FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Planlegging og samfunnsutvikling
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Planstrategi som nytt verktøy
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
1 Selvorganisert selvhjelp våre helse – ansvar og muligheter.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Regional transportplan Agder
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Aktørenes roller i planprosessene
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Utfordringer og muligheter mellom det offentlige og det frivillige skadeforebyggende arbeidet Sverre Røed-Larsen Skadeforebyggende Forums årskonferanse.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Regionale forskningsfond
EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 1 Hva gjør fylkeskommunen som folkehelseaktør ? Thore Westermoen Fylkesordfører Vest-Agder.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Tilskudd til friluftslivsformål i Rogaland fylkeskommune 1.Regionalt UtvklingsProgram (RUP) 2.Tilrettelegging i friluftslivsområder, RFK 3. Statlige friluftslivsmidler.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Sogn og Fjordane Fylkeskommune Regionalavdelinga FOLKEHELSE I SOGN OG FJORDANE Frå regional organisering til lokal handling i Sogn og Fjordane.
Kommunal planlegging.
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Utskrift av presentasjonen:

FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev HENSIKT Partnerskap for folkehelse ønskes etablert for å oppnå et gjensidig forpliktende samarbeid mellom flere aktører om strategier og tiltak for å bedre folkehelsen i Hedmark. Overordnet mål er å utjevne sosiale helseforskjeller i Hedmark. Folkehelsepartnerskapet vil ha i oppgave å arbeide for: Økt kunnskap om forhold som påvirker folkehelsen spesielt i Hedmark Bedre oversikt over folkehelseutfordringer for befolkningen i Hedmark, Kartlegge og gjøre kjent ulike aktiviteter, tiltak og metoder som kan fremme helse og forebygge sykdom. Øke aktiviteten, stimulere til nye tiltak, inspirere, være pådriver

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev Aktører som arbeider med kunnskap og forebygging - trafikk Plan og bygningsloven (PBL) MD Handlingsplan for fysisk aktivitet Helsedirektoratet Folkehelseinstituttet FN Aktive skolebarn ”Gåbuss” er en enkel følgeordning for å få barn til å gå til skolen. Barnetråkk Trygge lokalsamfunn med vekt på trafikksikkerhet Skadeforebyggende Forum Trygg Trafikk TØI (Transportøkonomisk institutt) Statens vegvesen Landsforeningen for trafikkskadde

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev AKTØRER TRAFIKK forts.. Trafikk og Ulykkeskaddes Landsforbund VG - Bil og trafikk Politiet Motorførernes Avholdsforbund, NorgesAutomobil-Forbund (NAF), Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) Norsk Motor Klubb (NMK) Forebygging.no ”DeathTrip” Norsk Luftambulanse Tryg Vesta

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev Aktive skolebarn er et samarbeidsprogram mellom Sosial- og helsedirektoratet, Statens vegvesen, Trygg Trafikk og politiet. Prosjektets hovedmål er å få flere barn til å bruke skoleveien på en trygg og aktiv måte. Barna skal bruke skoleveien på en sikker og aktiv måte. Målgrupper for prosjektet er barn og foreldre/foresatte til barn i grunnskolen. Tiltakene utfordrer samarbeidet mellom skole og hjem. Alle skoler inviteres til å engasjere seg på dette viktige området. Gjennom Aktive skolebarn skal det utvikles informasjon og opplæringsmateriell om helse, miljø og trafikksikkerhet. Vi ønsker gjennom Aktive skolebarn å: Skape oppmerksomhet i media om betydningen av fysisk aktivitet, trafikkopplæring og sikre skoleveier Formidle kunnskap og informasjon til foreldre Stimulere til lokale tiltak og aktiviteter

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev Kongsvinger kommune Viktige grep for et trafikksikkert og miljøvennlig transportsystem: • Legge til rette for et utbyggingsmønster som bygger opp under miljøvennlige transportløsninger. • Sikre barns skolevei innenfor skyssgrensene på 2 og 4 kilometer • Gjennomføre fartsreduserende tiltak i sentrumsgatene, boliggatene og ved skolene • Følge opp hovedplan for sykkel og trafikksikkerhetsplanen for å sikre sammenhengende sykkelvegnett i byen og tettstedene • Intensivere vinterdriften av fortausarealer, gang- og sykkelveier

