Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Mestring og forebygging av depresjon
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Frontlinjeserivce
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Om å skrive om litterære tekster
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
IPS Molde Individual Placement and Support
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
ARBEIDSEVNEVURDERING
Bokpresentasjon Oslo.
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Arbeid med bistand Rapportering.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Cafédialog – elevmedvirkning
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Organisering av NAV Lier
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
FRAMTIDENS OMSORGSTJENESTER 2007 – 2030 MESTRING MULIGHETER MENING SBL, Bergen Halvor Holmli, leder RO.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Arbeid er førstevalget
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Brukerundersøkelsen 2011 Bergen. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne i Hordaland.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Modellkommunene Hva er unikt?
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Helsesøsterkongressen 2017
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Arbeidsrettede virkemidler
Den vanskelige samtalen
Nettverksmøte den
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Norges Musikkhøgskole
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal 17.09.09

NAV Visjon og overordnede mål ”Vi gir mennesker muligheter!” Overordnede mål Få flere i arbeid og aktivitet Gjøre det enklere for brukere og tilpasse forvaltningen til brukernes behov Få en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsetat

Et knutepunkt… Rus Kommunale tjenester Statlige tjenester Arbeids- Nasjonalt NAV-kontoret Fylkesvis/regionalt Et knutepunkt… Kommunale tjenester Psykiatri Kvalifisering Flyktninger Økonomisk rådgivning Rus Bolig Dagpenge- kontroll Helsetjeneste- forvaltningen Innkrevnings- sentral Utland Forvaltning Intro Hjelpemiddel- sentralen Klage og anke EØS- forvaltning Arbeidslivs- senteret Jobbservice AA-registeret Pasient- formidling Service- senter Arbeids- rådgivning pensjon Senter for IKT- hjelpemidler Tiltak yrkesmessig attføring Lands- dekkende bilsenter Statlige tjenester Arbeids- givere Bruker- organisa- sjoner Leger Helse- institusjoner Utdannings- institusjoner Behandlere Viktige samarbeidspartnere

Hvordan ser det ut i Hedmark? Sykefraværsprosent på 7,3 % (6,4 % landsbasis) 17, 7 % av alle sykemeldinger skyldes psykiske lidelser - Lettere psykiske lidelser 8,5 % Angst/ depressive lidelser 8,4 % Andre 0,8 % Dvs. 53 859 tapte dagsverk

..… eller den VIKTIGE SAMTALEN?

Hva er den viktige samtalen? Bestående av: En godt forberedt, systematisk og personlig oppfølgings- samtale mellom leder og medarbeider Forberedelser Invitasjon Samtale Oppfølging Godt forberedt: At du som leder vet hva du ønsker å få vite om: Det at den viktige samtalen skal være systematisk innebærer at samtalen skal være innom noen faste punkter av spesiell betydning for bedriften eller medarbeider som blir gjennomgått. Samtalen: Hvor den skal være Oppfølging: Hva skjer videre? Forberedelser til samtalen Invitasjon til samtale via telefon Samtalen mellom leder og arbeidstaker Oppfølging

Forberedelser Gå sammen fire og fire Skriv ned så mange ”gode ideer” som du kan komme på for hvordan du kan forberede deg til den viktige samtalen. Hvordan kan du invitere til samtalen? Hva bør du passe på for at samtalen skal bli ivaretaende og konstruktiv? Hva er målet/ hensikten med samtalen? Hvordan hjelper bedriftens rutiner deg når du skal følge opp opp en medarbeider? Hva finnes av lederstøtte? Planlegg rammene for samtalen, egnet møterom, et sted dere får sitte i fred Gå sammen fire og fire Hva skal samtalen dreie seg om? Hva skal til for at samtalen skal bli god for deg som leder? Hva skal til for at samtalen skal bli god for medarbeideren? Hvordan kan du formidle innholdet slik at samtalen blir konstruktiv og leder til en god løsning? ”Hvordan” er minst like viktig som ”Hva” for at samtalen/dialogen skal bli bra.

Invitasjon Invitasjonen skal motivere medarbeideren til å møte opp på samtalen. Skal si noe om leders forventninger Skal åpne for innspill fra medarbeider om sin situasjon Skriftlig eller muntlig? Hva mener salen om invitasjonen skal være skriftlig eller muntlig? Hvis muntlig, skriftlig i tillegg?

Samtalen – formidling - kommunikasjon Vær oppmerksom på hva du ønsker å formidle - både selve ordene du velger å bruke, og på hvilken måte du sier dem – stemme, ansiktsuttrykk, hvordan du sitter Vær oppmerksom på hvordan du lytter til medarbeideren - gir du nok tid, lytter du med interesse, stiller du spørsmål som viser at du ønsker å forstå og ønsker å hjelpe Vær oppmerksom på hvordan du og medarbeideren sitter - bruk gjerne et nøytralt rom, det er best å sitte ved f.eks et lite bord, det formidler likeverd (ikke ved ditt skrivebord) Trekk frem/minn om de momentene de hadde i sola si.

Samtalen: Hvordan skal jeg formulere meg? Klart og tydelig – viktig å lytte og vise omtanke Kritikk og press vil bidra til en vanskeligere samtale/ relasjon Noen ganger må man som leder gi tilbakemeldinger som kan være vanskelig å akseptere Tenk over hvordan du ordlegger deg Gjensidig respekt – viktig å vise respekt for den situasjonen vedkommende er i

Oppfølging Hold jevnlig kontakt med medarbeideren i samsvar med det dere har avtalt.(D) Vis interesse for hvordan det går, hvordan det dere har blitt enige om å prøve ut, tilrettelegge for, virker i praksis (D) Vurder og planlegg sammen med medarbeideren hva neste skritt blir, f.eks utvidelse/reduksjon av arbeidsoppgavene, utprøving av andre arbeidsoppgaver, arbeidstrening, kompetanseutvikling …… (D) Dersom saken viser seg å være vanskelig å løse, kan du trekke inn kompetansen i Arbeidslivssenteret, evt andre samarbeidspartnere, aktører Skriv referat som begge to skriver under (D)

Våre samarbeidspartnere i Hedmark