Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon 22.01.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Studieforbundet natur og miljø
Årsmøte Folkekulturforbundet … Opplæring / kompetanseheving i frivillige organisasjoner… Aksel Hagen (KUF-komiteen, SV, Oppland) • Lærer og forsker.
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene  Formidler av tilskudd.
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Velkommen!.
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Hva er Fretex ?.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
BSFs rolle i avløseropplæringen av Monica Flatabø Bygdefolkets Studieforbund Bygdefolkets Studieforbunds rolle i avløseropplæringen.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Kursvirksomhet i frivillige organisasjoner ABC for kursarrangører Studieforbundet natur og miljø.
Private høyskolers rapportering til departementet
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Innlegg på konferanse, Tromsø,
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Informasjon til fylkes- og lokallag
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet natur og miljø N&M.
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Planarbeid. Studieplanen Omtalt i forskiftens §2. Kurset skal være i samsvar med en studieplan som er forhåndsgodkjent av studieforbundet. En plan som.
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Prosjektleder Inger Svendsrud
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Ot.prp. nr. 45 ( )1 Innledning ”Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)” Politikken som motiverer til deltakelse Valglovutvalgets.
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
Kursvirksomheten vår. Norges Husflidslag Noregs Ungdomslag Frilynt Norge Norsk Kulturarv Hologaland Amatørteaterselskap (HATS)
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
NORDPLUS junior Programmet
Hvordan arbeide med strategiprosesser?
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Studieforbundet natur og miljø
Formål/Målgruppe Styrke det økonomiske grunnlaget for regionale frivillige organisasjoner i Rogaland. Ordningen gjelder frivillige lag og organisasjoner.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Studieforum Studieforbundet Funkis
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon

Ny Lov og forskrift om voksenopplæring Bakgrunn for loven 2.Lovproposisjonen og selve loven 3.Forskriften og rundskrivet til forskriften 4.Gjennomgang av nytt regelverk, nye krav og nye muligheter i lov og forskrift 5.Mulige tolkninger og begrensninger i lov og forskrift 6.Om utvikling av gode studieplaner (F §§ 2 og 7) 7.Om medlemsorganisasjoner og kriterier (F § 4) 8.Om bruk av offentlige undervisningslokaler (F § 10) 9.Om fylkeskommuners og kommuners rolle (L § 6) 10.Om oppfylling av overordnede mål (L § 4, R – F-16-09)

I bakspeilet er fortsatt… NOU Norges offentlige utredninger 2007: 11 Studieforbund – læring for livet

Bakgrunn for loven Om voksenopplæring (St.meld. 1965) NOU 1972:41 Vaksenopplæring for alle Lov om voksenopplæring (1976) NOU 1995:18 Ny lovgivning om opplæring NOU 2007:11 Studieforbund – læring for livet Ot.prp. Nr. 87 ( ) Om lov om voksenopplæring (voksenopplæringsloven)

De overordnede målene for studieforbundenes virksomhet Utviklet av Tronutvalget, fulgt opp i lovteksten ordrett slik: 1.å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlaget for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere 2.å gjøre det mulig for mennesker å påvirke sin egen livssituasjon 3.å bekjempe utstøting og bidra til inkludering 4.å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring 5.å styrke kulturelt mangfold og øke deltakelsen i kulturlivet 6.å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne

Lovproposisjonen og selve loven Ot.prp.nr. 87 ( ) Behov for ny lov… Høringsinstanser og –uttalelser Forslag til ny lov Formål Overordnede mål Modell/er for tilskudd Dokumentasjon etc.

Ny lov om voksenopplærings formål: § 1 Formålet med denne loven er å fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet.

Mer fra loven § 3 Definisjoner Et studieforbund er en ideell og demokratisk organisasjon… som utfører oppgaver innenfor voksenopplæring … flere medlemsorganisasjoner Medlemsorganisasjoner i studieforbund… utfører oppgaver innenfor voksenopplæring er er medlem av et studieforbund

Mer fra loven § 5 Godkjenning av studieforbund Drive opplæringsvirksomhet (§ 4) Ha opplæring som formål, og ellers et ideelt formål Hete studieforbund Demokratisk Virksomhet over hele landet og regional forankring

Mer fra loven § 9 Beskyttelse… Betegnelsen studieforbund kan bare benyttes som navn på organisasjoner som er godkjent som studieforbund etter loven.