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev Hvordan sikre at ulykkesforebyggende perspektiv herunder trafikk og aktivitet kommer tydelig fram i planarbeidet? Hvordan få enkel tilgang på kunnskap om og konsekvenser av ulykker? Hvordan aktivere en større andel helsepersonell i lokalsamfunnsutvikling? Plan- og bygningsloven er det sentrale planleggings­verktøyet i folkehelsearbeid og det gjør den til en viktig helselov !! Hvordan bruke muligheter Plan og Bygningsloven gir? Konsekvensutredninger - HKU helsekonsekvenser St.meld 16 hvordan utnytte tenkningen? Forvaltningsreformen –fylkeskommunene i større grad en samordningsfunksjon. Samferdsel – miljø – kollektivtrafikk- folkehelse Plan og prosesskompetanse hos helsepersonell, Stykkevis og delt – sektortenkning og kulturer – hvordan samarbeide i praksis ? Hvordan engasjere politikerne? UTFORDRINGER

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev Planlegging er politikk! Konsekvensutredning og statistikk viktig verktøy i folkehelsearbeidet! En utfordring å konkretisere folkehelseperspektivet inn i kommunale og fylkeskommunale plandokumenter og planprosesser – hva er folkehelse? Den nasjonale satsingen på "Helse i plan", som omhandler hvordan folkehelseperspektiv kan ivaretas og integreres i kommunenes samfunnsplanlegging –det foregår mye i hele landet – dra nytte av helse i plan prosjektet - Lokalsamfunnsutvikling gir Samfunnsplanlegging. Formidle folkehelseperspektivet til helsesektor og andre samfunnssektorer. Planstruktur – fag og sektor - politikk politikerne må få kunnskap!! Planprosess – medvirkning, mobilisere Samfunnsplanlegging er ikke bare for de med tradisjonell planfaglig utdanning

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev

4.3 Tilskudd til fylkeskommunene i 2008 Kommunetilskudd – infrastruktur for lokalt folkehelsearbeid (partnerskap) I statsbudsjettet for 2008 er det på kap Kommunetilskudd bevilget totalt 52,6 mill kr. Av disse vil inntil 30,4 mill kr bli gjort tilgjengelig for fylkeskommunene for å styrke folkehelsearbeidet gjennom en organisering basert på partnerskap regionalt og lokalt. Det er fra Stortingets side forutsatt at midlene skal gå til å styrke og støtte opp om et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid i kommunene. Koordinatorstillinger for folkehelsepartnerskapene regionalt og i kommunene er viktig. Regionale partnerskap for folkehelse ved fylkeskommunen som har mottatt midler tidligere vil normalt også motta midler for Fordelingen vil bli foretatt med utgangspunkt i tidligere års tildeling. I tillegg vil det vurderes en differensiering i forhold til bl.a. fylkeskommunenes egen ressursinnsats. Partnerskapsmidler deles i år ut for 5. gang for noen av fylkene. I forkant av årets tildeling av midler vil Sosial- og helsedirektoratet ta kontakt med fylker for nærmere dialog om partnerskaps- og planforankringsstatus i regionen. Hovedhensikten er å skaffe oversikt over regionale utfordringer og oppgaver på folkehelseområdet og hvordan disse blir løst regionalt og lokalt. Følgende generelle føringer legges til grunn for bruken av midlene i utviklingen av det regionale og lokale folkehelsearbeidet: A. Det lokale folkehelsearbeidet bør ta utgangspunkt i helsesituasjonen lokalt og i lokale målsetninger for folkehelsearbeidet. Direktoratet vil generelt peke på betydningen av kunnskapsbaserte strategier og tiltak med dokumentert effekt. B. For å oppnå et langsiktig og helhetlig folkehelsearbeid er det viktig atdet lokale og regionale arbeidet er godt forankret i politiske organer og i planer. Det forutsettes forpliktende politiske vedtak i fylkesting og kommunestyrer, og en forankring av folkehelsearbeidet i fylkesplan og kommuneplan. Arbeidet forutsettes videre innarbeidet i kommunale handlingsprogrammer og årlige økonomiplaner. Utprøvingsprosjektet Helse i plan vil kunne gi viktig kunnskap om hvordan dette forankringsarbeidet kan gjennomføres. C. De statlige stimuleringsmidlene er ment å stimulere det lokale arbeidet. Det forutsettes at fylker og kommuner også bidrar med ressurser inn i det lokale folkehelsearbeidet. Det forutsettes at fylkeskommunene stiller med minst tilsvarende beløp som tildeles fra Sosial- og helsedirektoratet. Tilsvarende forventes det at kommunene stiller med minst tilsvarende beløp som det de tildeles fra de regionale partnerskapene. D. Det gis i utgangspunktet ikke føringer på bruken av midlene, men at midlene i all hovedsak nyttes i kommunene. E. Etablering og drift av regionale og lokale partnerskap for folkehelse er viktig for å oppnå en tverrfaglig og sektorovergripende tilnærming. Arbeidet forutsetter allianser med et bredt spekter av aktører, med et samarbeid basert på gjensidig forpliktende avtaler. Det er dessuten viktig at frivillige organisasjoner gis en rolle både regionalt og lokalt. Godk rev