skal begrunnelsen for dette legges fram skriftlig for styret. Dersom det er enighet i styret om det, kan begrunnelsen være muntlig.

8 Styret består av:  3 foreldre  3 ansatte (2 fra det pedagogiske personalet + 1 fra andre ansatte)  1 representant oppnevnt av kommunen (politiker)  2 elever (på barnetrinnet har ikke elevene stemmerett).  Det må velges et hensiktsmessig antall vararepresen- tanter til de ulike deltakergruppene. Styrets sammensetning

9 Mer om rektors funksjon i styret  Rektor er saksforbereder og sekretær for styret og iverksetter styrets vedtak.  Rektor har møte-, tale- og forslagsrett, samt mulighet for protokolltilførsel.  Rektor har ansvar for at vedtak som fattes av styret er i samsvar med lovverket.  Rektor har plikt til å forelegge vedtak som ikke er i samsvar med lov- og avtaleverk for skoledirektøren.

10 Anke av vedtak i styret  Rektor kan bringe en sak inn for skole- direktøren med bakgrunn i lovlighetskontroll.  Et mindretall på minst 3 kan få et styrevedtak vurdert av skoledirektøren.

11 Forholdet mellom styrets medlemmer og rådsorganene  Styrets medlemmer skal oppfatte elevrådet, KKU (nå FAU), det pedagogiske personalet og andre ansatte som referansegrupper for sin funksjon.  Styremedlemmene har ikke bundet mandat.  Elevrepresentantene skal ha reell innflytelse. Dette må sikres ved at kontaktlærer bistår med nødvendig hjelp, blant annet til å forklare vanskelige saker.

12 Fastsetting av møter. Saksliste. Innkalling  Styret utarbeider en plan for møtene hvert skoleår.  Antall møter bør være 6-10 i året.  I samarbeid med styreleder utarbeider rektor saksliste og sender innkalling.  Rektor er utvalgets sekretær og skriver referat fra møtene. Kommentarer Dersom både leder og nestleder er forhindret fra å møte, bør en utsettelse av møtet vurderes. Rektor bør vanligvis ikke lede møtet.