Mer fra loven § 27 Overgangsbestemmelser Godkjente beholder godkjenning i 3 år ( , 2012…) Særskilt tilskudd til sammenslåing etter søknad..

Forskriften og rundskrivet til forskriften § 2 Definisjoner.. Kurs: Organisert opplæring i samsvar med en studieplan som på forhånd er godkjent av studieforbundet. Kurstime: 60 minutter organisert læring. Pauser på inntil 15 minutter kan inngå. Studieplan: Plan som redegjør for kursets innhold, læringsmål, målgruppe/r, bruk av læringsressurser, metoder og varighet

Mer forskrift… § 3 … minst timer pr år § 4 … minimum to medlemsorganisasjoner § 5 … samiske studieforbund timer § 6 … politiske partiers studieforbund timer

Fortsatt forskrift… § 7 Kriterier… (Lovens § 6) Grunntilskudd Opplæringstilskudd Tilretteleggingstilskudd Grunnlaget er kurstimer Elektronisk kommunikasjon som supplement ”Studieplanen skal angi hvilke undervisningsformer som kan benyttes”.

Fortsatt forskrift § 7 Kriterier… a)Minst åtte kurstimer (timer) b)Godkjent studieplan c)Studieforbund eller medlemsorganisasjon som arrangør d)Offentlig kunngjort og åpent, men… Telle med: a.Fylt 14 år i kursåret b.Deltatt minst ¾-deler av kurset

Fortsatt forskrift § 8 Beregning av tilskudd… Stortinget bestemmer rammen… Departementet fastsetter fordelingen… Grunntilskudd etter en skala a, b, c og d Tilskudd etter kurstimer De siste to år.

Fortsatt forskrift § 9 Rapportering og kontroll… Kurstimer skal rapporteres (fysiske samlinger, elektronisk kommunikasjon, ikke selvstudium) Ansvaret ligger hos studieforbundet Frist 1 mars Oppdragsundervisning skal ikke rapporteres (etter denne lov..) Fremmøtelister med deltakere etc. Tilskuddene skal spesifiseres i regnskapene

Fortsatt forskrift § 10 … om undervisningslokaler Bestemmelsen i gammel lov videreføres med enkelte presiseringer… Arrangøren skal ikke belastes utgifter vedrørende lokaler, lys, varme, renhold, tilsyn og bruk av utstyr i lokalene når det arrangeres kurs som kvalifiserer for tilskudd etter loven, sier forskriften. Utleier bør fastsette regler og utlånsplan… Leietaker har ansvar for bruken av lokalene… Kursarrangør skal informere kursdeltakerne om bruken… (Ref. mer detaljert PP fra William)

Fortsatt forskrift § 11 Dokumentasjon Studieforbundet skal gi kursdeltakerne en dokumentasjon på gjennomført kurs/opplæringstiltak. Inneholde studieforbundets navn, deltakers navn, innhold, omfang, læringsmål (fra studieplanen…)

Avsluttende bestemmelser… § 15, 16 og 17 om overgangsbestemmelser Tre år…

Mulige tolkninger… Studieforbund? –Over hele landet, regional forankring, politiske partiers studieforbunds oppgaver, sammenslåinger, annet? Tilskuddsregler? –Kurstime, bruk av grunntilskudd, hva er ”nettbasert”, telle deltakere for tilretteleggingstilskudd, fordeling mellom tilskuddstypene Annet? –Undervisningslokaler, overgangsordninger

Oppgaver videre… Oppfylling av overordnede mål Utvikle nye studieplaner Modeller for dokumentasjon Se på kriterier for medlemsorganisasjoner Se på retningslinjer for lokaler Mønster for fylkeskommunal støtte